Inloggen
NOORDSTER - ID 4723


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1909-04-16 / 1942-10-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2038 ASSEN 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1908-07-29
Launch Date: 1908-11-03
Delivery Date: 1909-04-16
Technical Data

Gross Tonnage: 113.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 72.00 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.38 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.19 Meters Depth, moulded
Draught: 1.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1929
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1929 gemotoriseerd: tew 2 cil 50 Pk Brons Nr. 2727 Type C/D (9x13¾)

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-04-16 NOORDSTER
Manager: Willem Sloots, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Willem Sloots, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNCB

Date/Name Ship 1920-09-13 NOORDSTER
Manager: Roelof Sloots Kzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Roelof Sloots Kzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNCB
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 20.000,--

Date/Name Ship 1924-00-00 NOORDSTER
Manager: Roelof Sloots Kzn. & Otto Salomons, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Roelof Sloots Kzn. & Otto Salomons, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNCB
Additional info: Call sign after 1932: PGIT.

Ship Events Data

1908-07-29: NvhN 31-07-1908: Stadskanaal, (Bonnermond), 29 Juli. Heden werd alhier van de werf van den scheepsbouwmeester W. Mulder met goed gevolg te water gebracht de stalen zeil-aak „Neerlandia", groot 235 ton, gebouwd voor rekening van A. Nieveen van Stadskanaal. Direct daarop werd de kiel gelegd voor een dito zeil-aak voor rekening van W. Sloots, te Gasselternijveen (opm.: "Noordster"). Ook is aangenomen door genoemden scheepsbouwmeester voor rekening van E. Olthof te Wildervank een twee master koftjalk (opm. "Engelina") te maken.
1908-11-03: NvhN 05-11-1908: Stadskanaal (W.), 3 Nov. Heden liep alhier met goed gevolg te water van de werf van den heer W. Mulder, de stalen zeilaak groot 185 ton, voor rekening van kapt. W. Sloots (opm. "Noordster") te Gasselternijveen. Daarna werd de kiel gelegd voor een zee tjalk, genaamd Engelina, groot pl.m. 210 ton, voor rekening van E. Olthof van Wildervank.
1909-01-20: Eerste meting te Stadskanaal op 20-01-1909. Meetnummer: Hz1365N. Lengte: 29 m 70 cm, breedte: 5 m 53 cm, waterverplaatsing: 180,249 ton
Eigenaar: Willem Sloots, domicilie: Gasselternijveen.
1909-02-12: Dagregister deel 13, nummer 109, den dertienden Februari 1900negen. De ondergetekende Willem Sloots, schipper gedomicilieerd te Gasselternijveen, gemeente Gasselte, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het zeil-aakschip genaamd “Noordster”, gebouwd te Stadskanaal, gemeente Wildervank hebbende een dek en een mast, zijnde groot een honderd twee negenzestig honderdste tonnen van twee drie en tachtig kubieke meter, tehuis behoorende in de Nederlanden, thans liggende te Stadskanaal, gemeente Wildervank en gevoerd wordende door hem zelven als schipper, welk schip nog niet is gebrand of in eenig register van scheepsbewijzen geboekt. Gasselternijveen, den 12 Februari 1909. Geteekend W. Sloots. In de kantlijn staat bijgeschreven 2038.
1927-07-26: Op 26.07.1927 als NOORDSTER, zijnde een staalijzeren zeilschip voor de vrachtvaart, hebbende een dek en een mast, liggende te Amsterdam, door A. Bakker, scheepsmeter te Amsterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 16 Z ASSEN 1927 op de boeiing boven de spiegel achterschip. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken of sporen daarvan gevonden.)
1931-02-15: 15.02.1931: Op weg van Nakskov naar Lübeck in ballast, tijdens mistig weer, vast gelopen op het eiland Fehmarn bij Fassensee. De volgende dag vlot gesleept door het s.s. BÜRGEMEISTER LAFRENZ uit Burgstaaken. (Bron: Schiffe in Not)
1942-10-00: Final Fate:
Op 08.10.1942 in Harlingen gevorderd door de Duitse Wehrmacht en in Hamburg verbouwd tot beurtschip voor de dienst bij Küstenschutz Flotille Pommerkuste als "D.W.O." In 12.1942 tijdens een storm gestrand op het eiland Juist. Begin 1943 gelicht, maar onderweg naar Bremen gezonken. (De teboekstelling bij het Kadaster wordt pas op 17-10-1952 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Noordster 1909.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown