Inloggen
NOVATIE - ID 4799

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 30 Z APPING 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 111
Delivery Date: 1929-09-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1598 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 184.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 111.00 Net tonnage
Deadweight: 207.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.27 Meters Depth, moulded
Draught: 2.16 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1929-09-12 NOVATIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit de Boer Rzn., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PNFK
Additional info: Call sign 1934: PGKE

Date/Name Ship 1943-05-00 SEERÄUBER
Manager: Kriegsmarine Gruppe Süd, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine Gruppe Süd, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Ship Events Data

1929-04-23: NvhN 23-04-1929: Van de werf van de N. V. Scheepswerf Delfzijl v.h. Gebrs. Sander, alhier, werd met goed gevolg te water gelaten een motorschip net afmetingen van 37.75 x 6.50 X 2.10 M. Dit schip zal worden voorzien van een 120 p.k. Korungmotor en is gebouwd voor rekening van kapt. Heggert te Hamburg. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor en motorzeeschip voor rekening van kapt. de Boer, alhier. Dit schip met afmetingen van 33 X 6.20 X 3.40, wordt gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart Inspectie, voor de kleine kustvaart met uitbreiding en zal voorzien worden van een 90 p.k. Brons motor
1929-08-29: Op 29-08-1929 als NOVATIE, zijnde een motorschip, groot 520.63 m3, liggende te Appingedam, ten verzoeke van Gerrit de Boer, schipper, gedomicilieerd te Delfzijl, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 30 Z APPING 1929 voorzien door het inbeitelen op 't achterschip, in het hoekijzer van de verschansing voor op het verhoogd achterdek.
1929-09-12: NvhN 13-09-1929: Delfzijl 12-09-1929: Heden vond op de Eems de uitstekend geslaagde proef vaart plaats met het door de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v.h. gebr. Sander, alhier voor rekening van kapt. G. de Boer alhier gebouwde motorschip „Novatie". Het schip heeft afmetingen van 33 bij 6.20 bij 2.40 M. en is groot bruto 520 M 3. en netto 314 M3 en is gebouwd onder klasse Germ, Lloyd en Scheepvaart-Inspectie voor de kleine kustvaart met uitbreiding. In de machinekamer is een 90 p.k. Bronsmotor opgesteld, waarmee het een snelheid behaalde van 8 mijl. Het laden en lossen geschiedt met behulp van een motordeklier, die op het voordek is opgesteld. Het schip, dat een keurige indruk geeft en dan ook zeer ten genoegen van den eigenaar is, zal naar Emden vertrekken om daar cokes te laden.
1929-10-23: Voorwaarts 23-10-1929: Scheepsbouw. Een bij de N.V. Scheepswerf Delfzijl te Delfzijl nieuwgebouwde stalen motorboot van 183 bruto- en 111 netto reg. tons. is thans eigendom van kapitein G. de Boer aldaar. Het motorschip, dat met een Bronsmotor is uitgerust, zal onder den naam NOVATIE in de vaart worden gebracht.
1939-12-05: Op 05-12-1939 als NOVATIE, zijnde een motorvrachtschip, groot 520.63 m3 bruto imhoud volgens meetbrief Groningen 27-07-1929 nr. 2684, liggende te Delfzijl, door J.L. KLeijn, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van brandmerk 30 Z APPINGEDAM 1929 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand stuurhuis 9.12 m. van de hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 0.12 m. boven dek.
1942-04-18: Final Fate:
Door de Duitsers gevorderd. Het schip is in 1942 in tweeën gesneden en over land naar de Donau vervoerd. Omgebouwd bij Werft Deggendorf tot logementsschip 'Seeräuber' en in mei 1943 overgebracht naar de Zwarte Zee. 8 November 1943 in de Aegeische zee. Op 18 oktober 1944 door de bemanning tot zinken gebracht bij de ontruiming van Volos.

Afbeeldingen


Omschrijving: Novatie 1929.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Novatie 1929.
Gemaakt door: Unknown