Inloggen
NOORDERGAT - ID 4708

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma H. van Vlaardingen - Scheepsb. & Reparatiewerf 'Kromhout', Gouda, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1920-03-15
Delivery Date: 1920-06-02
Technical Data

Engine Manufacturer: J. & A. van der Schuyt's Scheepswerf & Machinefabriek, Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 10 7/16, 17 & 28-17
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 457.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 240.00 Net tonnage
Deadweight: 635.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25000 Cubic Feet
Bale: 22000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.42 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.33 Meters Registered
Beam: 7.66 Meters Registered
Depth: 3.97 Meters Depth, moulded
Draught: 3.54 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-06-02 NOORDERGAT
Manager: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNBF

Date/Name Ship 1921-04-21 NOORDERGAT
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Egbert Wagenborg, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PNBF

Date/Name Ship 1922-11-03 MARIE SIEDLER
Manager: Reederei F.G. Reinhold, Danzig, Danzig, Napoleonische Freistad 1807–1813
Eigenaar: Reederei F.G. Reinhold, Danzig, Danzig, Napoleonische Freistad 1807–1813
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig / Danzig, Napoleonische Freistad 1807–1813
Additional info: 1939: flag Germany

Ship Events Data

1920-03-00: Het Vaderland 15.03.1920: Te Gouda is heden van de werf van de firma H. van Vlaardingen te water gelaten het stalen schroefstoomschip 'Noordergat'gebouwd voor rekening van de N.V. Hollandse Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij te Rotterdam. Dit schip, dat van het raised quarterdektype is en gebouwd werd onder de hoogste klasse Bureau Veritas, heeft de volgende afmetingen; lengte 45,33 m, grootste breedte 7,66, holte 3,54 m. De deadweight incl bunkers bedraagt ca. 600 tons. De machine installatie van 300 Ind. P.K. werd geleverd door de firma J. & A. van der Schuyt.
1920-06-04: Algemeen Handelsblad 04-06-1920: Scheepsbouw. Het op de werf der firma H. van Vlaardingen, te Gouda, voor de reederij Spliethoff, Haas & Co. nieuwgebouwde stoomschip NOORDERGAT heeft op den N. Waterweg een goed geslaagden proeftocht gehouden, waarbij gemakkelijk een behouden vaart van 10 mijl werd verkregen. Dit vrachtstoomschip met afmetingen van 45 x 7.00 x 3.80 M. en een draagvermogen van 635 ton werd gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas. Heft is voorzien van een triplo expansie machine van 300 I.P.K. en een ketel van 100 vierk. meter verwarmend oppervlak bij 180 l.b.s. stoomdruk, gebouwd door de firma J. & A. van der Schuyt te Papendrecht.
Rotterdamsch Nieuwsblad 04-06-1920: S.s. „Noordergat". Gisteren, 2 Juni, is 'n welgeslaagde proeftocht gehouden op den Nieuwen Waterweg met het te Gouda door de firma H. Van Vlaardingen te Gouda, voor rekening van de Firma Spliethoff, Haas & Co. gebouwde s.s. „Noordergat". Dit vrachtstoomschip, metende 45 m. x 7.60 x 3.80 en gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas, behield op de gemeten mijl gemakkelijk een snelheid van 10 mijl, en heeft een draagvermogen van 685 ton. Het schip is van het raised quarterdeck type, met machinekamer achterin en 2 laadhoofden op het ruim met 2 stoomlieren bij den mast. Stoomstuurmachine in machine kamer achterop, benevens handstuurinrichting. Het ankerspil wordt door stoom gedreven. In het brughuis zijn de verblijven voor machinisten en officieren, benevens pantry en messroom aangebracht, waarboven de kaartenkamer en de zeer ruime kapiteins kamer, alles uitgerust volgens de eischen. Het verblijf voor de bemanning is aange- bracht in den bak. Het geheele schip bleek geheel naar de eischen van Bureau Veritas, de Scheepvaart-lnspectie en de Haven-Inspectie uit gevoerd, tot volle tevredenheid van de van deze lichamen aanwezige vertegenwoordigers. Het geldt hier het eerste door genoemden scheepsbouwer gebouwd stoomschip. De vertegenwoordiger van de reeders, de heer Warger, aarzelde niet na het passeren van de mijlpalen de maatschappijvlag te laten hijschen, ten teeken, dat schip en machine waren overgenomen. Het schip is voorzien van een triple expansie-machine van 300 I.P.K. en een ketel van 100 M 2. verwarmd oppervlak bij 180 l.b.s. stoomdruk, gebouwd door de firma J. & A. Van der Schuijt te Papendrecht, die evenals het werk van den schoepsbouwer de volle tevredenheid van alle autoriteiten wegdroegen.
1922-12-03: In een advertentie in de NRC wordt het schip te koop aangeboden. Voorwaarts 06-12-1922. Verkochte schepen. Rotterdam 5 Dec. Door bemiddeling van de NV Schellens Scheepvaart en Agentuur Maatschappij is het Hollandsche stoomschip NOORDERGAT, gebouwd in 1920 te Gouda en afmetingen van 1477 X 25' X 12'5'A naar Duitschland verkocht.
1939-00-00: Final Fate:
Onder Duitse vlag gebracht. 29 december 1941 bij Scharzart gestrand. 11 December 1942 geborgen en voor reparatie naar Denemarken gebracht. 3 Augustus 1944 weer in de vaart. Op 9 oktober 1944 tijdens een Russische luchtaanval door bommen tot zinken gebracht op de rede van Mantu t.h.v. het eiland Ösel.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARIE SIEDLER
Gemaakt door: York Photographer - Bristol