Inloggen
NYANTIC - ID 4803

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1984
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 8205319
Nat. Official Number: 5372 Z GRON 1984
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: B.V. v/h Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 1022
Date Laid Down: 1983-01-00
Launch Date: 1984-01-06
Delivery Date: 1984-03-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Eng. additional info: Deutz nr. 6729.707 Type SBV12M540 (370x400) 550 rpm
Speed in knots: 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3955.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2717.00 Net tonnage
Deadweight: 5250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 108.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 99.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.34 Meters Breadth, extreme
Depth: 9.30 Meters Depth, moulded
Draught: 7.35 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1984-00-00 NYANTIC
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij m.s. Nyantic, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGKR

Date/Name Ship 1993-10-21 NYANTIC
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nyantic Shipping Co. N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJRC

Date/Name Ship 1997-07-00 NYANTIC
Manager: Hagenaes Management AS
Eigenaar: K/S A/S Active Duke II, Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6PA3

Date/Name Ship 1998-00-00 NYANTIC
Manager: Hagenaes Management AS
Eigenaar: Skipsaksjeselskapet Sunnmore Rederi, Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6PA3

Date/Name Ship 1999-01-00 NYANTIC
Manager: Norbulk Shipping UK Ltd., Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Norwegian Reefer Company A.S., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6PA3

Date/Name Ship 2003-03-00 NYANTIC
Manager: Cooltrans Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Cooltrans Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6PA3

Date/Name Ship 2003-10-00 COOL ASTER
Manager: Cool Shipping, Valletta, Malta
Eigenaar: Cool Shipping, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HRO7

Date/Name Ship 2006-05-00 COOL ASTER
Manager: Klip Marine Shipmanagement Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Arctic Reefers Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HRO7

Date/Name Ship 2012-10-20 COOL ASTER
Manager: Seatrade Services OU, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: North Reefer Ltd., Murmansk, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Charlestown / St. Kitts & Nevis
Callsign: V4PT2

Date/Name Ship 2017-11-00 BLUE BIRD
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Tanzania
Additional info: Renamed at Las Palmas, Gran Canaria.

Ship Events Data

1984-01-09: Het schip in aanbouw wordt op 09-01-1984 bij het Kadaster teboekgesteld als NYANTIC. Eigendom van de Rederij m.s. Nyantic, gev. te Groningen, waarvan de leden zijn: Bettina Henriëtte Polak, kunsthistorica te Tietjerk 1/5 en C.V. Scheepvaartonderneming Nyantic, gev. te Groningen, waarvan de beh. vennoot de B.V. Nyantic te Groningen is voor 4/5 deel. Voltooid op 27-02-1984. Het 1/5 deel van Bettina Henriëtte Polak wordt op 08-04-1992 overgedragen aan het Scheepvaartbedijf Tietjerk B.V., gev. te Tietjerk.
1984-01-30: Op 30-01-1984 als "NYANTIC", bouw no. 1022 van B.V. v/h Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen, zijnde een koelschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Waterhuizen, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5372 Z GRON 1984 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op kampanje, 4.47 m. uit hekplaat, 4.05 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1997-06-26: Classed LR until 26/6/97.
2006-01-14: Zeeloods Wim Siersema uit Winsum beleefde zaterdagavond 14 januari 2006 een bizar avontuur, toen hij in Harlingen werd belaagd door dronken Oekraïense zeelui. Hij zou het 108 meter lange koelschip Cool Aster naar de Noordzee loodsen. De Cool Aster van rederij Cool Trance in Tallinn had bij Daalimpex Coldstores 3000 ton pootaardappelen geladen voor het Algerijnse Mostaganem. Vlak voor vertrek kwam een deel van de bemanning, onder wie de kapitein, na cafébezoek dronken aan boord. Siersema: ‘Ik was nog aan het overwegen of vertrekken wel verantwoord was, toen de motor opeens bij sprong. Daardoor kwam het schip onverwacht in beweging en braken de trossen. De pitch, de vaanstand van de verstelbare schroef, bleek defect. Later merkte ik bij het manoeuvreren dat die bij het achteruitslaan maar voor tien procent werkte en in de nulstand direct op vooruit sprong. Ik had dus niet eens de tijd om te overwegen of ik wel met die dronken mensen op weg wilde. Gelukkig hadden de sleepboten Anita en Theo van Rederij Tuinman al vastgemaakt, zodat het schip niet helemaal onbestuurbaar was.’ Er ontstond een gevaarlijke situatie, toen de Cool Aster afstevende op het Deense vrachtschip Danica Rainbow, dat eveneens bij Daalimpex aan de kade lag. Snel ingrijpen van de sleepbootschippers Liekele Poepjes en Berend Flietstra voorkwam een aanvaring. ‘Zonder hen had ik de hele haven kapotgevaren, want ik kreeg totaal geen tijd iets te ondernemen’, zegt Siersema. De loods meerde het schip weer af en zag kans de bemanning in bedwang te houden tot politie ter plaatse was. De kapitein kreeg uiteindelijk een boete van 700 euro, die hij terstond betaalde.
2012-07-31: 31-07-2012 gearriveerd te Kaliningrad, 03-08-2012 afstand van gedaan door de eigenaar, de 18 koppen tellende bemanning (afkomstig uit Letland, Estland, Oekraïne en Rusland) weigerde van boord te gaan en het schip naar Klaipeda te varen hetgeen de hypotheekbank voorstelde, bang om zonder loon van boord te worden gestuurd en om hun belangen te verdedigen zocht men hulp van een advocaat. (Lag daar in 04-2013 nog steeds.) Na de blokkade van de bemanning is het schip weer gaan varen. Verkocht? Heeft een of twee reizen gedaan, maar ligt sinds 19-09-2013 in Las Palmas. (Opm.: In 11-2016 te koop aangeboden als "Judicial Order", op 25-04-2017 verkocht voor de helft van de geschatte prijs, maar ligt er op 29-05-2019 nog steeds.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Nyantic 1984.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nyantic 1984 on River Eems the 12th March 1984.
Gemaakt door: Aerophoto-Eelde

Omschrijving: Nyantic 1984 on Pilotstation Westereems the 29th April 1994.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Nyantic 1984 on Pilotstation Westereems the 29th April 1994.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Cool Aster 1984 ex Nyantic on 03-12-2012 at Harlingen.
Gemaakt door: Colman, L. (Leo)

Omschrijving: Blue Bird 1984 ex Cool Aster ex Nyantic on 08-06-2018 under arrest at Las Palmas.
Gemaakt door: Visser, F. (Fokko)