Inloggen
OLDAMBT - ID 4842


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5010854
Nat. Official Number: 1325 Z GRON 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1930-02-08
Delivery Date: 1930-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 270
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (300x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 429.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 284.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27960 Cubic Feet
 
Length 1: 47.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.34 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.10 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1945
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 400 Pk Sulzer Type (290x500) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-04-22 OLDAMBT
Manager: Jan Jacob Onnes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Jacob Onnes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNHT

Date/Name Ship 1930-08-26 OLDAMBT
Manager: Jan Jacob Onnes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorvrachtvaart 'O.K.E.', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: A. Lettinga en J. Sjouwke
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNHT
Additional info: Call sign 1934: PGMD

Date/Name Ship 1936-11-30 ALGER
Manager: Vieira & Labrincha Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Vieira & Labrincha Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: CSJI

Date/Name Ship 1951-00-00 ALGER
Manager: Vieira & Silveira Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Vieira & Silveira Ltda., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal
Callsign: CSJI

Ship Events Data

1930-03-31: Voorwaarts 31-03-1930: Scheepsbouw. Het op de werf der firma J. Smit & Zn. te Foxhol voor rekening van de reederij J. J. Onnes te Groningen in aanbouw zijnde stalen motorschip (600 tons laadvermogen) zal binnenkort onder den naam OLDAMBT in de kustvaart worden gebracht.
1930-04-23: Op 23-04-1930 als OLDAMBT, zijnde een motorschip, groot 1214.02 m3 bruto, liggende te Foxhol, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Jacob Onnes, scheepsreeder te Groningen, Kraneweg 61, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1325 Z GRON op het achterschip op de lichtkap motorkamer stuurboordzijde.
1930-05-03: NvhN 05-05-1930: Delfzijl, 3 Mei. Op de Eems heeft proef gestoomd het nieuwe motorschip „OLDAMB", gebouwd op de werf van de heeren J. Smit en Zn. te Foxhol, voor rekening van den heer J. J. Onnes te Groningen. De afmetingen van het schip, dat gebouwd is onder klasse Germ. Lloyd, voor de groote kustvaart, zijn 45.31 bij 7.79 bij 3.18 M.; het is groot bruto 1214 M3. en netto 804 M3. De voortstuwing geschiedt door middel van een 275 p.k. compressorlooze Deutz Diesemotor. Verder is in de machinekamer nog opgesteld een 35 p.k. compressorlooze Deutz Dieselmotor, welke motor gekoppeld is aan een 20 Kilo Watt dynamo, die den stroom levert voor de verlichting en de lieren, die voorzien zijn van een 10 P.K. electro motor. Voorts worden de accumulatoren die in het schip zijn opgesteld door deze dynamo gevuld. De geheele electrische installatie van het schip werd geleverd door het technisch bureau Hofman te Hoogezand. is Het schip, dat van een Oertz-patent roer is voorzien, is alhier beladen met ijzeraarde.
1933-12-00: De Eemsbode: 12.1933: Gisteren arriveerde te Delfzijl van Groningen het motorschip 'OLDAMBT', kapitein Drost, beladen met tarwe, bestemd voor Rotterdam. Bij het passeren van brug 12 op het Eemskanaal (bij Appingedam) werd deze brug nogal ernstig beschadigd.
1933-12-00: In 12-1933, onder gezag van kapitein Dekker verloor de “OLDAMBT”, beladen met een lading carton, zaterdag in het Eemskanaal te Delfzijl een groot deel van de schroef welke afgeslagen werd door het vele drijfijs op het Eemskanaal. Het schip werd in de haven van Delfzijl drooggezet en voorzien van een nieuwe schroef. Zondag kon de reis vervolgd worden.
1949-00-00: 194? Eind veertiger jaren tijdens een reis van New Foundland naar Oporto met een lading droge kabeljauw, machineschade opgelopen en door de sleepboot (tevens de loodsboot van Lissabon) “Com. Pedro Rodriques” naar Oporto gesleept.
1968-06-29: Op 29-06-1968 in dichte mist aan de grond gelopen bij Peniche op 100 meter van het strand, de volgende dag door het Portugese bergingsvaartuig ADRAGA BEACH vlot gebracht en naar Lissabon gesleept.
1969-09-18: Op 18-09-1969, stroomopwaarts varend in de rivier Coina, een zijrivier van de Taag, in aanvaring met een spoorbrug van Lavradio/Seixal, waardoor ernstige schade aan de brug is ontstaan.
1996-00-00: Final Fate:
Lloyd's rapporteert in 1999 dat het schip in 1996 op de Taag is gesloopt. (In 1996 gesloopt te Lavradio, Portugal.)


Afbeeldingen


Omschrijving: Oldambt 1930
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Oldambt 1930
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Alger 1930 ex Oldambt at Guernsey.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Alger 1930 ex Oldambt.
Gemaakt door: Foto-Mar, Leixoes, Portugal