1978-01-10: |
Final Fate: Tijdens de reis van Sunderland naar Cuxhaven met een lading van 557 ton losgestorte vismeel in zware storm na schuiven van de lading gezonken, om 14.00 uur, op 30 mijl ten Noordoosten van Flamborough Head. De bemanning verliet het schip in een dinghy. De dinghy werd door een vliegtuig waargenomen maar moest terugkeren daar ze zelf in moeilijkheden raakte. De volgende dag werd de dinghy ondersteboven gevonden door de “Cornelis Broere” maar geen spoor van de bemanningsleden. Alle 5 bemanningsleden omgekomen, waaronder de eigenaren (Kapitein H. de Lange uit Delfzijl en de 39-jarige machinist J.J. de Visser uit Utrecht.)Tijdens de zoekactie is er veel wrakhout waargenomen, vermoedelijk afkomstig van de “Holmar I”.
12-01-1978 Nieuwsblad van het Noorden: Bemanning van Groninger coaster zoek op zee nadat lading op boot ging schuiven. In een reddingsvlot dobberen sinds gistermiddag vijf bemanningsleden van de Groninger coaster “Holmar I” op de Noordzee. De bemanning verliet het schip nadat de lading was gaan schuiven en kapitein H. de Lange uit Delfzijl het niet langer verantwoord achtte aan boord te blijven. Nog steeds duurt de grootscheepse zoekactie die onmiddellijk in gang is gezet voort. Maar tot vanmorgen tien uur was nog niets waargenomen van het reddingsvlot waarop de vijf mannen zich moeten bevonden. De storm, die gisteravond en vannacht een kracht had van windkracht tien, neemt nog steeds niet in kracht af. De reddingsactie wordt gecoordineerd door het radiostation Humber Radio, dat het laatste radiocontact met de “Holmar I” had. Er waren op dat moment twaalf schepen in de buurt, die allemaal opstoomden naar de plaats waar de schepelingen zich vermoedelijk zouden bevinden. Drie vliegtuigen van de Engelse luchtmacht werden ingezet, terwijl ook een Amerikaanse helicopter van het type, dat wordt gebruikt, om ruimtevaarders uit zee op te pikken aan de zoekactie deelneemt. Wel gezien. Een van de vliegtuigen heeft het vlot gistermiddag waargenomen, maar moest torn onmiddellijk terugkeren, omdat het zelf in moeilijkheden dreigde te geraken. Later meldde het Britse fregat “Brighton” dat het het vlot op de radar had waargenomen, maar later kwam het bericht , dat men op de plaats waar het vlot werd vermoed, niets had waargenomen. De “Holmar I” werd een kleine maand geleden door Holland Maritime B.V. verkocht aan de kapitein en de machinist. Directeur J.G. Velleman van Holland Maritime, die ook de hele nacht in angstige spanning de berichten over de “Holmar I” heeft gevolgd, vertelde dat de berichten van de “Holmar I” aan Humber Radio hem enige hoop geven: ' De kapitein heeft eerst om assistentie gevraagd omdat de lading was gaan schuiven. Een half uur later meldde hij, dat ze het schip gingen verlaten. Dat zou kunnen inhouden, dat ze alle tijd hebben gehad om in de dinghy te stappen. Die is pas nieuw en prima in orde. Dan kunnen ze het wel redden. Hoop ik. ''Dode van Groninger coaster “Holmar I” geindentificeerd. De torpedojager “Groningen” heeft gistermorgen in Den Helder het stoffelijk overschot van de 17-jarige R.A. Dolldersum uit Deventer aan land gebracht. Hij was één van de opvarende van de vermiste “Holmar I” die sinds woensdagmiddag voor de Engelse kust vermist wordt. De andere vermiste opvarenden van de “Holmar I” zijn de 24-jarige D. Brugstra uit Groningen, de 39-jarige J.J. de Visser uit Utrecht, de 41-jarige H. de Lande uit Delfzijl en de 28-jarige Portugees R. Nunes. |