Inloggen
NORA - ID 4748


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-04-11 / 1923-09-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1948-05-11 / 1954-04-29

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5375008
Nat. Official Number: 9028 GRON 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 113
Launch Date: 1917-07-13
Delivery Date: 1918-04-12
Technical Data

Gross Tonnage: 186.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 162.95 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.97 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd: 2tew 2 cil 100 Pk Begedorf Hanseatische Gloeikop Type (320x380)

Datum 07-05-1931
Type: Rebuilt
Omschrijving: Gearriveerd bij Scheepswerf Schloemer, Oldersum en verbouwd.

Datum 00-00-1934
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor: 4 cil 4t ew 270 Pk Deutz Type (280x450)

Datum 00-01-1948
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 195 Pk MWM (1943) (8 7/16-11 13/16), 8 mijl. Hermeten: GRT 206, NRT 107, TDW 275

Datum 00-00-1987
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor: 4tew 6 cil 350 Pk Caterpillar Type (159x203).

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-04-11 NORA
Manager: Gustaaf Adolf van Veen, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gustaaf Adolf van Veen, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PNCG

Date/Name Ship 1918-11-18 NORA
Manager: Gustaaf Adolf van Veen, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Albatros', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNCG
Additional info: Aankoopprijs HFl. 95.000,-- Datum overdracht kan ook 10 juni zijn geweest.

Date/Name Ship 1919-07-22 HARLINGEN
Manager: Roelf Kramer & J.H. Kruize, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NVMQ
Additional info: Aankoopprijs HFl. 82.000,-- Rederij in augustus 1922 failliet.

Date/Name Ship 1923-05-03 HARLINGEN
Manager: Jurjen Swiers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Swiers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVMQ

Date/Name Ship 1923-09-20 MÖWE
Manager: Hanseatische Schleppschiffahrt Gustav Dettweiler, Bremen, Germany
Eigenaar: Hanseatische Schleppschiffahrt Gustav Dettweiler, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QLTV

Date/Name Ship 1924-09-24 MÖWE
Manager: Knopf & Lehmann, Lübeck, Germany
Eigenaar: Knopf & Lehmann, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: QLTV

Date/Name Ship 1925-11-02 VADDER GERRIT
Manager: Dr. Petrus Visher, Westrhauderfehn, Germany
Eigenaar: Dr. Petrus Visher, Westrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / Germany
Callsign: QLTV

Date/Name Ship 1934-00-00 VADDER GERRIT
Manager: Conrad & Dr. Petrus Visher, Westrhauderfehn, Germany
Eigenaar: Conrad & Dr. Petrus Visher, Westrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / Germany
Callsign: DGAD

Date/Name Ship 1939-10-07 VADDER GERRIT
Manager: Partenreederei 'Vadder Gerrit', Leer, Germany
Eigenaar: Partenreederei 'Vadder Gerrit', Leer, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / Germany

Date/Name Ship 1948-05-11 IN SPE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Martinus Vlap, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEWV
Additional info: Op 27 mei 1948 in de vaart. Op de boeg staat de naam gespeld als INSPE

Date/Name Ship 1954-04-29 UTSKÄR
Manager: P/R Erik Lottsson & Lucien Karlsson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: P/R Erik Lottsson & Lucien Karlsson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SGIF

Date/Name Ship 1967-00-00 UTSKÄR
Manager: Lars Vilhelm Larsson Partrederi, Vänersborg, Sweden
Eigenaar: Lars Vilhelm Larsson Partrederi, Vänersborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Vänersborg / Sweden
Callsign: SGIF

Date/Name Ship 1969-00-00 UTSKÄR
Manager: P/R A. Durk, Källandsö, Sweden
Eigenaar: P/R A. Durk, Källandsö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Källandsö / Sweden
Callsign: SGIF

Date/Name Ship 1972-00-00 UTSKÄR
Manager: P/R Arne F.A. Durk, Källandsö, Sweden
Eigenaar: P/R Arne F.A. Durk, Källandsö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Källandsö / Sweden
Callsign: SGIF

Date/Name Ship 1975-00-00 UTSKÄR
Manager: P/R Else Marine Hartzel, Ronehamn, Sweden
Eigenaar: P/R Else Marine Hartzel, Ronehamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Ronehamn / Sweden
Callsign: SGIF

Ship Events Data

1916-00-00: Voor eigen rekening van de werf op stapel gezet. Na voltooiing verkocht.
1918-04-11: Dagregister deel 21 nummer 651, den twaalfden April 1900 achttien. De ondergetekeende Gustaaf Adolf van Veen, reeder wonende te Scheveningen, gemeente ´s Gravenhage, verklaart bij deze de eenige eigenaar te zijn van het staalijzeren zeilgaffelschoenerschip genaamd `Nora`, hebbende een dek en drie masten groot netto 461,61 kubieke meter of 162,95 tonnen van 2.83 kubieke meter, gebouwd te Waterhuizen, thans liggende te Groningen in de Noorderhaven en bevaren wordende door D. van Haren, welk vaartuig nog niet aan eenig kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen is geboekt noch in- of overgeschreven . Sappemeer, 11 April 1918. G.A. van Veen. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 13 April 1918 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het merk 9028 GRON 1918. ) In de andere kantlin staat bijgeschreven : Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 45. No. 10772 is nevensvermeld schip aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zooveel nog hier uitgeboekt. Groningen, 20 sept. 1923. De Bewaarder.
1922-08-00: Zeevaart-Maatschappij 'Groningen' failliet. Schip in mei 1923 verkocht.
1934-11-26: Op weg van Londen naar Bremen in dichte mist in aanvaring gekomen met het Nederlandse kustvaartuig 'Pinguin', welke zonk bij Woolwich. Na drooggezet te zijn geweest, voorlopig gerepareerd naar Emden voor definitieve reparaties bij Schulte & Bruns. Kwam op 27 december 1934 weer in de vaart.
De Eemsbode 27.11.1934: Omtrent de aanvaring op de Theems tussen de motorschepen 'Pinguin' en 'Vadder Gerrit' vernemen wij nog het volgende: Eerstgenoemd motorschip van kapitein Mees Cremer Jr. en thuisbehoorende te Hoogezand, was slechts enkele maanden in de vaart. Het schip was gebouwd bij de firma van Diepen te Waterhuizen en voorzien van een Brons motor. De 'Pinguin' kon 250 ton laden en was verhuurd aan een Engelse firma. Het schip was des morgens om vier uur met een lading suiker geladen en wilde van de fabriek afvaren, toen het te Westrhauderfehn (Oost-Friesland) thuisbehoorende m.s. 'Vadder Gerrit', kapitein Schmidt, de Theems opkwam. Een aanvaring was onvermijdelijk en laatstgenoemde schip raakte de 'Pinguin' met volle vaart midscheeps, waardoor dit schip binnen enkele minuten zonk. De bemanning, waaronder kapiein Mees Cremer zijn zuster, welke reeds te bed lag, gelukte het over boord te springen en werd gered door een paar inmiddels aangekomen schepen. Het mag een wonder heten, dat geen persoonlijke ongelukken zijn voorgekomen. De 'Vadder Gerrit' werd, om zinken te voorkomen, aan de grond gezet. De 'Pinguin' moet eerst gerepareerd worden om in ballast naar Nederland gesleept te worden. Voor de jonge kapitein is deze aanvaring een grote schadepost, terwijl ook de kapitein van de 'Vadder Gerrit' gedupeerd is, daar deze zijn eerste reis maakte, nadat zijn schip juist van een nieuwe sterke motor was voorzien en tevens verlengd was.
1940-08-18: In gebruik als bevoorradingsschip in dienst van de Duitse Kriegsmarine te Kiel; in Flensburg verbouwd. Sinds 8 september 1941 opleidingsschip van de U-Bootabwehrschule. Op 4 maart 1943 gezonken te Kiel. Op 16 juli 1945 geborgen en in opdracht van de Geallieerden te Kiel voor anker gelegd. Op 16 januari 1946 door de Engelsen overgenomen en op 17 december 1947 toegewezen aan de Staat der Nederlanden, ‘s Gravenhage. Op 6 januari 1948 afgeleverd door de sleepboot 'Hans' uit Hamburg bij de werf van B. Fikkers te Martenshoek. Verbouwd: midsectie, hoofdmotor en stuurhuis werden vernieuwd en toegewezen aan Marinus Vlap, Groningen.
1948-05-13: Op 13-05-1948 als IN SPE, zijnde een stalen motorschip, groot 583.10 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage onder nr. 7324 d.d. 30-04-1948, liggende te Capelle a/d IJssel, door C. van Asperen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2353 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant ingang machinekamer, 7.75 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.65 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn de oude merken van teboekstelling ten hypotheekkantore zijnde 9028 GRON 1918 niet aanwezig bevonden.)
1948-11-28: Op 28 november 1948 dreef het m.s. IN SPÉ, eigenaar de heer M. Vlap, met motorschade in de Noordzee. De IN SPÉ werd naar Delfzijl gesleept door het m.s. PARAAT.
1978-00-00: In ontredderde staat teruggehaald naar Nederland, gekocht door Kate Meijer, Groningen. Op 9 juli 1981 'Nora' van Klaas Meijer, Groningen. De omschrijving: stalen motorvrachtschip, met 1 dek, 2 luikhoofden, 1 dekhuis en een stuurhut, voorpiek, vooronder, 1 ruim, machinekamer en achterpiek, voortbewogen door een 6 cyl. 4 tact MWM dieselmotor van 185 Kw, type RHS 335S, nr. 2801/020 aangebracht aan BB zijde op de krukkast. Op 15-07-1981 als NORA, zijnde een motorvrachtschip, metende 606.07 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage nr. 20062 d.d. 02-07-1981, liggende te Groningen, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 5193 Z GRON 1981 op het achterschip aan SB zijde in het dek, 0.65 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengtes en 0.0 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 2353 Z GRON 1948 aan SB zijde in achterkant ingang machinekamer zijn vernietigd.) Na lang opgelegd te zijn geweest in 1983 begonnen om het schip bij Gebr. G. & H. Bodewes te Hasselt (Ov.) te restaureren. Het is nu een 3 mast schoener-passagiersschip met accommodatie voor 45 passagiers. Op 4 juni 1986 verkocht aan Hendrik Willem te Pas, directeur te Enschede. Op 20 augustus 1986 van Cnubben Verenigde Bedrijven te Meersen. Op 29 april 1987 van Hovax B.V. te Nijmegen. Op 8 mei 1989 wordt de registratie in het Kadaster doorgehaald. (thuishaven Willemstad N.A.) 1989 'Najaden' van A/B Cyclamen, Stockholm, Zweden.
2011-08-00: "Kapitan Borchardt" is a three-masted gaff-rigged schooner, built in the Netherlands as an ocean cargo ship. Over the years, it sailed as Nora, Harlingen, Mowe, Vader Gerrit, In Spe, Utskar and recently as Najaden - under this name it was used by the maritime school in Stockholm. On 30 August 2011, the ship was handed over to Polish sailors at the Nynashamn port from where it made its first voyage under the Polish flag. Since 8 October 2011 when it was christened in Gdańsk, it has sailed under the name of "Kapitan Borchardt", as a Polish training sailing ship. It was named after Karol Olgierd Borchardt to honour the idea of popularization of maritime traditions and customs and to honour the name of the well-known Polish captain, man of letters and marine writer.

Afbeeldingen


Omschrijving: NORA 1918
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: HARLINGEN, op 28 augustus 1922 liggend in het Verbindingskanaal te Groningen (gepavoiseerd ter gelegenheid van de feesten van het Groninger Ontzet)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VADDER GERRIT Antwerpen maart 1932.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: IN SPE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: IN SPE
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: IN SPE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: UTSKÄR in 1960
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: UTSKÁR 1962 te Uppsala.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Boman, Dr. Robert

Omschrijving: UTSKÄR 1972 te Vanersborg.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Boman, Dr. Robert

Omschrijving: UTSKÄR juni 1974.te Greena
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NORA
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NAJADEN
Collectie: Strojenga, Martin
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KAPITAN BORCHARDT tijdens de Parade of Sail op de River Thames 9 september 2014
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Smith, Ken

Omschrijving: KAPITAN BORCHARDT 28 juni 2016 bij Claustal in het Kielerkanaal
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: KAPITAN BORCHARDT 28 juni 2016 bij Claustal in het Kielerkanaal
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: KAPITAN BORCHARDT inbound Delfzijl 30 juni 2016.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)