Inloggen
NOMADISCH - ID 4683

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Nat. Official Number: 1886 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 203
Launch Date: 1939-04-14
Delivery Date: 1939-07-05
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5762 Type T (240 x 360)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 291.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 130.00 Net tonnage
Deadweight: 330.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16423 Cubic Feet
Bale: 15540 Cubic Feet
 
Length 1: 40.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.74 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.09 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.85 Meters Depth, moulded
Draught: 2.41 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-05 NOMADISCH
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Roelof Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGHO

Date/Name Ship 1940-03-19 ALICE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kuur, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PCLW

Ship Events Data

1939-01-24: Het schip in aanbouw wordt op 24-01-1939 bij het Kadaster teboekgesteld als NOMADISCH. Eigendom van Comm. Venn. o. fa. G.J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek. Ze wordt op 27-01-1939, nog ongenoemd, bouwno. 203, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, liggende te Westerbroek, door J, Frik, scheepsmeter te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1886 Z GRON 1939 op het achterschip aan SB zijde in voorkant hoofdschot motorkamer. Voltooid op 04-07-1939.
1939-04-15: Algemeen Handelsblad 15-04-1939: Scheepsbouw. Gisteren werd met goed gevolg van de werf van Van der Werff's Scheepsbouw, te Westerbroek, te water gelaten het motorkustschip „NOMADISCH", onder toezicht British Corporation en Ned. Scheepvaart-Inspectie in aanbouw voor den heer D. R. Kajuiter te Groningen. Het schip is 300 ton groot en zal van een 200 PK. Brons Tweetact motor worden voorzien. Dadelijk werd de kiel gelegd voor een motorkustvaartuig voor rekening van den heer J. Oorburg, te Groningen, groot 500 ton, die een viertactmotor van 360 P.K. krijgt en dat onder Klasse Lloyd's Register wordt gebouwd.
1939-07-06: NvhN 06-07-1939: Delfzijl, 6 Juli. Gisteren vond onder groote belangstelling op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip NOMADISCH, gebouwd onder klasse Britlsh Corporation en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart op de werf van van der Werf's Scheepsbouw te Westerbroek voor rekening van den heer D. R. Kajuiter te Groningen. Het schip is van het gladdektype, is gebouwd met plaatsteven en over de geheele lengte voorzien van een dubbelen bodem, die tevens gebruikt kan worden voor ballasttank. De mast is van staal en midscheeps opgesteld, waaraan twee stalen laadboomen. Om de mast is een lierhuis gebouwd waarop de Bodewes motorlieren zijn geplaatst. De beide motorlieren worden aangedreven ieder door een Listermotor van 6—8 p.k., waarmede lasten van 2000 k.g. kunnen worden geheschen. Het hijschgerei is geleverd met certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor van 195 p.k. geplaatst en een Brons motor van 6 p.k. voor het aandrijven van de pompen en de dynamo. Het schip meet 825.50 bruto M 3. en 367.85 netto M 3. en heeft een D.W. van ca. 330 ton. De afmetingen zijn: grootste lengte 40.90 M., grootste breedte 7.09 M., grootste holte 2.85 M. Voor het snelhijschen der ankers is voor op de bak een Bodewes motorlier geplaatst, die door een Lister motor van 6—8 p.k. wordt aangedreven. Het schip is geheel centraal verwarmd en electrisch verlicht en van een ballansroer voorzien, waarmede het gemakkelijk bestuurbaar bleek te zijn. Bij de proefvaart voldeed het ruim aan alle gestelde eischen en behaalde in ballast een snelheid van 9.3 mijl. Het werd dan ook met groote tevredenheid overgenomen.
1939-09-01: Op 01-09-1939 als NOMADISCH, zijnde een motorvrachtschip, groot 825.55 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 2906-1939 no. 6016, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1884 Z GRON 1939 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant kombuis. (Opm.: De vroegere merken van de voorlopige teboekstelling ten hypotheekkantore zijn verwijderd.)
1940-04-13: Het nieuws van de dag 13-04-1940: NOMADISCH. Het m.s. „Nomadisch", groot bruto 291 en netto 130 ton, gebouwd in 1939 bij Van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek, is herdoopt ln „ALICE".
1940-05-10: Op 10-05-1940, tijdens de Duitse invasie in Nederland, ligt de “ALICE” in Terneuzen met motorschade en vertrok naar Vlissingen om af te meren bij N.V. Koninklijke Maatschappij “De Schelde” Scheepswerf & Machinefabriek voor verdere reparaties. 12-05-1940 vertrokken uit Vlissingen naar Poole met 35 vluchtelingen aan boord.
1940-05-22: Final Fate:
Gevorderd door de Britse Admiraliteit voor de Operatie 'Dynamo' (de evacuatie van Duinkerken). Om het laden te vergemakkelijken werd het schip bij La Panne op het strand gezet, bij het vlotkomen echter weigerde de motor aan te slaan omdat het schip bij een vijandelijke luchtaanval beschadigd was geraakt. De aan boord zijnde bemanning en troepen zijn gered door de Nederlandse m.s. ”Atlantic” 1930-221 BRT. Het schip werd achtergelaten en door de Duitsers gedeeltelijk gesloopt. Na de oorlog werd het schip niet teruggevonden omdat het in 12-1942 opgeblazen was door de Duitsers.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de NOMADISCH op 5 juli 1939
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NOMADISCH
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De NOMADISCH met neutraliteitskenmerken in een vermoedelijk Noorse haven; de foto dateert van omstreeks eind 1939 begin 1940.
Gemaakt door: Onbekend