Inloggen
NORE - ID 4765

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5255909
Nat. Official Number: 3450 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 6 winches, 6 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 266
Launch Date: 1956-06-19
Delivery Date: 1956-09-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2081083/090 Type (320x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 495.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 954.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 69000 Cubic Feet
Bale: 63000 Cubic Feet
 
Length 1: 65.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 62.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.64 Meters Depth, moulded
Draught: 3.65 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-09-19 NORE
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Svea', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Rederi AB Svea
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGJV

Date/Name Ship 1969-05-29 BOOKER TROJAN
Manager: S. William Coe & Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: S. William Coe & Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: In 1970 homeport: Bridgetown, Barbados.

Date/Name Ship 1974-00-00 BOOKER TROJAN
Manager: Booker Line Ltd., Bridgetown, Barbados
Eigenaar: Booker Line Ltd., Bridgetown, Barbados
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Great Britain

Date/Name Ship 1976-00-00 CARICOM ADVENTURER
Manager: St. Godric's Shipping Co., Limassol, Cyprus
Eigenaar: St. Godric's Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4MU

Date/Name Ship 1976-00-00 CARIGULF VENTURE
Manager: Carigulf Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Carigulf Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4MU

Date/Name Ship 1977-00-00 CARIGULF VENTURE
Manager: Garigulf Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Garigulf Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3502

Date/Name Ship 1984-00-00 CARIGULF VENTURE
Manager: Carigulf Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Carigulf Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign: ZHCG

Date/Name Ship 1987-00-00 WINDWARD TRADER
Manager: Windward Shipping Corp., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Windward Shipping Corp., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQBY3

Ship Events Data

1956-06-19: NvhN 19-06-1956: Tewaterlating m.s.NORE. Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen is vanmorgen onder grote belangstelling te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Nore, dat wordt gebouwd voor rekening van de Scheepvaart Maatschappij Svea te Amsterdam. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw Godoau uit Stockholm. De Nore is van het shelterdektype, meet 975 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 65.45 m, lengte tussen de loodlijnen 58.50 m, breedte 9.90 m, holte 3.70/5.85 m. De beladen diepgang bedraagt 3.66 m. De voortstuwing zal geschieden door een 1000 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer vier hulpmotoren, namelijk drie van 67 pk en één van 20 pk, zullen worden opgesteld. Het schip wordt gebouwd met ijsversterking. De ruiminhoud bedraagt 62500 cft bale space en 69000 cft granespace. De bunkercapaciteit is: brandstof 80 ton, drinkwater 33 ton en waterballast 300 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyds Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdekcoaster, groot 940 ton d.w., voor rekening van de heer C. Jansen te Arnhem. Dit schip zal worden uitgerust met een 650 pk motor.
1956-09-15: Op 15-09-1956 als "NORE", zijnde een motorschip, metende 1402.70 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10337 d.d. 21-08-1956, liggende te Groningen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3450 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 5.00 m. uit hekplaat, 2.30 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.
1956-09-20: NvhN 20-09-1956: Proefvaart m.s. Nore. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Nore, dat bij de Scheepsbouw Unie n.v. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de Scheepvaart Maatschappij Svea te Amsterdam. De Nore is van het shelterdektype, meet 970 ton d.w. en is uitgerust met een 1000 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 12 knoop. De Nore is o.a. uitgerust met radar en werd gebouwd met ijsversterking. De ruiminhoud bedraagt 62.500 cft balespace en 69000 cft. grainspace. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping (100 A I) en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1956-10-09: Het Vrije Volk 09-10-1956: Nederlands schip aangevaren in Noord- Oostzeekanaal. Het 495 brt. metende Nederlandse ms. 'Nore' is zaterdag in het Noord- Oostzeekanaal in aanvaring geweest met een nog onbekend schip. De 'Nore', die op weg was van Stockholm naar Rotterdam heeft na de aanvaring, zijn reis naar Rotterdam voortgezet. De schade is volgens de kapitein, van dien aard, dat het schip nog volkomen zeewaardig is. Het schip is eigendom van de scheepvaartmij. 'Svea' en wordt bevracht door het Verenigd Cargadoorskantoor te Amsterdam.
1967-09-29: De "Nore" vertrok op 29 september 1967, te 18.02 uur, uit Västeräs met bestemming Blankaholm. De loods werd op 29 september, te 20.00 uur, ontscheept. Men voer vervolgens in een zuidelijke koers door open zee tot Lânggrund, waar te 8.08 uur van de 30ste september 1967 een loods aan boord werd genomen. De afstand van Lânggrund-loodsstation tot het vuurtorentje in de engte bij Bussgrund is circa vier mijl. De nauwe gedeelten van het vaarwater zijn met prikken aange­geven. Op het traject van Lânggrund naar Bussgrund is het zicht gaandeweg slechter geworden. Er is eerst geminderd tot halve kracht. De loods achtte geen aanleiding om te ankeren; hij adviseerde om door te varen. De "Nore" had een koers van 180°. Toen het zicht minder werd, is een uitkijk op de bak geplaatst, de vaart werd teruggebracht tot zeer langzaam en er zijn mistsignalen gegeven. Ook de radar is bijgezet, maar dit had geen nut, want de radar gaf een slecht beeld, zodat deze in dit nauwe vaarwater niet was te gebruiken. Het vuurtorentje bij Bussgrund werd optisch niet waargenomen; men dacht echter dit met behulp van de prikken wel aan te lopen. De westelijke prik, een halve mijl noord van het vuurtorentje, werd rakelings gepasseerd. Het was daar potdik van mist; de iets verder liggende oostelijke prik werd niet gezien. De loods wilde Bussgrund passeren en daarna ankeren. Hij adviseerde de koers te verleggen naar 170°. Dit was niet juist; het resultaat was, dat de "Nore" bij Bussgrund te veel oostelijk stond en daardoor te 9.02 uur op de stenen noord van het eilandje Bussan stootte. Achteraf bezien, had men tijdig, toen er nog ruimte voldoende was, moeten ankeren en had later de koers niet naar 170° moeten worden veranderd. Het is echter begrijpelijk, dat kapitein Scheeres, die dit traject voor het eerst bevoer, op beide punten afging op het advies van de loods. Hij mocht op de lokale kennis van de loods en op diens ervaring op dit traject vertrouwen. Blijkbaar is ook de loods verrast door de dichte mistbank, welke zich bij Bussgrund bevond. Samenvattend kan worden gesteld, dat de op de "Nore" gevoerde navigatie niet veilig is geweest, maar dat de gegevens waarover de raad beschikt, onvoldoende aanleiding geven betrokkene daarvan een verwijt te maken. Van schuld van kaptein J. Chr. Scheeres is niet gebleken. Een disciplinaire straf komt derhalve niet aan de orde.
1983-10-30: Class suspended 30/10/83.
1985-07-28: Op 28-07-1985, tijdens een zware storm, liggend in Belize van haar meerdraden geslagen en gestrand in de haven.
1986-12-19: Classed LR until 19/12/86.
1990-05-12: Final Fate:
12-05-1990 tot zinken gebracht als “Rodeo 25” I km buiten Pompano Beach in positie: Lat 26 13.878N Lon 080 03.813W als kunstmatig koraalrif in 37 meter diep water.
This Dutch freighter was built in 1956 as the Nore. She was 215 feet long, had a 33 foot beam and a twelve foot draft. In 1969 she was sold and renamed Booker Trojan; in 1976 she was renamed Caricom Adventurer and then renamed once again Cari Gulf Venture. In 1986 she was renamed Windward Trader. The Windward Trader became a derelict on the Miami River and was sunk as an artificial reef on May 12, 1990. Almost 100,000 spectators witnessed the event which was timed to celebrate the Pompano Beach Fishing Rodeo's 25th, anniversary. This two masted freighter, now known as the Rodeo 25, sits intact and upright in 122 feet of water. Her masts rise to within 52 feet of the surface.

Afbeeldingen


Omschrijving: Nore 1956
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Nore 1956
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: Nore 1956
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Windward Trader 1956 ex Carigulf Venture ex Caricom Adventurer ex Brooker Trojan ex Nore.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Scuttled wreck of Windward Trader 1956 ex Carigulf Venture ex Caricom Adventurer ex Brooker Trojan ex Nore.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Scuttled wreck of Windward Trader 1956 ex Carigulf Venture ex Caricom Adventurer ex Brooker Trojan ex Nore.
Gemaakt door: Unknown