Inloggen
NOORD-HOLLAND - ID 4700


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-11-00 / 1910-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ailsa Shipbuilding Company Ltd, Troon, Great Britain
Werfnummer: 66
Launch Date: 1897-00-00
Delivery Date: 1897-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Muir & Houston Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 744
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17, 27 1/2 & 44-33
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1134.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 694.00 Net tonnage
Deadweight: 1810.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 82000 Cubic Feet
Bale: 76000 Cubic Feet
 
Length 1: 230.00 Feet (British) Registered
Beam: 34.00 Feet (British) Registered
Depth: 16.20 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-11-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORD HOLLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Los, V.R.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul Glasgow1897-11-09, uitreiking71-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-00-00 MAYFLOWER
Manager: T.L. Duff & Co., Glasgow, Great Britain
Eigenaar: T.L. Duff & Co., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1897-11-00 NOORD-HOLLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1910-00-00 GYP
Manager: Becker & Company Ltd, Preston (England), Great Britain
Eigenaar: Becker & Company Ltd, Preston (England), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Preston (England) / Great Britain

Date/Name Ship 1915-08-00 BRAVIK
Manager: Karl Henningson, Norrköping, Sweden
Eigenaar: Norrköpings Rederi A/B, Norrköping, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Norrköping / Sweden

Date/Name Ship 1924-00-00 BRAVIK
Manager: Viktor Schreil, Norrköping, Sweden
Eigenaar: Norrköpings Rederi A/B, Norrköping, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Norrköping / Sweden

Date/Name Ship 1933-00-00 ANNA CAPANO
Manager: Ciro Capano, Torre del Greco, Italy
Eigenaar: Ciro Capano, Torre del Greco, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Torre del Greco / Italy
Additional info: 1949: Raffaele Capano

Ship Events Data

1898-01-00: Damaged
Rotterdam, 7 januari. Het stoomschip NOORD-HOLLAND, van Londen naar Bilbao, is gesleept te Gravesend uit zee teruggekeerd met defecte lucht- en circulatiepompen.
1902-00-00: Collision
Rotterdam, 20 mei 1902. Volgens telegram van Lloyd’s is het stoomschip NOORD HOLLAND op de Theems, bij de ingang van de London Docks, in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip SWAN.
1903-11-09: Stranded
Londen, 9 november. 1903 Volgens telegram uit Malmö is het Nederlandse stoomschip NOORD-HOLLAND, met steenkolen van Newcastle naar Wismar, bij Barsebäck gestrand.
1910-04-20: Collision
Londen, 20 april 1910. Het Nederlandse stoomschip NOORD-HOLLAND is naar Cuxhaven teruggekeerd na in het Kaiser Wilhelm kanaal met een lichter in aanvaring te zijn geweest.
1910-11-00: Sold to foreign country
Het stoomschip NOORD-HOLLAND (zie vorig Avondblad) werd verkocht aan Messrs. Becker & Co. te Londen.
1914-08-00: De GYP in augustus 1914 in Zweden, kon door het uitbreken van de oorlog niet wegkomen.
1918-12-00: De Norrköpings Rederi A/B werd in december 1918 vernaamd in Rederi O/B Henning en deze werd in dezelfde maand geliquideerd. Nog in december 1918 richtte Karl Henningson een nieuwe rederij met de naam Norrköpings Rederi A/B op.
1954-09-00: Final Fate:
De ANNA CAPANO is in de zomer van 1954 voor sloop verkocht aan een Italiaanse scheepssloperij te Savona. Zij arriveerde op 11 augustus 1954 op haar laatste reis te Savona aan de sloperswerf, De A.R.D.E.M., die in september 1954 aldaar met het slopen begon.
Opm.: DE MAYFLOWER is niet als zodanig geregistreerd, maar werd terstond bij oplevering verkocht aan de S.S.M.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten