Inloggen
OBOR - ID 4811

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5147293
Nat. Official Number: 5791 Z ROTT 1937
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 212
Launch Date: 1936-11-24
Delivery Date: 1937-01-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 397180/87 Type RV8 (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 480.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 177.00 Net tonnage
Deadweight: 576.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.50 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-04-1962
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verbouwd bij Drypool Engineering & Drydock te Hull en nieuwe motor: 2tew 8 cil 600 Pk Drypool Type (230x380)

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-01-14 OBOR
Manager: N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Tankreederij 'Obo', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGLI

Date/Name Ship 1937-08-04 BEDALE H
Manager: John Harker Ltd., Hull, Great Britain
Eigenaar: Harker Coasters Ltd, Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hull / Great Britain

Date/Name Ship 1947-00-00 BEDALE H
Manager: John Harker Ltd., Hull, Great Britain
Eigenaar: Wentbridge Shipping Ltd, Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hull / Great Britain

Date/Name Ship 1948-00-00 HELMSMAN
Manager: C. Rowbotham & Sons, London, Great Britain
Eigenaar: C. Rowbotham & Sons, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GBGJ

Date/Name Ship 1956-00-00 HELMSMAN
Manager: C. Rowbotham & Sons, London, Great Britain
Eigenaar: Helmsman Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GBGJ

Ship Events Data

1936-11-24: De Banier 26-11-1936: Slikkerveer. Dinsdagmiddag had op de Scheepsbouwwerf van de fa. de Groot en van Vliet alhier de te waterlating plaats van het op deze werf voor Nederlandsche rekening gebouwde zeemotortankschip „OBAR" (Opm.: moet zijn "OBOR".) De lengte van dit schip bedraagt 53 meter, de breedte 7.85 M. en de diepgang 3.15 M. De voortstuwing geschiedt door een 400 P-K. „Deutz" motor. De te waterlating had een vlot verloop.
1937-00-00: Informatie 04-2013: In alle documentatie die ik ken wordt altijd als naam van bouwnummer 212 (De Groot & van Vliet) de kustvaarder OBOR genoemd. Dit is feitelijk onjuist. Wat is het geval: Zowel bij de bouwopdracht als bij de doop en tewaterlating was de naam van dit schip: OBO. Tot verbazing/ergernis van opdrachtgever en werfdirectie, maar uiteraard tot hilariteit van de toeschouwers, bleef het schip bij de tewaterlating halverwege de helling steken. De opdrachtgever was zo boos dat hij het schip niet wilde afnemen. Gelukkig voor de werf was er een andere gegadigde voor dit schip. Om de kosten voor de nieuwe eigenaar, en uiteraard ook de werf, zo laag mogelijk te houden werd als naam toen gekozen: OBOR. Een letter er bij was goedkoper dan de naam helemaal aanpassen. Met deze naam is de tewaterlating (2e poging) toen wel gelukt. (Deze info is afkomstig van een 83-jarige Slikkerveerder, mijn vader..., die het hele gedoe van zeer dichtbij heeft meegemaakt. (Info: Huib van Vliet.)
1937-01-15: Op 15-01-1937 als OBOR, zijnde een motortankschip, metende 1360.44 m3, liggende te Slikkerveer, door H. ter Haar, asp. scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. Tankreederij Obo te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5791 Z ROTT 1937 op het achterschip aan B.B. zijde tegen ingang officiersverblijven. (op verhoogd achterdek.)
1937-01-21: De Telegraaf 22-01-1937: OBOR. SliKkerveer, 21 Jan. — Na gehouden proeftocht heeft de N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & Van Vliet afgeleverd de voor rekening van de N.V. Tankreederij „Obo" gebouwde zeetankboot "OBOR". De afmetingen bedragen 50.5 x 7.55 X 3.15 M. De voortstuwing geschiedt door een 400 PK. 8 cyl. Deutz dieselmotor, terwijl voorts drie hulpmotoren aan boord zijn geplaatst.
1937-02-19: De Telegraaf 20-02-1937: OBOR. Hamburg, 19 Febr. — Het met een lading smeerolie van Antwerpen naar Memel onderweg zijnde Nederlandsche m.s. „Obor" is gistermiddag tijdens mist bij Cuxhaven aan den grond geloopen. Met rijzend water is het schip op eigen kracht vlotgekomen.
1937-03-02: De Telegraaf 03-03-1937: OBOR. Kiel, 2 Maart. Het Nederlandsche m.s. "OBOR", dat met een lading soja-olie op weg is van Stettin naar Rotterdam, arriveerde heden te Holtenau met ijsschade. Het schip werd aldaar tijdelijk gerepareerd en ontving een certificaat van zeewaardigheid, waarna het zijn reis heeft voortgezet.
1937-08-03: Het Vaderland 03-08-1937: Schepenverkoop. Het tank-motorschip "OBOR", groot bruto 480 ton, gebouwd in 1937, van de N.V. Tankreederij „Obor" te Rotterdam, is naar Engeland verkocht.
1970-04-16: Final Fate:
Te Antwerpen aangekomen en op 1 juni begon de firma Van den Bossche & Co. te Boom met slopen.

Afbeeldingen


Omschrijving: OBOR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: OBOR
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: BEDALE H.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HELMSMAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HELMSMAN
Gemaakt door: Unknown