Inloggen
NOORDZEE - ID 4739


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1622 Z GRON 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 807
Launch Date: 1933-09-09
Delivery Date: 1933-10-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (10 7/16-17 11/160
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 253.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 117.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14127 Cubic Feet
 
Length 1: 36.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.47 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1933-10-17 NOORDZEE
Manager: Firma H. van der Eb, London, Great Britain
Eigenaar: Egbert Mooij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGJV

Date/Name Ship 1940-00-00 NOORDZEE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Mooij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGJV

Date/Name Ship 1941-09-20 NOORDZEE
Manager: Rowak Handelsgesellschaft m.b.H., Berlin, Germany
Eigenaar: Sofindas-Aussenstelle Bayonne, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Ship Events Data

1933-09-09: NvghN 11-09-1933: Nieuwe motorvrachtboot. Van de werf van de firma Gebr. Van Diepen, te Waterhuizen, is Zaterdag met goed gevolg te water gelaten de motorvrachtboot met kruiserhek „NOORDZEE", groot 300 ton, voor rekening van Kapitein J. Mooij te Groningen. Het schip, gebouwd onder toezicht der Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie, zal worden voorzien van een 220 P.K. Stork-Dieselmotor en van een hulpmachine voor electrisch licht.
1933-10-12: Op 12-10-1933 als NOORDZEE, zijnde een motorschip, metende 717.69 m3, liggende te Waterhuizen, door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Egbert Mooij te Groningen voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 1622 Z GRON 1933 op het achterschip aan stuurboordzijde achter tegen het brughuis.
1933-10-17: Eemsbode 20-10-1933: Geslaagde proeftocht m.z.s. “NOORDZEE”. Het nieuwgeboude motorzeeschip “ NOORDZEE “, kapitein Mooi, heeft Dinsdagmiddag op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Het schip behaalde een snelheid van 9 Mijl.
1933-10-17: NvhN 18-10-1933: Het nieuwe motorschip „NOORDZEE”. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Noordzee", gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepv. Inspectie, groote kustvaart op de werf van de Gebr. Van Diepen te Waterhuizen voor rekening van kapt. E. Mooy te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte 36.68 M., breedte 6.84 M., holte 2.66 M. en het is groot netto 331 M 3. en bruto 718 M 3. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4 tact Stork-Hesselman Dieselmotor opgesteld met een vermogen van 200 p.k. Verder bevindt zich hier een 5 p.k. Lister motor voor een compressor, een lenspomp en een dynamo. De electrische installatie, welke is uitgevoerd door het Techn. Bureau Eekels te Hoogezand, werkt geheel automatisch, terwijl de accumulatoren van het nieuwste type zijn, het z.g. grootoppervlakplaten-systeem. Aan dek is op het mastdek een dubbel werkende motordeklier geplaatst, voorzien van een 2 cylinder Lister motor van 10 p.k. Deze motor kan eveneens bij het heffen der ankers worden gebezigd. Na de proefvaart werd het schip, dat ruim aan alle eischen voldeed, door den kapitein overgenomen. Het behaalde een snelheid van ruim 9 mijl en zal te Delfzijl ijzeraarde laden.
1941-09-20: Final Fate:
Door de KMD Rotterdam in beslag genomen om te dienen voor de Sonderunternehmen Veltjens. Toegewezen aan Sofindas-Aussenselle Bayonne en in management gegeven aan Rowak Handelsgesellschaft m.b.H., Berlijn. Zij deed onder Duitse vlag dienst voor ertstransport tussen Spanje en Frankrijk. Op 25 augustus 1944, gedeeltelijk geladen met munitie, op last van de Wehrmacht in de rivier Garonne bij Bordeaux tot zinken gebracht. Op 19 februari 1946 gelicht en bij Queries op de wal gezet. In maart 1946 werd de munitie gelost. Total loss verklaard en naar Pauillac gesleept en in december 1946 werd met de sloop begonnen. (De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 20-03-1947 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Noordzee 1933.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Noordzee 1933
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Noordzee omstreeks 1939/1940 afgemeerd in het Verbindingskanaal te Groningen.
Gemaakt door: Unknown