Inloggen
NOVEL - ID 4800

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5258456
Nat. Official Number: 3796 Z GRON 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 288
Launch Date: 1961-10-27
Delivery Date: 1961-12-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 14530 Type 5GB (220x380)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 249.00 Net tonnage
Deadweight: 516.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28200 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 50.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.89 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-12-27 NOVEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arend Brouwer & Frederik Galenkamp (V.o.F. Brouwer & Galenkamp), Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PGKD

Date/Name Ship 1974-09-03 PLANCIUS
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Haveman, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PGTK

Date/Name Ship 1988-05-27 ARGO-T
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartonderneming 'Argo-T', Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Gerrit Tilma
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJGC

Date/Name Ship 1993-06-00 MONIQUE
Manager: Monique Shipping Corp., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Monique Shipping Corp., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3RW

Date/Name Ship 1995-05-00 INES I
Manager: Monique Shipping Corp., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Monique Shipping Corp., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3RW

Date/Name Ship 1996-07-00 MARTINA
Manager: Unknown, Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Unknown, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3RW

Date/Name Ship 1996-07-00 VANDERPOOL EXPRESS
Manager: Benjamin Darvin Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Benjamin Darvin Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3RW

Date/Name Ship 1997-08-00 FIDELE EXPRESS
Manager: Unknown, Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Unknown, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3RW

Date/Name Ship 2000-00-00 ZION TRAIN
Manager: Association Industriale Haitien, San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Association Industriale Haitien, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Ship Events Data

1961-10-30: NvhN 30-10-1961: Tewaterlating Novel. Bij de N.V. G. J. van der Werft's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Novel, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. Brouwer en Galenkamp te Kampen. De Novel meet 52g ton dwt en is van het gladdektype en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 50.04 m., lengte tussen de loodlijnen 46.04 m., breedte 7.90 m. en holte 3.15 m. De beladen diepgang bedraagt 2.88 m. De voortstuwing zal geschieden door een 300 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer éen hulpmotor van 25 pk. zal worden opgesteld.
1961-11-01: Op 01-11-1961 als "NOVEL", bouw no. 288 van N.V. G.J. v.d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3796 Z GRON 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.10 m. uit hekplaat, 0.77 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1961-12-28: NvhN 28-12-1961: Proefvaart m.s. NOVEL. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig NOVEL, dat werd gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek, voor rekening van de firma Brouwer en Galenkamp te Kampen. De NOVEL is van het gladdektype, meet 560 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 300 pk motor. In de machinekamer is voorts een hulpmotor van 25 pk opgesteld.
1962-05-24: NvhN 24-05-1962: Kustvaarder Novel kreeg draad in de schroef. In de haven van Delfzijl heeft gistermiddag om ongeveer vijf uur de kustvaarder Novel van de rederij Brouwer en Galenkamp te Kampen een draad in de schroef gekregen, waardoor het schip niet kon uitvaren. De 530 ton metende kustvaarder, die geladen met zout van de Soda-Industrie kwam, passeerde op weg naar de havenmond een baggermolen bij de pier van de Balkenhaven. De coaster kreeg het draad, waarmee de baggermolen, zoals gebruikelijk, het anker had uitgezet in de schroef. Ook het als baken gebruikte tonnetje sloeg nog tegen deze schroef. Een duiker is tot gisteravond laat bezig geweest om het euvel te verhelpen.
1990-12-00: Afgekeurd voor de zeevaart. Twee jaar opgelegd gelegen te Oostmahorn.
1997-07-14: Kwam in Miami Beach aan. Het werd overvallen door 'piraten' en de kapitein en 3 leden van de bemanning werd doodgeschoten. Een ander bemanningslid overleed later aan zijn opgelopen verwondingen.
1997-10-13: Gestrand buiten de South Beach van Miami. Het schip kwam leeg van Gonaives, Haiti lag ten anker te wachten om Miami binnen te lopen. De volgende dag vlotgebracht maar strandde nogmaals op een zandbank. Het schip werd wederom vlotgebracht en opgelegd in Miami.
2001-06-00: Final Fate:
Lag nog steeds opgelegd in Miami River (USA). Wegens het niet betalen van havengelden werd het schip door de Federal Marchal in beslag genomen en verkocht aan Schurger Diving & Salvage Inc. Op 2 juni 2003 als 'artifcial reef' tot zinken gebracht in pos. 26.57.783.N. – 80.00.441.W. (1 mijl noord en 3 mijl oost van Jupiter Inlet, Miami)
2005-09-00: Hurricane Damage to the Zion Train. In September 2005, Hurricane Frances seperated the bow section of the Zion Train from the rest of the wreck and moved it nearly 1.6 miles to the south and .6 miles west of the original sinking position. Formerly well north of Jupiter Inlet, it's now south of it, as the continous storm surge from the northeast pushed it across the hard rock bottom, dragging its starboard anchor and a 250' length of chain. The portside anchor is nowhere to be found. The stern section, which includes the bridge, was also separated from the hold section and pounded into the hard bottom by the storm surge, creating a ledge along it's southern and western edges. Current patterns have undercut the newly formed ledge, creating more habitat. After the subsequent effects of Hurricanes Jeanne (Sept 2004) and Wilma (2005) this ledge is over 6 feet of vertical relief, with the stern listing 45° to starboard and down in the hole. The hold section (middle) has collapsed and remains near the stern, with much of it buried in the sand. Both the hold and the stern sections remain near the position at which the Zion Train was sunk. All sections continue to hold many species of fish, with the stern section being home to 4 goliath grouper on a regular basis, and as many as 10 during the aggregation season.
The Zion Train was sunk by the Palm Beach County Department of Environmental Resources in Spring of 2004 as an artificial reef project. It had been confiscated by the DEA in the Miami River for drug running. After cleanup, it was towed to a position north and offshore of Jupiter Inlet and sunk. The hold almost immediately began to collapse, likely do to cracking when it sank. Hurricane Frances moved very slowly when near the Zion, so it's surge had nearly 7 hours to do its work. While Jeanne followed a similar track, it moved rapidly and did not move the bow, and Wilma came from the opposite direction in 2005 and did nothing.


Afbeeldingen


Omschrijving: NOVEL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NOVEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: NOVEL
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: PLANCIUS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PLANCIUS
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: PLANCIUS at Harlingen.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: PLANCIUS op 19.06.1984 in Zeehavenkanaal te Delfzijl
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ARGO T
Gemaakt door: Smallegange, J.W.F.

Omschrijving: ARGO T
Gemaakt door: Heck, P. van (Piet)

Omschrijving: ARGO T at the EMG-berth in Groningen, summer 1990
Gemaakt door: Johannes, N. (Niels)

Omschrijving: ARGO T opgelegd te Oostmahorn.
Gemaakt door: Tuil, J. (Jan)