Inloggen
NOORDKAAP - ID 4714

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7408 GRON 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf J. Th. Wilmink, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 56
Delivery Date: 1910-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 194.60 Gross tonnage
Net Tonnage: 155.51 Net tonnage
 
Length 1: 34.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.62 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1916-00-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1916 gemotoriseerd: 2tew 2 cyl. 120 Pk Bolinder

Datum 1928-00-00
Type: Remeasurement
Omschrijving: In of na 1928 een 200 Pk motor (NE?) en Brt 191, nrt 108, dwat 275.

Ship History Data

Date/Name Ship 1910-04-00 NOORDKAAP
Manager: Klaas Deen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Deen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNBS

Date/Name Ship 1912-09-14 NOORDKAAP
Manager: Jan Hendrik Kruize, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hendrik Kruize, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNBS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 15.000,--.

Date/Name Ship 1915-09-21 NÖSTEDT II
Manager: Pehrson & Wessel, Drammen, Norway
Eigenaar: Nösteds Rederi A/S, Drammen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Drammen / Norway
Callsign: MNDL
Additional info: Capt. Amundsen.

Date/Name Ship 1919-00-00 REGINA
Manager: H.T. Realfsen, Skien, Norway
Eigenaar: Regina A/S, Skien, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Skien / Norway
Callsign: MNDL

Date/Name Ship 1928-00-00 REGINA
Manager: A/S D/S Vangsnes, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S D/S Vangsnes, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LHTB

Date/Name Ship 1929-00-00 VANGSNES
Manager: A/S D/S Vangsnes, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S D/S Vangsnes, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LHTB

Ship Events Data

1910-04-12: Dagregister deel 18, nummer 670, den twaalfden April 1900tien. Ik ondergeteekende Johannes Theodorus Wilmink, scheepsbouwmeester te Gideon, en wonende te Groningen, verklaar bij dezen in het jaar op mijne werf aldaar te hebben volbouwd en nieuw van de hamer te water gebracht een schoenerschip genaamd “Noordkaap”, in eigendom toekomende aan en bevaren wordende door Klaas Deen, wonende te Groningen, welk schip ingevolge meetbrief afgegeven te Gideon den 31 Maart 1910 no. 1847 is gemeten op bruto 551.32 kubieke meter of 194.60 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto 440.52 kubieke meter of 155.51 tonnen van 2. 83 kubieke meter. Groningen, zeven April 1900 en tien. J.Th. Wilmink. ( In de kantlijn staat bijgeschreven 7408 en Blijkens overschrijving d.d 24 September 1915 deel 35, no. 8274 is nevensvermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zooveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 24 September 1915. De Bewaarder.)
1910-04-25: Op 25-04-1910 eerste meting te Groningen. G1188N. Lengte: 33 m 92 cm, breedte: 6 m 82 cm, waterverplaatsing: 294,828 ton. Eigenaar: K. Deen, domicilie: Groningen.
1910-05-17: Rotterdamsch Nieuwsblad 17-05-1910: IJmuiden, 12 Mei. Van uit deze haven is voor de eerste maal naar zee vertrokken de Nederlandsche 2-mast gaffelschoener NOORDKAAP, met eene lading super phosphaat van Amsterdam naar Morlaix (in Frankrijk) bestemd. Het schip werd op eene scheepswerf te Groningen gebouwd, heeft eene lengte van 34 meter bij eene breedte van 6.8 meter. De inhoud bedraagt bruto 195 en netto 156 register ton. Kapitein, tevens eigenaar van het schip, is de heer Klaas Deen, uit Groningen. Evenals de meeste Groningsche schoeners is ook dit scheepje van zwaarden voorzien.
1912-10-12: Rotterdamsch Nieuwsblad 12-10-1912: Norrtelje, 8 Oct.: De Nederl. schoener NOORDKAAP, van Harwich naar Zweden, heeft in de Oostzee zwaar weer gehad en bij Gotland ernstige schade aan de zeilen bekomen. Met groote moeite kwam het schip hier binnen.
1913-01-20: Het Nieuws van den dag 21-01-1913: 20-01-1913. Volgens telegram uit Aberdeen is de Nederlandsche schoener NOORDKAAP, kapt. Deen, van Harburg naar King's Lynn bestemd, geheel masteloos aldaar binnengesleept.
1915-09-21: Dagregister deel 20, nummer 391, den vier en twintigsten September 1900vijftien. Scheepsverklaring als volgt: De ondergeteekende Jan Hendrik Kruize, eigenaar van na te noemen vaartuig brengt ter kennis van den Hypotheekbewaarder te Groningen dat het schoenerschip genaamd “Noordkaap”, groot 155.51 ton, te boek gesteld twaalf April 1900 en tien, deel 32. No. 7408 , buitenlands aan een buitenlander is verkocht en verzoekt ingevolge artikel 12 van het Koninklijk Besluit van 21 Juni 1836 Staatsblad 41 den betrokken heer Hypotheekbewaarder hiervan aantekening te willen doen in zijne registers. Jan Hendrik Kruize. Groningen, den 21sten September 1900vijftien.
1921-00-00: 1921 : “Regina”, : A.S. Apo (Juel Hansen), Odda, och under Ar det skrivet med blyerts: 'Sprang leck, sjånk Nordsjön feb 1920 p r Langesund-Leith med træmassa.(houtpulp)
1944-09-21: Final Fate:
21-09-1944: Attacked by aircraft from 144th, 404th, 235th, and 248 Squadrons, 1/4 n. mile southeast of Lista, when on a voyage from Stavanger to a port in East Norway (Bergen?) with a cargo of petrol in barrels and 20 tons of explosives. 2nd Mate Jens Bårdsen Nernæs died. “Vangsnes” was set on fire, but the crew managed to beach her on Rudna, then reached the rescue station at Lista in lifeboats. A group from a U boat was sent out to “Vangsnes” by the Germans in an effort to extinguish the fire, but when the explosives blew up 1 of the Germans was killed. D/S Hygea was sunk in the same attack, when they happened to cross each other's path.

Afbeeldingen


Omschrijving: Noordkaap 1910
Gemaakt door: Unknown