Inloggen
NOORDVAARDER - ID 4730


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6401347
Nat. Official Number: 667 Z LEEUW 1963
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 24
Launch Date: 1963-11-22
Delivery Date: 1964-01-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15085/029 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 317.00 Net tonnage
Deadweight: 763.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36120 Cubic Feet
Bale: 33100 Cubic Feet
 
Length 1: 55.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.14 Meters Depth, moulded
Draught: 3.36 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1984
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1984 gehermotoriseerd: Mitsuibitsi type ML624 GSC3 Vermogen: 800 Pk.

Ship History Data

Date/Name Ship 1963-11-06 NOORDVAARDER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan & Cornelis van der Schoot, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PGIZ

Date/Name Ship 1970-01-22 KURNIA
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Abadi Inti Lines, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Abadi Inti Lines, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKFG
Additional info: In 1972: Jakarta

Date/Name Ship 1975-00-00 KURNIA
Manager: P.T. Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jambi / Indonesia
Callsign: PKFG

Date/Name Ship 1982-00-00 KURNIA
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Gapsu, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Gapsu, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PKFG

Date/Name Ship 1989-00-00 KURNIA
Manager: P.T. Pelayaran Sirontala, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Sirontala, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PKFG

Date/Name Ship 1990-00-00 PAN KURNIA
Manager: P.T. Pelayaran Sejati, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Sejati, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PKFG

Date/Name Ship 2002-00-00 PAN KURNIA
Manager: Armada Bandar Bangun Persada, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: Armada Bandar Bangun Persada, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PKFG

Ship Events Data

1963-11-06: Het schip in aanbouw wordt op 06-11-1963 bij het Kadaster teboekgesteld als NOORDVAARDER. Eigendom van de Rederij Noordvaarder, gevestigd te Harlingen, waarvan de leden zijn: Jan van der Schoot, reder te Harlingen 3/4 en Cornelis van der Schoot, reder te Harlingen 1/4 deel. Voltooid d.d. 08-01-1964.
1963-11-23: Leeuwarder courant 23-11-1963: De „Noordvaarder" in Harlingen te water. In Harlingen is gistermiddag om drie uur bij de scheepswerf „Harlingen" de voor rekening van J. en C. van der Schoot te Harlingen gebouwde coaster „Noordvaarder" te water gelaten. Het schip, dat 56 meter lang, en 8.80 meter breed is en een holte heeft van 3.70 meter, krijgt Harlingen als thuishaven. Het is het derde in een serie van vier en meet 780 ton dead weight. Het schip is uitgerust met een motor van 525 pk en heeft twee hydraulische lieren, twee masten en twee laadbomen met elk twee ton hijsvermogen. Verder is het schip uitgerust met radiotelefonie, richtingzoeker, echolood, radar centrale verwarming, electrisch-hydraulische stuurinrichting en een electrische installatie van 110 volt.
Op de werf „Harlingen" zal nu de kiel worden gelegd voor een iets groter schip, dat zal worden gebouwd voor rekening van rederij „Frisia" te Harlingen. Ook dit schip zal als thuishaven Harlingen krijgen.
1963-11-27: Op 27-11-1963 als "NOORDVAARDER", bouw no. 24 van Scheepswerf Harlingen te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 667 Z LEEUW 1963 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.67 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.37 m. uit dek.
1964-01-13: NvhN 13-01-1964: Proefvaart m.s. Noordvaarder. Van Harlingen uit heeft de proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Noordvaarder dat voor rekening van de heren J. en C. van der Schoot te Harlingen werd gebouwd bij de scheepswerf Harlingen. De Noordvaarder is van het gladdektype en meet 780 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 525 pk M.WM. motor (snelheid 10½ mijl)
2012-10-24: Op 24-10-2012 volgens Equasis "In Service".

Afbeeldingen


Omschrijving: Noordvaarder 1964
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Noordvaarder
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Noordvaarder
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kurnia (ex Noordvaarder)
Gemaakt door: Air Photos of Penang (= Airfoto Malacca)
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Pan Kurnia (ex Kurnia ex Noordvaarder).
Gemaakt door: Unknown