Inloggen
NOTTINGHAM - ID 4791


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5346461
Nat. Official Number: 5605 Z ROTT 1934
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 188
Launch Date: 1934-11-29
Delivery Date: 1934-12-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke double-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Hesselman Type HOT (10 13/16-18 7/8)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 237.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25807 Cubic Feet
Bale: 24825 Cubic Feet
 
Length 1: 49.08 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.56 Meters Depth, moulded
Draught: 3.09 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1947
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Andere hoofdmotor: 4tew 6 cil 400 Pk Werkspoor (1941) Type TMS306 (300x480) 10,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1934-12-13 NOTTINGHAM
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Internationale Kustvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGKA

Date/Name Ship 1959-10-30 LINK
Manager: Leonti Kiive Partrederi, Malmö, Sweden
Eigenaar: Leonti Kiive Partrederi, Malmö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Malmö / Sweden
Callsign: SHWJ
Additional info: £ 10.000,--

Date/Name Ship 1961-10-00 SVARTSKÄR
Manager: Harry & Gösta Gustafsson, Edshultshall, Sweden
Eigenaar: Harry & Gösta Gustafsson, Edshultshall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Edshultshall / Sweden
Callsign: SHWJ

Date/Name Ship 1969-03-00 SVARTSKÄR
Manager: Karl Bernt-Olof Götherström PR, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Karl Bernt-Olof Götherström PR, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SHWJ

Date/Name Ship 1971-04-00 HARJOLA
Manager: H. Lilleste, Unknown, Unknown
Eigenaar: Cie. Maritime Harju S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1973-09-00 HARJULA
Manager: Roald Salmelin, Pargas, Finland
Eigenaar: Roald Salmelin, Pargas, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Pargas / Finland
Callsign: OICN

Date/Name Ship 1974-00-00 ANJA
Manager: Taisto Virtanen, Taipalsaari, Finland
Eigenaar: Taisto Virtanen, Taipalsaari, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Taipalsaari / Finland
Callsign: OICN

Ship Events Data

1934-02-14: Algemeen Handelsblad 14-02-1934: Scheepsbouw. m.s. NOTTINGHAM. Het bij de N.V. Rotterdamsche Droogdok Mij. voor rekening van de Intern. Kustvaart Maatschappij te Rotterdam gebouwde motorschip Nottingham heeft gisteren een goed geslaagde proefvaart op de Noordzee gehouden. Het schip, dat een draagvermogen heeft van 500 ton, is bestemd voor den dienst R'dam—Kings Lynn. Het is een zusterschip van de Birmingham, dat reeds gedurende enkele weken in de vaart is.
1934-12-12: Op 12-12-1934 als NOTTINGHAM, zijnde een motorschip, metende 1130.38 m3, liggende te Rotterdam ten verzoeke van de Internationale Kustvaart Maatschappij N.V. te Rotterdam, door P. Overgaauw, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van brandmerk 5605 Z ROTT 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde tegen dekhuis op kampanje.
1938-07-31: Tijdens een reis van Kings Lynn naar Rotterdam kwam het schip ter hoogte van lichtschip Newarp aan de grond te zitten. Kon na een half uur op eigen kracht weer vlot komen.
1940-03-04: Arnhemsche courant 04-03-1940: Vreemde vliegtuigen bedreigden Ned. schepen. Bommen vielen nabij Groninger kustvaarder. De heer G. de Ruiter, kapitein van het te Vlissingen binnengeloopen Nederlandsche motorschip “DE RUYTER” , thuisbehoorende te Scheveningen, heeft het cargadoorskantoor J.G. Mulder te Groningen gerapporteerd, dat Zaterdagnacht op de Noordzee bommen uit vliegtuigen van onbekende nationaliteit zijn geworpen, welke in de nabijheid van het schip terecht kwamen. In de buurt van de “De Ruyter” bevonden zich ook het Ned. Motorschip “Nottingham” en het Ned. Motorschip “Friso”. De twee schepen waren eveneens op weg naar Nederland. De vliegtuigen vlogen op 70 tot 100 M. hoogte. De heer De Ruiter bevond zich in de kajuit, toen hij een ontploffing hoorde. Hij snelde naar boven en zag toen het vliegtuig, waarvan hij de nationaliteit niet kon vaststellen. Even later volgde een tweede ontploffing, spoedig gevolgd door een derde, veroorzaakt door een bom, welke achter zijn schip was terecht gekomen. De ontploffingen hebben geen schade aangericht. Niemand werd gedeerd.
1940-05-00: Was in WO II in Engeland.
1941-08-02: Door een motorstoring getroffen, door de Nederlandsche kustvaarder 'Friso' (1939) Plymouth binnengesleept.
1944-00-00: 07-07-1944 Vertrek in konvooi EBC.34 met 25 andere schepen en 2 escort vaartuigen uit Barry naar de Seine Bay. De Nederlandse “Att-S” 1937-466 BRT, de “Java” 1939-9250 BRT, de “Nettie” 1937-477 BRT en de “Triton” 1928-2078 BRT namen ook deel uit van bovengenoemde konvooi. 09-07-1944 Konvooi EBC.34 aangekomen in de Seine Bay. 16-07-1944 Vertrek in konvooi EBC.43 vanuit Barry met 20 schepen en 2 escort vaartuigen met bestemming Seine Bay. Nederlandse deelname: ”Borneo” 1937-338 BRT, en de “Walenburgh” 1938-496 BRT. 18-07-1944 Aankomst konvooi EBC.43 in de Seine Bay. 08-09-1944 Vertrk Barry in konvooi EBC.97 met in totaal 24 schepen onder begeleiding van 2 escort- vaartuigen. Andere Nederlanse deelname: “Houtman” 1931-394 BRT. 10-09-1944 Aankomst konvooi EBC.97 in de Seine Bay.
1946-12-13: Onderweg van Blyth naar Londen zwaar beschadigd bij een stranding in dichte mist op de Engelse noordkust bij Whitby. Het schip werd geborgen en naar Bridlington gesleept. Na reparatie weer in de vaart.
1950-01-22: Op de Humber bij Goole gekapseisd en gezonken. Gelicht en naar Harlingen gesleept waar het bij Scheepswerf 'Welgelegen' werd gerepareerd.
Leeuwarder Courant 23-01-1950: Laatste nieuws. „NOTTINGHAM", komend van Harlingen, in de Humber gezonken. Geladen met gecondenseerde melk, carton en mosselen. Het motorschip „Nottingham", dat de vaste lijndienst onderhoudt van Harlingen op Goole in Engeland, is Zondagmiddag op de rivier de Humber aan de grond gelopen en bij het teruglopen van het water gekapseisd en gezonken. De „Nottingham", die Zaterdagmiddag om drie uur uit Harlingen was vertrokken, was geladen met gecondenseerde melk uit Friesland, carton uit Groningen en mosselen van de Wadden. De bemanning, onder wie twee Harlingers (de stuurman De Vries en de motordrijver Rientjes) is gered. De .Nottingham", die 415 brutoregisterton meet, was eigendom van de Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij (Internationale Kustvaart Mij.) te Rotterdam. Omstreeks vijf uur Zondagmiddag liep het schip in de Humber op een droogte. Toen het water viel en de stroom van de Humber steeds krachtiger werd, sloeg het schip om en verdween grotendeels onder water. Wen onderzoekt thans de mogelijkheden om het te lichten.
1950-04-25: No. 18 St.Crt. No 80 van 25 April 1950. Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart in zake het zinken van het m.s.”NOTTINGHAM"op de Ouse bij Goole,w aar het schip, toen het bij het ronddraaien de grond raakte, door de stroom is omgedrukt. De Raad is van oordeel, dat het omslaan van het m.s.”Nottingham” is veroorzaakt doordat het schip bij de opdraaimanoeuvre voor Goole met het achterschip aan de grond is geraakt en vervolgens door de sterke stroom dwarsop naar boven is gestuwd tot het vastzat en daarna door de stroom omgedrukt is. Waarschijnlijk is de “Nottingham” iets te vroeg van Hull vertrokken en was er nog niet voldoende water. De kapitein heeft de loods daarnaar gevraagd en mocht terecht daarop vertrouwen, toen de loods de waterstand voldoende achtte. Op deze rivier, waar de vaargeul aan grote veranderingen onderhevig is, moet de kapitein wel geheel afgaan op de aanwijzingen van de loods. Bij het opdraaien liep het achterschip vast op een onbekende bank en men is er niet in geslaagd hiervan vrij te komen. Het ongeval zou wellicht zijn voorkomen, indien terstond sleepboothulp was verleend, maar ondanks herhaalde seinen is geen sleepboot tijdig te hulp gekomen. Gelukkig zijn bij deze ramp geen slachtoffers gevallen.
1973-10-11: Tijdens een reis van Zweden naar Finland loopt het schip bij Kalmarsund aan de grond. 13 Oktober vlotgebracht, waarna het in Turku werd opgelegd.
1976-10-02: Final Fate:
0nderweg van Gdansk naar Finland lek gesprongen en gezonken. De bemanning werd gered door het Amerikaanse fregat 'Jonas Ingram'. Het schip heeft tot ca. 1993 als 'Harjula' in Lloyd's Registers gestaan en Lloyd's rapporteert pas in juni 1993: renamed 'Anja' and 10.1976 foundered.

Afbeeldingen


Omschrijving: Nottingham 1934
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Nottingham 1934
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nottingham 1934
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nottingham 1934 on river Ouse.
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Na de berging in 1950 van de 'Nottingham' op de Humber is het schip voor herstel naar Harlingen gesleept waar het bij Scheepswerf 'Welgelegen' werd gerepareerd.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Link 1934 (ex Nottingham)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Svartskar 1934 ex Link ex Nottingham.
Gemaakt door: Johannesson, T. (Tomas)

Omschrijving: Harjula 1934 Ex Harjola ex Svartskar ex Link ex Nottingham.
Gemaakt door: Unknown