Inloggen
ANNA DRENT - ID 474


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Norske Veritas (NV)
IMO nummer: 7398004
Nat. Official Number: 4742 Z GRON 1976
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open/closed
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Appingedam Niestern Delfzijl B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 495
Contractor: United Ship Yard Co., Perama, Greece
Werfnummer: 68
Date Laid Down: 1975-07-01
Launch Date: 1975-11-10
Delivery Date: 1977-12-28
Technical Data

Engine Manufacturer: A/S Bergens Mekaniske Verksted, Bergen, Norway
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 1575
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Normo nr. 7236 Type LDMB-9 (250x300) 825 rpm
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1587.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1014.00 Net tonnage
Deadweight: 2800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3256 Cubic Meters
Bale: 3228 Cubic Meters
 
Length 1: 63.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.73 Meters Depth, moulded
Draught: 6.551 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1977-12-28 ANNA DRENT
Manager: Kornelis, Pieter, Pouwel Adriaan en Cornelis Drent, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Maatschap Scheepvaartbedrijf 'Threant', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQT

Date/Name Ship 1984-12-20 ANNA DRENT
Manager: Maatschap Scheepvaartbedrijf 'Threant', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.A. Drent Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQT

Date/Name Ship 1987-00-00 ANNA DRENT
Manager: Genchart B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. Drent Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQT

Date/Name Ship 1993-06-24 ANNA KERN
Manager: Rechdan Shipping Company, Kaliningrad, Russia
Eigenaar: Rechdan Shipping Company, Kaliningrad, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Kaliningrad / Russia
Callsign: UIIZ

Date/Name Ship 1998-04-00 KAGU
Manager: Joint Stock Company Gertron, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Krediidipanga Liisingu Ltd., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia

Date/Name Ship 2003-12-00 KAGU
Manager: Bell Chartering, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Bell Chartering, Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7AF6

Date/Name Ship 2004-04-00 KAGU
Manager: Bell Chartering, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Sibald Management S.A., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: J7AF6

Ship Events Data

1976-00-00: De opdracht tot de bouw van het schip, uit een serie van tien, wordt verstrekt door G.W. Holdings, London, Great Britain. De bouw van de casco's vindt plaats op de werf van United Shipyard te Perama, Griekenland. De afbouw van deze tien schepen zou plaatsvinden bij Groninger werven, waaronder Appingedam Niestern Delfzijl. Door problemen op de werf te Perama wordt besloten het schip naar Delfzijl te laten slepen. Het schip in aanbouw wordt op 20-01-1976 bij het Kadaster teboekgesteld als FRENDO NORTH. Eigendom van de B.V. Appingedam Niestern Delfzijl B.V. gevestigd te Delfzijl. Op 05.10.1676 proefvaart als “FRENDO DANSEA”, daarna ca. 1 jaar bij de werf opgelegd gelegen omdat de opdrachtgever niet over het nodige geld bleek te beschikken. Voltooid op 20-12-1977 en op 28-12-1977 wordt de eigenaar de maatschap Scheepvaartbedrijf Threant, gevestigd te Haren, waarvan de maten zijn: Kornelis Drent, reder te Haren, Pieter Drent, scheepswerktuigkundige te Haren, Pouwel Adriaan Drent, nautisch adviseur te Groningen en Cornelis Drent, scheepswerktuigkundige te Haren. Het schip wordt hernoemd: ANNA DRENT.
1976-01-30: Als "Frendo North", zijnde een vrachtschip in aanbouw, bouwnr. 495 van Scheepswerf Appingedam Niestern Delfzijl B.V. te Delfzijl, metende nog onbekend, liggende te Delfzijl, door J. Spakman, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4742 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip midscheeps in het achterschot van het brughuis op de kampanje 3.30 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.41 m. uit dek.
1992-09-00: In 09-1992 op weg van Buenos Aires naar Europa een blad van de verstelbare schroef verloren, waarna het schip met moeite na enige dagen op 01-10-199 2arriveerde in Las Palmas op de Astican werf. Omdat er geen reserve roestvrij stalen schroefblad beschikbaar was, werd besloten nog een blad te demonteren. Dit blad kon dan als voorbeeld dienen voor het maken van een nieuw blad. Aangezien dit enige maanden ging duren werd besloten een proefvaart te maken met de twee blads schroef. Na overleg met de Lloyds surveyor werd een proeftocht op een woelige zee gehouden waarbij bleek dat het schip goed reageerde en er ca. 8 mijl/uur mee gevaren kon worden. Na enig aandringen bij de surveyor werd een certificaat afgegeven om naar Rotterdam te varen. Het varen met twee bladen ging zo goed dat besloten werd een lading graan mee te pikken van Sevilla (09-10-1992 te Leixoes vanaf Sevilla en 14-10-1992 van Leixoes naar Rotterdam.) 20-10-1992 te Rotterdam. Na lossing werd het schip opgelegd bij YVC Bolnes voor de verkoop. (Bron: Bram Jobse)
1993-06-00: Als ANNA KERN naar Kaliningrad verkocht en vertrok van YVC Bolnes met een twee blads schroef en zonder enige reparatie. (Bron: Bram Jobse)
2010-12-17: The 1,589-gt Dominican-flagged cargo M/V KAGU (IMO 7398004), with a cargo of fertilizer and a stowaway from Nouadhibbou, allided with a quay while headed for the industry port of Bremen on Dec 17. The ship suffered a hole above the water line on starboard side. Due to the damage and defiencies the ship cannot leave port; police have started investigations.
2011-11-10: At Las Palmas and laid up.
2014-09-00: Final Fate:
Broken up at Las Palmas by Actuaciones Navales Las Palmas S.L.

Afbeeldingen


Omschrijving: FRENDO DANSEA aan de bouwwerf
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Werf

Omschrijving: FRENDO DANSEA proefvaart op 05-10-1976
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FRENDO DANSEA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FRENDO DANSEA op proefvaart in 10-77
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: ANNA DRENT op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ANNA DRENT op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: ANNA DRENT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ANNA DRENT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ANNA DRENT Rotterdam 30.8.1982
Gemaakt door: Jones, John

Omschrijving: ANNA DRENT on River Eems the 20th August 1991.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANNA DRENT
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ANNA KERN Cuxhaven 5.6.1996
Gemaakt door: Sorger, Gerald

Omschrijving: ANNA KERN
Gemaakt door: Melchers, Capt. Jan

Omschrijving: ANNA KERN passeert Vlissingen 28 september 1996
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: KAGU Europoort 24.8.2007
Gemaakt door: Isotalo, Eero

Omschrijving: KAGU Kielerkanaal 8.10.2007
Gemaakt door: Becker, Tim

Omschrijving: KAGU on River Eems the 26th September 2008.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: KAGU Kielerkanaal 8.10.2010
Gemaakt door: Marcus-S

Omschrijving: KAGU
Gemaakt door: Onbekend *