Inloggen
NOORDKAAP - ID 4715

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5019006
Nat. Official Number: 1947 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 89
Delivery Date: 1939-11-11
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3144 Type 3VD6A (280x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 253.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
Bale: 12300 Cubic Feet
 
Length 1: 36.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.48 Meters Depth, moulded
Draught: 2.58 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1960-03-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf van Goor & Spiekman te Zwartsluis: Brt 236 Nrt 113 Dwat 300 Loa 42,75 Ll 41,38. Proefvaart: 21 maart 1960.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-11-11 NOORDKAAP
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Deen, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGHY
Additional info: Direct daarna in 1939 thuishaven Dordrecht en in 06-1947 Groningen.

Date/Name Ship 1952-12-23 ANNE-S
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof van Urk, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCRN

Date/Name Ship 1954-12-29 ANNE-S
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Jan Steenstra, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PCRN

Date/Name Ship 1965-04-12 ESPERANCE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Dirk Pieter Geuze, Poortvliet, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Poortvliet / Netherlands
Callsign: PDZD

Ship Events Data

1939-08-23: NvhN 23-08-1939: Groningen. Van de Scheepswerf J. Vos en Zn. te Groningen is met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig „NOORDAAP" 260 d w. in aanbouw voor rekening van kapitein J. Deen te Groningen. Het schip zal worden voozien van een 150 P.K. Industrie motor. Onmiddelijk werd de kiel gelegd voor een motorschip groot 180 ton voor binnenlandsche rekening.
1939-11-13: NvhN 13-11-1939: Tevens vond hier eveneens de in alle opzichten goedgeslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „NOORDKAAP". Dit schip is gebouwd op de scheepswerf van den heer J. Vos scheepsbouwmachinefabriek en reparatie-inrichting te Groningen, voor rekening van kapt. J. Deen te Groningen, onder klasse British Corporation en Scheepvaart- Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het gladdek type en is voor en achter voorzien van een ballasttank. Het heeft de stalen mast met de beide stalen laadboomen midscheeps voor lasten van 2 ton. Voor de bediening hiervan zijn bij de mast twee Bodewes motorlieren geplaatst, die elk door een Lister motor van 6—8 PK aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier is voorzien van een direct aangekoppelde Lister Motor van 8 p.k. Het schip is groot volgens de meetbrief 34.67 V 6.54 V 2.48 M. en meet bruto 197.30 Reg. ton en netto 89.51 Reg. ton. In de motorkamer is een Industrie Diesel motor geplaatst van 150 p.k. in 3 cylinder uitvoering en als hulpmotor voor het aandrijven der pompen en de dynamo een 8 p.k. Listermotor. Het schip is zeer modern ingericht en voorzien van centrale verwarming en electrisch verlicht en werd direct door den kapitein overgenomen.
1939-11-14: Op 14-11-1939 als NOORDKAAP, zijnde een motorvrachtschip, groot 559.1 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 30-10-1939 no. 6098, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1947 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot lichtkap motorkamer op het verhoogd achterdek, 4.57 m. van de hekplaat, 1.00 m. uit de hartlijn en 1.52 m. boven het dek.
1940-05-16: Ingeschreven bij de Netherland Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Gedurende de oorlog deed het dienst tussen Plymouth en Belfast. Op 1 juni 1945 weer terug aan Jacob Deen.
1949-01-30: Strandde met een lading zout onderweg naar Bohus bij Kandeslerne (Jutland). Het schip werd door een Deens bergingsvaartuig op 5 febr. 1949 vlot- gesleept en naar Frederikshavn gebracht. Tijdens inspectie bleek ze zware bodemschade te hebben opgelopen. Na voorlopig herstel kwam ze op eigen kracht op 12 febr. 1949 bij Scheepswerf 'Welgelegen' te Harlingen aan. Hier werd vrijwel de hele bodem vernieuwd. Kwam op 19 april 1949 weer in de vaart.
NvhN 31-01-1949: De „NOORDKAAP” gestrand. Het m.s. „Noordkaap" dat Dinsdag j.l. van Delfzijl naar Bohus bij Gothenburg vertrok met een lading zout, is bij Kandeslederne (noordkust van Jutland), Skagerak, gestrand. Een Deense bergingsboot is van Frederikshaven uitgelopen en tracht de „Noordkaap" vlot te brengen. Het schip is 260 ton groot, eigendom van kapitein J. Deen van Farmsum.
NvhN 07-02-1949: De „NOORKAAP” vlot. Het van Delfzijl afkomstige motorschip „Noordkaap", dat vorige week Vrijdag ten Westen van de Noordpunt van Jutland aan de grond liep, is Zaterdagmiddag vlot gesleept. Het schip werd naar Frederikshaven gebracht, waar het zal worden nagezien. Hoewel het schip slagzij maakt heeft het ogenschijnlijk geen noemenswaardige schade opgelopen. Het bergingswerk moest door slecht weer voortdurend worden onderbroken. De lading van 250 ton zout is verloren gegaan, daar het grootste deel ervan over boord moest worden gezet.
De Heerenveensche koerier 15-02-1949: Een belangrijke opdracht. Harlingen, 12 Febr. Aan de scheepswerf en machinefabriek „Welgelegen" alhier is opgedragen het herstellen van de schade welke het Ned. m.s. „NOORDKAAP" tijdens de stranding aan de westkust van Jutland is toegebracht. De „Noordkamp" liep ernstige schade aan bodem en achtersteven op. Na voorlooige herstellingen te Frederikshaven zal het schip op eigen kracht naar Harlingen stomen.
1971-11-23: Final Fate:
In de ochtend van 23 nov. 1971 te Vlaardingen felle brand uitgebroken op het achterschip. Het schip was geladen met 300 ton mais voor Engeland. In maart 1972 verkocht voor de sloop aan Frans Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht, doorverkocht en op 24 juli 1972 met sloop begonnen door van der Marel in Vianen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Noordkaap 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Op Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: In januari 1949
Gemaakt door: Bangsbo Museum

Omschrijving: Anne.S 1939 ex Noordkaap awaiting loading in Oosterhornkanaal, Delfzijl
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Anne.S 1939 ex Noordkaap.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het schip als ANNE-S.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Esperance 1939 ex Anne.S ex Noordkaap.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Esperance 1939 ex Anne.S ex Noordkaap.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NNO 310149
De NOORDKAAP gestrand.
Het motorschip NOORDKAAP dat dinsdag jl. van Delfzijl naar Bohus bij Gotenburg vertrok  met een lading zout, is bij Kandeslederne (noordkust van Jutland), Skagerrak, gestrand. Een Deense bergingsboot is van Frederikshaven uitgelopen en tracht de NOORDKAAP vlot te brengen. Het schip is 260 ton groot, eigendom van kapitein J. Deen van Farmsum.

NNO 010249
De gestrande NOORDKAAP.
Het m.s. NOORDKAAP, dat op weg van Delfzijl naar Bohus zaterdagmorgen in het Skagerrak is gestrand, werd door de storm van zondag jl. zo hoog het strand opgeslagen, dat de bemanning zonder moeite aan land kon komen. De Svitzer's bergingsboot kon niets ondernemen en waarschijnlijk zal de lading zout gelost worden. De NOORDKAAP moet een gunstige gelegenheid afwachten en zal ongetwijfeld wel enige tijd aan de Jutlandse kust verblijven.

NNO 070249
De NOORDKAAP vlot.
Het van Delfzijl afkomstige motorschip NOORDKAAP, dat vorige week vrijdag ten westen van de Noordpunt van Jutland aan de grond liep, is zaterdagmiddag vlot gesleept. Het schip werd naar Frederikshaven gebracht, waar het zal worden nagezien. Hoewel het schip slagzij maakt heeft het ogenschijnlijk geen noemenswaardige schade opgelopen. Het bergingswerk moest door slecht weer voortdurend worden onderbroken. De lading van 250 ton zout is verloren gegaan, daar het grootste deel ervan over boord moest worden gezet.