Inloggen
NOORD-STAD - ID 4720

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5145532
Nat. Official Number: 1509 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 38
Launch Date: 1931-07-23
Delivery Date: 1931-10-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 255490-93 Type SVM145 (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 275.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 180.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19000 Cubic Feet
Bale: 18100 Cubic Feet
 
Length 1: 41.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.29 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 2.744 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1971
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 195 Pk Alpha (1963)

Ship History Data

Date/Name Ship 1931-10-05 NOORD-STAD
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNBR
Additional info: Call sign 1934: PGIG

Date/Name Ship 1936-00-00 NOORD-STAD
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Willem Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGIG

Date/Name Ship 1939-00-00 NOORD-STAD
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGIG

Date/Name Ship 1949-12-16 NOORD-STAD
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wed. Maria Schuitema-Dories, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGIG

Date/Name Ship 1951-07-25 OLIVE
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Paulus Johannes Lubbers & Johan Wiegman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGMK

Date/Name Ship 1954-05-04 HEILOO
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Heiloo', Sas van Gent, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Harmen Heida (Amsterdam), Pieter Loof (bankdir. Terneuzen), Jacob Heida (Sas van Gent)
Homeport / Flag: Sas van Gent / Netherlands
Callsign: PEPP
Additional info: Jacob Heida (handelaar oliën en vetten) tot juli 1957 deelnemer.

Date/Name Ship 1964-06-09 CHARLES
Manager: H. Hermansen, Marstal, Denmark
Eigenaar: I/S Mellem, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OWCZ

Date/Name Ship 1969-00-00 JESPER
Manager: H. Hermansen, Marstal, Denmark
Eigenaar: I/S Lindemann & Hermansen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OWCZ

Date/Name Ship 1974-00-00 JESPER
Manager: H. Hermansen, Marstal, Denmark
Eigenaar: Walter Hansen P/R, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OWCZ

Date/Name Ship 1977-00-00 HELENE JENSEN
Manager: Poul Erik Jensen P/R, Arhus, Denmark
Eigenaar: Poul Erik Jensen P/R, Arhus, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Arhus / Denmark
Callsign: OWCZ

Ship Events Data

1931-09-22: Op 22-09-1931 als NOORD-STAD, zijnde een motorschip, groot 779.89 m3 of 275.30 ton, liggende te Foxhol, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Willem Schuitema, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1509 Z GRON 1931 op het achterschip op zijkant lichtkap motorkamer, bakboordzijde.
1931-10-16: NvhN 16-10-1931: Scheepsbouw. Na op de Eems een goed geslaagde proeftocht gehouden te hebben vertrok gisteren van Delfzijl met bestemming Londen, beladen met papier, het nieuwe moterschip "NOORD-STAD", gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie Groote kustvaart op de werf van de N. V. Scheepswerf „Foxhol", Muller en Broërken te Foxhol voor rekening van kapt. W. Schuitema te Groningen. Het schip heeft afmetingen van 37 X 715 X 2.90 M. en is groot bruto 275 reg.ton en netto 180 reg.ton. Voor de voortstuwing is in de machinekamer een 200 p.k. compessorlooze Deutz Dieselmotor opgesteld, waarmee ledigscheeps een snelheid werd behaald van 8.8 mijl. Verder bevindt zich in de machinekamer een 8-10 p.k compr. Deutz Dieselmotor voor de aandrijving van een compressor, een lenspomp en een dynamo, die de stroom levert voor de geheele electrische verlichting. De geheele electrische installatie werd geleverd en ingebouwd door het electro-technisch Bureau Hofman te Hoogezand. Voor het laden en lossen zijn aan dek twee Bodewes motordeklieren geplaatst elk met een 8-10 p.k. Deutz motor. Met deze lieren kan veilig een last van 2000 K.G. worden geheschen. Op het voorschip bevindt zich een ankerlier, welke gedreven wordt door een 6 p.k Deutz motor. Het schip, dat van een Oertz roer is voorzien, voldeed ruim in elk opzicht en werd na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen.
1936-03-00: De Eemsbode 03.03.1936: Het Groninger motorschip NOORD-STAD, kapitein Boudewijn, met aardappelmeel beladen op weg van Groningen, arriveerde zondag j.l. te Delfzijl en daar de schroef niet goed bleek te functioneren, werd het schip droog gezet op Kostverloren voor onderzoek. Tegen twaalf uur kon de reis worden vervolgd.
1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. 29 Mei 1940 In timecharter bij Ministry of Shipping, Londen, Engeland. Nam als pompboot deel aan de Operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië). 1 Juni 1945 terug aan Willem Schuitema, Groningen.
1958-06-07: Het Vrije Volk 09-06-1958: Vuurhel op de Waterweg. Tanker na aanvaring in brand. Eén dode en drie vermisten; coaster neemt 22 opvarenden over. Een helse brand is uitgebroken aan boord van de met veertienduizend ton vliegtuigbenzine geladen Noorse tanker ARTEMIS, toen zaterdagmiddag even na twee uur de vrachtboot LUKSEFJELL op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland zich in het voorste gedeelte van het schip boorde. Uren lang is gevochten om de vlammenzee op de bijna 11.000 ton metende tanker te bedwingen. Met alle materieel waarover kon worden beschikt, slaagde men er in twaalf uur na de aanvaring het vuur meester te worden. De balans van dit scheepsdrama: een van de opvarenden, de chef-steward, is dood, drie mannen worden vermist. Verscheidene opvarenden sprongen direct na de aanvaring overboord en stelden zich reddend in veiligheid. De kustvaarder HEILOO uit Sas van Gent snelde onmiddelijk naar de tanker, die enorme rookwolken uitbraakte en nam 22 mensen over. De reddingboot President Jan Leis volgde en redde zes mensen. Enkelen van de geredden hadden ernstige brandwonden opgelopen. Binnen een uur stroomde van alle kanten hulp toe: autospuiten, blusboten, materiaalwagens. Zaterdagavond lagen drie zeeslepers, vier havensleepboten en drie bergingsvaartuigen bij de tanker. Honderden brandweerlieden, politiemannen en andere mensen vochten verbeten tegen de vlammen of zorgden voor de afzetting. Om zeven uur was de brand in het voorschip geblust. Vier uur later gingen eerste stuurman en zes mannen weer aan boord van de ARTEMIS. Zij moesten nog drie uur wachten voor de vuur geheel was bedwongen. Slepers van Leen Smit verhaalden gistermorgen de tanker naar de boeien voor Schiedam. Het schip had drie miljoen liter benzine verloren. Het verkeer op de Nieuwe Waterweg werd onmiddellijk na de aanvaring stilgelegd. Kleine schepen mochten na enkele uren weer passeren. De omgekomen chef-steward is de Noor Arvid Johansen. Hij werd zwaar gewond naar het Zuidwalziekenhuis in Den Haag gebracht, waar hij des avonds om zeven uur overleed. De drie vermisten zijn een achttienjarige Deense lichtmatroos, een Noorse dekjongen (16) en een Noorse matroos (20). Vele bemanningsleden liepen meer of minder ernstige brandwonden op. Maandag, tegen; de middag, bestond nog steeds geen zekerheid over de drie vermisten. Men houdt nu echter met het ergste rekening: de brand op de ARTEMIS zal aan vier opvarenden het leven hebben gekost.
1960-02-12: Groninger kapitein door Noorwegen onderscheiden. Rotterdam (ANF) — In het Scandinavische zeemanshuis te Rotterdam heeft kapitein Harmen Heida uit Groningen, gezagvoerder van het kustvaartuig HEILOO, gistermiddag uit handen van de Noorse consul-generaal te Rotterdam, Knut Orre, de versierselen ontvangen van ridder in de orde van St. Olav. Deze onderscheiding was hem door de koning van Noorwegen verleend, omdat hij op 7 juni 1958 in Hoek van Holland twintig opvarenden van het als een fakkel in brand staande Noorse tankschip „Artemis" had gered. De „Artemis", die met zeer brandbare lading van Frankrijk kwam, was nabij de pieren van Hoek van Holland in aanvaring gekomen met het uit zijn roer gelopen ms „Luksefjell". Door de botsing geraakte het tankschip in brand. De HEILOO schoot meteen te hulp. Van de opvarenden van het tankschip kwamen toen drie Noren en een Deen om het leven. De overige bemanningsleden werden op andere wijze gered. „U riskeerde uw leven en uw schip om de bemanning van het tankschip te redden", sprak de consul-generaal. De onderscheiding brengt de dank van Noorwegen tot uiting, zo zette hij verder uiteen. „Zonder aarzeling hebt u gevolg gegeven aan de ongeschreven wetten van de zee". Daarna spelde hij kapitein Heida, die door zijn vrouw was vergezeld de onderscheiding op zijn uniform, dat reeds gesierd was met de „Medalfo Freedom", het Kruis van Verdienste en het Oorlogsherinneringskruis. Dit wegens de verdiensten van de kapitein in de laatste oorlog. (Bron: Friese Koerier, Vrijdag 12 februari 1960.)
1980-03-11: Final Fate:
Tijdens stormweer gestrand en op 13 maart gezonken bij Stord ter hoogte van Rubbestadneset, in ballast onderweg van Haugesund naar Svelgen. In mei 1980 gedurende de bergingswerkzaamheden in tweeën gebroken en in juli 'constructive total loss' verklaard.

Afbeeldingen


Omschrijving: Noord-Stad (1931)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Noord-Stad 1931
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Olive (ex Noord-Stad)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Olive (ex Noord-Stad)
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Heiloo (ex Noord-Stad)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Heiloo (ex Noord-Stad)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Heiloo liggende in de Oosterhaven te Groningen (foto juni 1956)
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Onder de Deense vlag als Jesper
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: De Deense Helene Jensen (ex Noord-Stad)
Gemaakt door: World Ship Photo Library