Inloggen
NOORDLAND - ID 4717

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5091585
Nat. Official Number: 7713 Z ROTT 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 385
Launch Date: 1951-04-11
Delivery Date: 1951-06-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type (270x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 333.00 Net tonnage
Deadweight: 840.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 58.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.28 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.27 Meters Depth, moulded
Draught: 3.53 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-06-04 NOORDLAND
Manager: N.V. Agence Maritime John B. Vets & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Motorschip Zuidland, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Eerste Nederlandsche Scheepsverbandmaatschappij
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGIB

Date/Name Ship 1959-11-20 DOLLART
Manager: W. Bruns, Leer, German Federal Republic
Eigenaar: W. Bruns, Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCRR
Additional info: Hfl. 540.000,--

Date/Name Ship 1972-06-00 ARAMIS
Manager: Dimitrios P. Kalkassinas, Piraeus, Greece
Eigenaar: Dimitrios P. Kalkassinas, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3551

Date/Name Ship 1972-12-00 MILOS V
Manager: Zoulias Bros. & Co, Piraeus, Greece
Eigenaar: Zoulias Bros. & Co, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3551

Date/Name Ship 1976-00-00 PANAGIOTIS
Manager: P. Botas & P. Baleta, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: P. Botas & P. Baleta, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3551

Date/Name Ship 1979-00-00 PANAGIOTIS I
Manager: White Bear S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: White Bear S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7406

Ship Events Data

1951-00-00: Onder de gasten bij de tewaterlating op 11-04-1951 bevond zich o.a. Prins Bernard.
1951-04-19: Algemeen Handelsblad 19-04-1951: MS NOORDLAND te water gelaten. Bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd het stalen motorkustschip Noordland, gebouwd voor rekening van N.V. Motorschip Zuidland te Rotterdam, te water gelaten. Het schip meet ca 860 ton en zal worden voorzien van een 500 pk Werkspoor-motor. Op de vrijgekomen werf zal de kiel worden gelegd voor een schip van 900 ton, te bouwen voor rekening van de Gebr. Tammes te Groningen.
1951-05-26: Trouw 26-05-1951: In Finsterwolde werd druk gevlagd Prins bezocht Nederlands grootste boerderij. (Van onze correspondent) Vrijdagavond om drie minuten voor halfacht is prins Bernhard, terugkerend van zijn tweedaags werkbezoek aan Groningen, op het vliegveld Soesterberg geland. De Prins was om 5 minuten over 6 van het vliegveld Eelde opgestegen met bestemming Leeuwarden, waar Z.K.H, een luchtvaarttentoonstelling zou openen. Onderweg heeft hij evenwel in verband met het zeer slechte zicht koers gezet naar Soesterberg.
Reeds bij het vertrek van Eelde, waar ruim 1000 meter zicht was, luidden a. weerberichten voor Leeuwarden ongunstig en juist toen de Messerschmidt los was, kwam er bericht binnen, dat een frontpassage het Friese veld vrijwel dichtgezet had. In de morgen van Vrijdag heeft de Prins een drietal in de omgeving van Hoogezand gelegen industrieën bezocht, namelijk de strovezelplatenfabriek te Hoogezand, de Trinosefabriek van Scholten te Foxhol en de N.V. Scheepswerven Bodewes te Martenshoek, waar de Prins de juist gereedgekomen kustvaarder „Noordland" van de N.V Zuidland te Rotterdam bezichtigde. Na een snelle rit door Duurswold ging het op Appingedam aan, waar Z.K.H, de Pieter Bierema-kazerne van de LSK bezocht en daarna op het landgoed „Ekenstein" de lunch gebruikte met de burgemeesters en industriëlen uit de omgeving. Voor het raadhuis van Appingedam werden de Prins bloemen aangeboden door twee Indonesische meisjes. Hoogtepunt van zijn bezoek was voor de Prins stellig de bijeenkomst in het bedrijfsgebouw van de Johannes Kerkhovenpolder, de grootste boerderij van Nederland. De Prins onderhield zich hier met de burgemeesters uit de omgeving, onder wie zich tevens bevond burgemeester H. Tuin van Finsterwolde. Later heeft prins Bernhard in Finsterwolde kunnen zien, hoe de bewoners van deze plaats niet zijn, zoals enige communistische fanatiekelingen der volke graag willen doen geloven. Zowel bij de kerk die Z.K.H, bezichtigde, als langs de weg werd de Prins hartelijk toegejuicht. Naar verhouding zag men in Finsterwolde meer vlaggen dan in vele andere plaatsen. In de Johannes Kerkhovenpolder heeft de Prins nog een erewacht van landelijke ruiters geïnspecteerd, terwijl hem hier tevens werd voorgeleid de hengst „Officier" van de heer D. J. Mellema. Omstreeks kwart voor zes bereikte de Prins met zijn gevolg het vliegveld Eelde, vanwaar hij om vijf minuten over zes opsteeg in zijn blauwe Me 108, PHPBC.
1951-05-30: Op 30-05-1951 als "NOORDLAND", zijnde een stalen motorschip, metende 1416.28 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8445 d.d. 23-05-1951, liggende te Martenshoek, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 7713 Z ROTT 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.94 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1951-06-05: NvhN 05-06-1951: Proefvaart Noordland
Onder grote belangstelling van vele genodigden heeft gistermiddag het nieuwgebouwde motorschip Noordland een welgeslaagde proeftocht op de Eems gehouden. Dit schip werd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds (Atl. vaart) gebouwd bij de N.V. Bodewes Scheepswerven te Martenshoek en is van het gladdektype, voorzien van twee masten, waarbij de gebruikelijke laadbomen, winches en deklieren.
Het schip is 58 meter lang, 8.85 meter breed en 3.95 meter hol, terwijl de beladen diepgang 3.45 meter bedraagt. De 500 P.K. 8 cylinder, 4 tact hoofdmotor gaf het schip een snelheid van 10% mijl. Het vaartuig werd ten genoege van de rederij "Zuidland" (T. den Hartingh) overgenomen. De Noordland is modern gebouwd en uitgerust en zal te Delfzijl 800 ton zout laden voor Finland.
1982-01-22: LR class withdrawn 22/1/82.
1982-10-00: Final Fate:
Verkocht aan en gesloopt door Palermo Salvatore te Napels, Italië.

Afbeeldingen


Omschrijving: De NOORDLAND op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dert - Vlissingen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De NOORDLAND op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NOORDLAND
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: DOLLART
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Panagiotis' 1951 (ex 'Noordland')
Gemaakt door: Unknown