Inloggen
NOORDKAAP - ID 4716

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5254565
Nat. Official Number: 1472 Z LEID 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1228
Launch Date: 1953-12-02
Delivery Date: 1954-02-19
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4063 Type 6D7 (305x460)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 461.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 235.00 Net tonnage
Deadweight: 620.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.53 Meters Depth, moulded
Draught: 3.22 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-02-19 NOORDKAAP
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Deen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGHZ

Date/Name Ship 1973-05-15 NOORDKAAP
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmen Heida, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGHZ

Date/Name Ship 1974-09-20 HOLMAR I
Manager: Holland Maritime B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rivel Scheepvaart- & Handelsmaatschappij B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PESY

Date/Name Ship 1977-01-21 HOLMAR I
Manager: Holland Maritime B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cargo Express i.o., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: H. de Lange & J.J. Visser
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PESY

Ship Events Data

1953-12-21: Op 21-12-1953 als NOORDKAAP, zijnde een stalen motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Alphen a/d Rijn, door C. Kamp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van een brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1472 Z LEID 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand van het dekhuis, 2,40 m. uit de hekplaat, 1,20 m. uit de lengteas, 1.60 m. uit dek.
1961-04-08: Op 08-04-1961, tijdens de reis van Workington, Engeland naar Gefle in Zweden met een lading vormblokken, gestrand op de String Rock aan de Schotse westkust. Naderhand slaagde men er in het schip weer vlot te krijgen, waarna naar de Schotse havenplaats Kyle werd opgestoomd. Hier werd de lading gelost en bleek, dat het schip aanzienlijke bodemschade had opgelopen. Er werden voorlopige reparaties uitgevoerd, waarna het schip naar een Nederlandse haven is vertrokken, waar de definitieve reparaties uitgevoerd werden.
1962-03-12: 12-03-1962. Geen straf voor kapitein “NOORDKAAP”. Nadat de Raad voor de Scheepvaart op 12 maart de kapitein J.B. B. van het Delfzijlse motorkustvaartuig “Noordkaap” op de schuldvraag had gehoord, heeft de hoofdinspecteur voor de scheepvaart vastgesteld deze nog jonge kapitein wel schuldig te verklaren aan de stranding van dit schip op de String Rock, doch geen straf op te leggen. De Raad is hiermede accoord gegaan. De Raad is van oordeel dat de fouten van de kapitein aan onervarenheid moeten worden toegeschreven en men neemt aan, dat B. uit de stranding en het nadere onderzoek en naar de nodige lessen lering heeft getrokken. Men wilde het zelfvertrouwen van B. dan ook niet nadelig beinvloeden door het opleggen van een straf.
1976-01-13: Op 13-01-1976, tijdens de doorvaart in de Dardanellen in aanvaring met het Roemeende vrachtschip “Pallas”. De “HOLMAR I” maakte na de aanvaring water. Het schip maakte 35 graden slagzij. Door pompen heeft men de slagzij naar 25 graden slagzij kunnen terug brengen. Kapitein J. Rillema uit Ten Boer en de machinist zijn aan boord gebleven en de andere opvarenden stapten over op de “Pallas”. De “Holmar I” was met een lading onderweg van Istanbul naar Limassol op Cyprus. Na inspectie te Cannakale heeft het schip, volgens de havenautoriteiten aldaar, een groot gat in de romp.
15-01-1976 Nieuwsblad van het Noorden: Coaster uit Groningen maakt slagzij en dreigt te zinken. Als er niet snel hulp komt, dreigt de Groningse kustvaarder “Holmar I”, die na een aanvaring in de Dardanellen zwaar slagzij maakt, te zinken. Daarmee zou de belangrijkste scheepvaartroute in deze zeestraat worden geblokkeerd. Uit de Turkse hoofstad Istanbul is een reparatieschip onderweg, dat het gat in de romp van de “Holmar I” met platen staal moet dichtlassen. Of het schip op tijd komt is nog de vraag. 'Als er een klein beetje wind komt zal de “Holmar I” zeker zinken', liet de aan boord gebleven kapitein J. Rillema uit Ten Boer gisteravond telefonisch het Groninger scheepsmakelaarskantoor Holland Maritime weten. Op dat kantoor (dat optreedt voor de stad-Groninger rederij Rivel Shipping and Trading Company) wacht men vandaag in spanning de gebeurtenissen af.
16-01-1976 Coaster “Holmar I” heeft het gered. De Groninger kustvaarder “Holmar I” die ernstige averij opliep door een aanvaring op 13 january j.l, is door een Turkse reparatiebedrijf gered door 2 stalen platen in het ruim voor het gat te lassen. De “Holmar I” is daarna gesleept terug gekeerd naar Istanbul waar de verdere schade bekeken zal worden. De kapiteins van beide schepen geven elkaar de schuld van de aanvaring. Ook is er veel schade in de machinekamer opgelopen. De nautische apparatuur is eveneens vernield. De lading is grotendeels verloren gegaan.
1978-01-11: Final Fate:
Op 10-01-1978, tijdens de reis van Sunderland naar Cuxhaven met een lading van 557 ton losgestorte vismeel in zware storm na schuiven van de lading gezonken, om 14.00 uur, op 30 mijl ten Noordoosten van Flamborough Head. De bemanning verliet het schip in een dinghy. De dinghy werd door een vliegtuig waargenomen maar moest terugkeren daar ze zelf in moeilijkheden raakte. De volgende dag werd de dinghy ondersteboven gevonden door de “Cornelis Broere” maar geen spoor van de bemanningsleden. Alle 5 bemanningsleden omgekomen, waaronder de eigenaren (Kapitein H. de Lange uit Delfzijl en de 39-jarige machinist J.J. de Visser uit Utrecht.)Tijdens de zoekactie is er veel wrakhout waargenomen, vermoedelijk afkomstig van de “Holmar I”.
12-01-1978 Nieuwsblad van het Noorden: Bemanning van Groninger coaster zoek op zee nadat lading op boot ging schuiven. In een reddingsvlot dobberen sinds gistermiddag vijf bemanningsleden van de Groninger coaster “Holmar I” op de Noordzee. De bemanning verliet het schip nadat de lading was gaan schuiven en kapitein H. de Lange uit Delfzijl het niet langer verantwoord achtte aan boord te blijven. Nog steeds duurt de grootscheepse zoekactie die onmiddellijk in gang is gezet voort. Maar tot vanmorgen tien uur was nog niets waargenomen van het reddingsvlot waarop de vijf mannen zich moeten bevonden. De storm, die gisteravond en vannacht een kracht had van windkracht tien, neemt nog steeds niet in kracht af. De reddingsactie wordt gecoordineerd door het radiostation Humber Radio, dat het laatste radiocontact met de “Holmar I” had. Er waren op dat moment twaalf schepen in de buurt, die allemaal opstoomden naar de plaats waar de schepelingen zich vermoedelijk zouden bevinden. Drie vliegtuigen van de Engelse luchtmacht werden ingezet, terwijl ook een Amerikaanse helicopter van het type, dat wordt gebruikt, om ruimtevaarders uit zee op te pikken aan de zoekactie deelneemt. Wel gezien. Een van de vliegtuigen heeft het vlot gistermiddag waargenomen, maar moest torn onmiddellijk terugkeren, omdat het zelf in moeilijkheden dreigde te geraken. Later meldde het Britse fregat “Brighton” dat het het vlot op de radar had waargenomen, maar later kwam het bericht , dat men op de plaats waar het vlot werd vermoed, niets had waargenomen. De “Holmar I” werd een kleine maand geleden door Holland Maritime B.V. verkocht aan de kapitein en de machinist. Directeur J.G. Velleman van Holland Maritime, die ook de hele nacht in angstige spanning de berichten over de “Holmar I” heeft gevolgd, vertelde dat de berichten van de “Holmar I” aan Humber Radio hem enige hoop geven: ' De kapitein heeft eerst om assistentie gevraagd omdat de lading was gaan schuiven. Een half uur later meldde hij, dat ze het schip gingen verlaten. Dat zou kunnen inhouden, dat ze alle tijd hebben gehad om in de dinghy te stappen. Die is pas nieuw en prima in orde. Dan kunnen ze het wel redden. Hoop ik. ''Dode van Groninger coaster “Holmar I” geindentificeerd. De torpedojager “Groningen” heeft gistermorgen in Den Helder het stoffelijk overschot van de 17-jarige R.A. Dolldersum uit Deventer aan land gebracht. Hij was één van de opvarende van de vermiste “Holmar I” die sinds woensdagmiddag voor de Engelse kust vermist wordt. De andere vermiste opvarenden van de “Holmar I” zijn de 24-jarige D. Brugstra uit Groningen, de 39-jarige J.J. de Visser uit Utrecht, de 41-jarige H. de Lande uit Delfzijl en de 28-jarige Portugees R. Nunes.


Afbeeldingen


Omschrijving: NOORDKAAP tewaterlating
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: NOORDKAAP op proefvaart.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NOORDKAAP
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: NOORDKAAP
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: NOORDKAAP
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: HOLMAR I
Gemaakt door: Unknown