Inloggen
OBDAM - ID 4807


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-02-14 / 1898-06-28 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1881
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Spar deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 138
Launch Date: 1880-00-00
Delivery Date: 1881-01-15
Technical Data

Engine Manufacturer: James Jack & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 4
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2x 28 & 2x 60-54.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3699.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2695.00 Net tonnage
Deadweight: 4420.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 210000 Cubic Feet
 
Length 1: 410.4 Feet (British) Registered
Beam: 39.6 Feet (British) Registered
Depth: 28.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
112 72 430 0 0 614
Configuration Changes

Datum 03-06-1890
Type: Rebuilt
Omschrijving: PGC 060690
Rotterdam, 3 juni. Het stoomschip OBDAM der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij is, na op de scheepswerf van de heren Bonn & Mees geheel gerestaureerd te zijn, heden op de gewone ligplaats gekomen der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij en zal zaterdag naar New-York vertrekken.

Datum 00-00-1896
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1896 is een nieuwe machine geplaatst.
Een 3-cyl. Triple Expansie stoommachine van de N.V. Ned. Stoomboot Mij., Rotterdam.
28 3/4, 46 1/2 & 74-51.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-02-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: OBDAM
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ned. Amerik. Stoomvaart Mij.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja, voorlopige
1889-02-14, uitvoerring49-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-01-00 BRITISH QUEEN
Manager: British Shipowners Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: British Shipowners Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1889-03-00 OBDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNGB

Date/Name Ship 1898-00-00 MCPHERSON
Manager: United States Army Transport, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Army Transport, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1902-00-00 MCPHERSON
Manager: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1905-00-00 BROOKLYN
Manager: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1908-00-00 S.V.LUCKENBACH
Manager: Estate of Lewis Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Estate of Lewis Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1910-00-00 S.V.LUCKENBACH
Manager: Edgar F. Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Edgar F. Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1915-00-00 ONEGA
Manager: Barber & Co. Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Onega S.S. Corp., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Ship Events Data

1889-02-03: NRC 030289. Rotterdam, 2 februari. Naar wij vernemen is door de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij, behoudens de gebruikelijke inspecties, aangekocht het Engelse viermast stoomschip BRITISH QUEEN, zusterschip van de stoomschepen ROTTERDAM en AMSTERDAM en eveneens gebouwd bij de heren Harland & Wolff te Belfast. Het stoomschip zal de naam OBDAM voeren.
1890-06-00: Rebuilt
Rotterdam, 3 juni 1890. Het stoomschip OBDAM der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij is, na op de scheepswerf van de heren Bonn & Mees geheel gerestaureerd te zijn, heden op de gewone ligplaats gekomen der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij en zal zaterdag naar New-York vertrekken.
1890-07-27: Collision
Rotterdam, 1 augustus 1890. Volgens ontvangen bericht van de rederij is het stoomschip OBDAM te New-York aangekomen. Het is zondag j.l. op de Newfoundlandse banken in aanvaring geweest met het Franse visschersvaartuig CHRISTOPHE COLOMBE, van Cette, hetwelk zonk. Het stoomschip OBDAM heeft enige schade aan het voorschip en tuig, welke te New-York wordt gerepareerd.
1893-03-00: Stranded
Rotterdam, 4 maart 1893. Volgens Reuter telegram is het stoomschip OBDAM, 18 februari van Rotterdam naar New York vertrokken, bij Sandy Hook gestrand. Het schip zit in een gevaarlijke positie. Assistentie is derwaarts verzonden.
1895-11-00: Damaged
Londen, 2 november. Het Nederlandse stoomschip OBDAM, de 19e oktober van Rotterdam vertrokken naar New York, is heden door het Belgische stoomschip PENNLAND, van Liverpool naar Philadelphia, met gebroken schroefas te Halifax binnengesleept.
1897-06-06: Damaged
Rotterdam, 8 januari 1897. Het eergisteren van hier te New-York aangekomen stoomschip OBDAM van de Holland-Amerika Lijn heeft op de reis een schroefblad verloren en moet dokken.
1898-00-00: Sale/Verkoop
De OBDAM behoorde aan een aparte rederij, beheerd door de N.A.S.M. In 1898 kort voor de verkoop, werd het schip overgenomen door de N.A.S.M.
1901-02-04: Op reis van New York naar Matanzas is het troepentransportschip MCPHERSON op 4 februari 1901 op 8 mijl van Matanzas gestrand.
1901-03-00: Refloated
Zij werd in maart 1901 vlot gebracht en total loss verklaard. Het wrak werd door L. Luckenbach gekocht, romp hersteld, machine en ketels verwijderd, en was sindsdien zeelichter.
1905-00-00: Repaired
In 1904/1905 werd zij opnieuw voorzien van machine en ketels en verdoopt. Zij voer sindsdien als vrachtstoomschip.
1918-08-30: Final Fate: Sunk

De ONEGA is op 30 augustus 1918 vóór het kanaal van Bristol door de Duitse onderzeeboot UB 125 getorpedeerd, gezonken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: als BRITISCH QUEEN voor verbouwing
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: als McPherson
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: als McPherson
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten