Inloggen
OBDAM - ID 4807

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1881
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Spar deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 138
Launch Date: 1880-00-00
Delivery Date: 1881-01-15
Technical Data

Engine Manufacturer: James Jack & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 4
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2x 28 & 2x 60-54.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3699.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2695.00 Net tonnage
Deadweight: 4420.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 210000 Cubic Feet
 
Length 1: 410.4 Feet (British) Registered
Beam: 39.6 Feet (British) Registered
Depth: 28.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
112 72 430 0 0 614
Configuration Changes

Datum 1890-06-03
Type: Rebuilt
Omschrijving: PGC 060690
Rotterdam, 3 juni. Het stoomschip OBDAM der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij is, na op de scheepswerf van de heren Bonn & Mees geheel gerestaureerd te zijn, heden op de gewone ligplaats gekomen der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij en zal zaterdag naar New-York vertrekken.

Datum 1896-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1896 is een nieuwe machine geplaatst.
Een 3-cyl. Triple Expansie stoommachine van de N.V. Ned. Stoomboot Mij., Rotterdam.
28 3/4, 46 1/2 & 74-51.

Ship History Data

Date/Name Ship 1881-01-00 BRITISH QUEEN
Manager: British Shipowners Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: British Shipowners Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1889-03-00 OBDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNGB

Date/Name Ship 1898-00-00 MCPHERSON
Manager: United States Army Transport, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Army Transport, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1902-00-00 MCPHERSON
Manager: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1905-00-00 BROOKLYN
Manager: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Luckenbach Transportation & Wrecking Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1908-00-00 S.V.LUCKENBACH
Manager: Estate of Lewis Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Estate of Lewis Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1910-00-00 S.V.LUCKENBACH
Manager: Edgar F. Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Edgar F. Luckenbach, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1915-00-00 ONEGA
Manager: Barber & Co. Inc., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Onega S.S. Corp., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Ship Events Data

1889-02-03: NRC 030289. Rotterdam, 2 februari. Naar wij vernemen is door de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij, behoudens de gebruikelijke inspecties, aangekocht het Engelse viermast stoomschip BRITISH QUEEN, zusterschip van de stoomschepen ROTTERDAM en AMSTERDAM en eveneens gebouwd bij de heren Harland & Wolff te Belfast. Het stoomschip zal de naam OBDAM voeren.
1898-00-00: De OBDAM behoorde aan een aparte rederij, beheerd door de N.A.S.M. In 1898 kort voor de verkoop, werd het schip overgenomen door de N.A.S.M.
1901-02-04: Op reis van New York naar Matanzas is het troepentransportschip MCPHERSON op 4 februari 1901 op 8 mijl van Matanzas gestrand.
1901-03-00: Zij werd in maart 1901 vlot gebracht en total loss verklaard. Het wrak werd door L. Luckenbach gekocht, romp hersteld, machine en ketels verwijderd, en was sindsdien zeelichter.
1905-00-00: In 1904/1905 werd zij opnieuw voorzien van machine en ketels en verdoopt. Zij voer sindsdien als vrachtstoomschip.
1918-08-30: Final Fate:
De ONEGA is op 30 augustus 1918 vóór het kanaal van Bristol door de Duitse onderzeeboot UB 125 getorpedeerd, gezonken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als McPherson
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: als McPherson
Gemaakt door: Onbekend **