Inloggen
NOMADISCH - ID 4684

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5254400
Nat. Official Number: 2583 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 61
Launch Date: 1951-01-04
Delivery Date: 1951-02-27
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3474 Type 6VD6A (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 363.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 175.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
Bale: 20900 Cubic Feet
 
Length 1: 47.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Draught: 2.88 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-11-24 NOMADISCH
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Roelof Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGHQ

Date/Name Ship 1957-04-15 NOMADISCH
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk en Jacob Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGHQ

Date/Name Ship 1969-04-08 NOMADISCH
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGHQ
Additional info: fl. 110.000

Date/Name Ship 1976-05-01 MARIAM I
Manager: Paulrich Corporation, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Paulrich Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2861

Date/Name Ship 1978-00-00 MARIAM I
Manager: Edelweiss Marine Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Edelweiss Marine Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2861

Date/Name Ship 1983-00-00 CONTI MINI
Manager: Edelweiss Marine Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Edelweiss Marine Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2861

Date/Name Ship 1985-00-00 CONTI MINI
Manager: Edelweiss Marine Co. S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Edelweiss Marine Co. S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQXD

Ship Events Data

1950-11-21: Op 21-11-1950 als "NOMADISCH", zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2583 Z GRON 1950 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.00 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas en 1.65 m. uit dek.
1951-01-05: Trouw 05-01-1951: Tewaterlating van een kustvaarder. Bij de scheepswerf „Hoogezand" (Jac. Bodewes) te Martenshoek liep gistermiddag met goed gevolg van stapel de motorcoaster „Nomadisch" met een draagvermogen van 460 d.w. en een inhoud van 362 b.r.t. De bouw geschiedde voor rekening van de heer D. R. Kajuiter te Groningen. Ingebouwd zal worden een 300 p.k. „Industrie"-motor. Op de werf zal de kiel worden gelegd voor een kustvaarder van 900 ton d.w. voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl.
1959-06-27: Op 27-06-1959, tijdens de reis van Bo'ness naar Frederiksvaerk met een lading vuurvaste stenen, in Roskildefjord om 18.30 uur aan de grond gelopen. Oorzaak van de stranding is een navigatie fout. Op 04-07-1959 vlotgebracht met behulp van een bergingsvaartuig.
1968-03-13: Onderweg van Antwerpen naar Londen vanwege slagzij, door schuiven van de lading rollen staal, gestrand op een zandbank bij Zeebrugge. De kapitein, de stuurman en de kok hadden het schip met de roeiboot verlaten om aan land te roeien. Door het omslaan van de boot kwamen kapitein Jacob Kajuiter en de stuurman om het leven. De kok overleed later aan een hoofdwond die hij bij het omslaan had opgelopen. De overige bemanningsleden bleven wel aan boord en werden gered.

De noodlottige schuivende lading van de 'NOMADISCH' [1968] Knokke, 13-03-1968. De Nederlandse coaster 'NOMADISCH', [1951-363 ton] was uit Antwerpen vertrokken met bestemming Londen. Het had 369.000 kilo stalen vormen aan boord. De eigenaar van het schip was Wijnne Barends uit Groningen. Even voorbij Vlissingen begon de misere. Een deel van de lading was gaan schuiven en het schip maakte gevaarlijk slagzij over bakboord. Kapitein Jacob Kajuiter [33] en zijn vierkoppige bemanning probeerden vergeefs de lading terug op haar plaats te krijgen De toestand werd steeds hachelijker. De kustvaarder begon steeds meer over te hellen tot de bakboordreling in het water lag. De coaster zond meteen noodseinen uit. Vanaf de Knokse zeedijk zagen de 'mannen van de vuilniskar' omstreeks zeven uur in de ochtend dat er een schip in nood was. De 'NOMADISCH' bevond zich toen vier kilometer uit de kust. De storm had een kracht van negen Beaufort bereikt en het water sloeg hoog tegen de dijk op. Toen de arbeiders de noodseinen met de koplampen van de vuilniswagen beantwoorden moeten de bemanningsleden blijkbaar gedacht hebben dat aan de wal redding wachtte. Met een rubberbootje probeerden ze de kust te bereiken, maar het nietige vlot was nauwelijks overboord toen het al een willige prooi was van de woelige zee. Tussen beide strandhoofden tegenover het van Bunnenplein sloeg het om en voor de opvarenden bleef slechts een mogelijkheid overzwemmend de kust bereiken. Slechts drie van hen zouden daar in slagen. Een van de geredden zou daarna alsnog door uitputting overlijden bij overbrenging naar het Knokse Ziekenhuis. Het vaartuig strandde tegen de dijk en was weldra een attractie voor talrijke nieuwsgierigen. Met de tijd had de ,'NOMADISCH' zich dieper in het zand gewoeld. De bergingsmaatschappij besloot het schip gedeeltelijk van zijn lading te ontdoen. Daarna werden er ankers uitgezet en een geul gegraven om de neus naar open zee te forceren. Bij hoog tij werd het schip door de Zeebrugse Sleper 'Burgemeester van Damme' naar dieper water getrokken en was Knokke zijn bezienswaardigheid kwijt. Ondertussen bleven veel vragen over de ramp onbeantwoord. De steeds terugkerende vraag was: had de bemanning aan boord moeten blijven? Hoewel niemand kon voorzien dat het schip overeind zou blijven, moet er paniek ontstaan zijn bij de bemanning. Het vaartuig was niet gekapseisd en kwam droog te vallen nadat het aan de grond was gelopen met afgaand tij. Overgenomen uit het boek 'De verraderlijke Zee' van de Belgische schrijver Erik F. Baeyens.

Raad voor Scheepvaart (30-11-1968) Vergaan van m.s. NOMADISCH gevolg van slechte stuwage. De inspecteur voor de scheepvaart, mr. De Waard, meent dat de ramp die de 360 ton metende Groninger kustvaarder NOMADISCH op 6 maart j.l. trof en waarbij drie van de vijf bemanningsleden omkwamen volledig te wijten is aan de slechte stuwage, waardoor de stuwadoor verantwoordelijk gesteld moet worden. Of het juist was dat de bemanning het schip heeft verlaten met de opblaasbare rubberboot is volgens de inspecteur niet meer te achterhalen. Vast staat dat er een moment van grote paniek is geweest, want nadat het verlaten schip op de wal was gelopen bleken alle motoren volop te draaien en verwarming en radio niet te zijn uitgeschakeld. Zelfs had men niet de tijd genomen zwemvesten om te doen. Toen de rubberboot in de branding omsloeg verdronken de Groninger kapitein J. Kajuiter en de stuurman H. Koster uit Rotterdam. Men heeft hen niet teruggevonden. Kok C. Knol uit Assen kon gered worden maar stierf in een ziekenhuis. De beide matrozen (Portugezen)kwamen er levend af. De lading bestond uit rollen staalplaat. Later bleek dat onvoldoende maatregelen getroffen waren om de rollen op hun plaats te zekeren. Toen het schip op weg van Antwerpen naar Londen de Scheldemond verliet en de wind opliep tot windkracht 7 is de lading naar een kant verschoven en ging de kustvaarder sterk slazij maken. De kapitein had beter, zo stelde mr. De Waard, direct toen hij merkte dat er iets niet met de lading in orde was een haven kunnen opzoeken en de lading stuwen.


1994-04-00: In 04.1994 te Ambelaki verkocht aan Spyros Vlahos om gesloopt te worden. Het lag in 09.2001 nog buiten Salamini, Ambelaki. In 1997 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het schip gesloopt zou zijn. Ze lag echter 30.06.2007 nog steeds buiten Ambelaki, Salamini.

Afbeeldingen


Omschrijving: The launching of the Nomadisch on 04-01-1951.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nomadisch launched on 04-01-1951.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nomadisch 1951.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NOMADISCH (1951)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: NOMADISCH
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: Mariam I 1951 ex Nomadisch.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Conti Mini 1951 ex Nomadisch at Ambelaki (Gr) on 16-05-2000.
Gemaakt door: Bolhuis, R.J. van (Riemer)

Omschrijving: De Conti Mini 1951 ex Nomadisch, liggende in de haven van Ambelaki (West-Griekenland, positie 38º55'NB en 21º13'OL.) Foto genomen op 30-06-2007.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 220157
De stranding van het m.s. NOMADISCH. Stuurman en kapitein schuldig bevonden.
In een schriftelijke uitsprak heeft de Raad voor de Scheepvaart de stranding van het m.s. NOMADISCH op 15 juni van het vorige jaar nabij Ostbygrund op de oostkust van Öland, geweten aan een volslagen tekort schieten in de navigatie van de dienstdoende en met de wacht belaste 21-jarige stuurman J.K. uit Groningen. De Raad straft de stuurman dientengevolge met hem de bevoegdheid voor de tijd van vier maanden te ontnemen om als stuurman op zeeschepen te varen. Het ongeluk is volgens het oordeel van de Raad mede te wijten aan kapitein J.D. uit Hoogeveen, over wie de Raad een berisping uitspreekt.
De Raad acht de instructie die de kapitein aan zijn stuurman heeft gegeven, onvoldoende, ook al moet volgens de Raad in aanmerking worden genomen, dat hij in de navigatie van zijn  stuurman, met wie hij reeds langer dan een jaar samen voer, vertrouwen meende te mogen stellen en dat de weersomstandigheden bijzonder gunstig waren. De NOMADISCH, eigendom van D.R. Kajuiter uit Groningen, was op weg van Rotterdam naar Rönskär. Het schip kwam later, na verscheidene pogingen, weer vlot. Na lossing te Rotterdam werd de NOMADISCH droog gezet. Toen bleek, dat de bodem zwaar beschadigd was.