Inloggen
TIMCA - ID 4690

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1970
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7013848
Nat. Official Number: 1970 C 462
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Rig: 3 cranes
Lift Capacity: 5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 995
Launch Date: 1970-03-06
Delivery Date: 1970-04-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2889 Type TMABS396 (390x680)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1519.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 952.00 Net tonnage
Deadweight: 2815.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 128000 Cubic Feet
Bale: 120000 Cubic Feet
 
Length 1: 78.74 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 70.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.02 Meters Breadth, extreme
Depth: 7.00 Meters Depth, moulded
Draught: 5.84 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1970-04-30 TIMCA
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Timca, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJOD
Additional info: Brandmerk: 1970 C 462

Date/Name Ship 1973-12-19 NOORBEEK
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Wed. H. de Looper, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGHR

Date/Name Ship 1979-02-22 NOORDWAL
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PGHP

Date/Name Ship 1980-10-02 NIAGA XXXII
Manager: P.T. Pengembangan Armada Niaga Nasional (PANN), Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pengembangan Armada Niaga Nasional (PANN), Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YCSD

Date/Name Ship 1991-00-00 NIAGA XXXII
Manager: P.T. (Persero) PANN Multi Finance, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. (Persero) PANN Multi Finance, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YCSD
Additional info: Naam schip zou tussen 1980 en 1991 even PERSERO zijn geweest.

Date/Name Ship 1996-00-00 PRATIWI SATU
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Salam Pacific Indonesia Lines, Banjarmasin, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Salam Pacific Indonesia Lines, Banjarmasin, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Banjarmasin / Indonesia
Callsign: YCSD

Date/Name Ship 2007-00-00 MEGA SAMUDERA
Manager: Mega Sukses, Medan, Indonesia
Eigenaar: Mega Sukses, Medan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Medan / Indonesia
Callsign: YCSD

Ship Events Data

1970-03-12: NvhN 12-03-1970: TIMCA te water. Bij de NV Scheepswerven voorheen Gebr. Van Diepen te Waterhuizen is met goed gevolg het casco van het nieuwe motorvrachtschip Timca te water gelaten dat wordt gebouwd in opdracht van de Scheepvaartonderneming Timca te Willemstad. (Curacao).
De Timca behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 2850 ton bij 1550 bruto registerton. De voornaamste afmetingen bedragen: Lengte over alles 78.70 mter, lengte tussen de loodlijnen 70.80 meter, breedte op span 11.90 meter, holte in de zijden 7 meter en een beladen diepgang van ca. 5.25 meter. De ruiminhoud voor granen bedraagt ca. 128.000 kubieke voet en voor balen ca. 120.000 kubieke voet. De voortstuwing zal geschieden door middel van een 1500 pk dieselmotor. Het schip krijgt 1 dekkraan en 2 mastkranen met een hefvermogen van vijf ton. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor een motorvrachtschip met een draagvermogen van 2600 ton voor Britse rekening.
1970-04-30: NvhN 30-04-1970: Geslaagde proefvaart van motorvrachtschip TIMCA. Op de Eems is een geslaagde proefvaart gemaakt met het nieuwe motorvrachtschip Timca dat is gebouwd bij de NV Scheepswerven voorheen Gebr. Van Diepen te Waterhuizen voor rekening van de Scheepvaartonderneming Timca te Willemstad (Curacao). De Timca behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 2850 ton bij 1550 bruto register ton. De voornaamste afmetingen bedragen: leng te over alles 78.70 meter, lengte tussen de loodlijnen 70.80 meter, breedte op spant 11.90 meter, holte in de zijden 7 meter en een beladen diepgang van circa 5.80 meter. De ruiminhoud voor granen bedraagt circa 128.000 kubieke voet en voor balen circa 120.000 kubieke voet, De voortstuwing geschiedt door middel van een 1500 pk 6 cylinder Werkspoor-diesel, motor.
1971-03-08: Amigoe di Curacao 20-04-1972: Schuld verweten aan stuurman Ant. TIMCA. Willemstad - De commissie van onderzoek voor de scheepvaart acht termen aanwezig om de aanvaringszaak, waarbij het Nederlands- Antilliaanse motorschip Timca betrokken was op 8 maart 1971, te verwijzen naar de Raad voor de scheepvaart, waarbij deze raad in overweging gegeven wordt tegen de stuurman Binnen Romke K. passende maatregelen te treffen. De commissie verwijt deze stuurman, dat hij op de bewuste dag onvoldoende uitkijk heeft gehouden en de gegevens, die hij uit radar en visuele waarnemingen heeft verkregen op onvoldoende wijze heeft beoordeeld, zodat zijn schip met het Zweedse motorschip Anja in aanvaring kwam in de Oostzee tijdens een reis van de Timca van Londen naar Oulu in Finland. Het zelfde is het geval geweest, aldus de Scheepvaart-commissie, toen de Timca bijna in aanvaring kwam met de motorkotter Marina I. Door deze tekortkomingen in de uitvoering van zijn wachtdienst heeft de stuurman het scheepvaartverkeer in gevaar gebracht. Vandaar het advies om maatregelen tegen de stuurman te treffen. Wat de aanvaring zelf betreft, meldt de uitspraak, dat de Anja de dag na de aanvaring is gezonken. De Timca behoort toe aan de scheepvaartondememing Timca te Willemstad op Curacao. Het is een motorvrachtschip van 1518,85 BRT en werd in 1970 gebouwd door de Gebr. Van Diepen-Waterhuizen. De lengte van de Timca is 70,42 meter. Het hoofd van de scheepvaartinspectie in de Nederlandse Antillen was tijdens de behandeling van de zaak door de Commissie op 3 maart 1972 kort en krachtig. Hij acht het duidelijk dat de stuurman van de Timca sch uld heeft aan de aanvaring. Hij achtte diens optreden zeer ernstig en adviseerde daarom tot verwijzing naar de Raad voor de' Scheepvaart, hetgeen ook gebeurde. De commissie stond onder voorzitterschap van mr Ch. I. Plantz en had als lid luitenant ter zee P.H. Kuipers en als buitengewoon lid P.W. Lamping. Secretaris was mr J.L. Comenencia.
Amigoe di Curacao 28-09-1972: De raad voor de scheepvaart heeft de 34-jarige stuurman R.K., zonder bekend woon- of verblijfplaats, gestraft door hem de bevoegdheid om als stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van 3 maanden te ontnemen. De raad acht hem schuldig aan de aanvaring op 8 maart vorig jaar van het Nederlands- Antilliaanse M.S. Timca, waarop hij stuurman was, met het Zweedse M.S. "Anja" in de Oostzee, tengevolge waarvan de Anja is gezonken. De bemanning werd gered.
1974-01-15: Op 15-01-1974 als NOORBEEK (ex TIMCA) zijnde een motorschip, metende 4302.66 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 03-04-1970, no. 15520, liggende te Groningen, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7246 Z AMST 1973 op het achterschip aan B.B. zijde in het langsschot van het dekhuis (t.p.v. open trap), 6.60 m. uit hekplaat, 2.20 m. uit lengteas en 1.38 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 1970 C 462 zijn vernietigd.)
1980-11-08: NvhN 08-11-1980: Holwerda verkoopt kustvaarder. Onlangs zijn de Noordwal en de Spray verkocht. De Noordwal ging naar Indonesiƫ. Het werd overgedragen aan de rederij Pengembangan Armada Niaga Nasional te Jakarta en herdoopt in Niaga XXXII. Dit schip werd in 1980 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. v. Diepen te Waterhuizen en kwam in de vaart als Timca. Het meet 1519 b.r.t. en heeft als voortstuwing een 1500 pk Werkspoor dieselmotor.
2006-06-00: Final Fate:
Uit Lloyds geschrapt wegens geruime tijd ontbreken van bewijs van nog bestaan.
2015-12-00: In 12-2015 laat Lloyd's de registratie vervallen, omdat het nog bestaan twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart TIMCA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TIMCA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NOORBEEK
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NOORBEEK
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: NIAGA XXXII
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NIAGA XXXII
Gemaakt door: Onbekend **