Inloggen
NOBLESSE - ID 4679

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1980
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7823308
Nat. Official Number: 5063 Z GRON 1980
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 536
Date Laid Down: 1979-06-27
Launch Date: 1980-02-01
Delivery Date: 1980-03-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Krupp MaK Maschinenbau GmbH, Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 25214 Type 6MU452AK (320x450)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1095.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 605.00 Net tonnage
Deadweight: 1637.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 65.14 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.43 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.26 Meters Depth, moulded
Draught: 4.43 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1998-08-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Op 24-08-1998 bij de Oranjewerf B.V. te Amsterdam aangekomen en aangepast voor vervoer van cement. (De tanks van de CARINE ingebouwd.)

Datum 2010-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: De gedemonteerde cementtanks in 2010 zijn geplaatst in de “RHOON C” en de “Nobles” is weer ingezet als droge ladingschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1980-02-29 NOBLESSE
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Noblesse', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGHL

Date/Name Ship 1998-10-09 NOBLESSE C
Manager: Cebo Marine B.V., Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cebo Marine B.V., Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PGHL

Date/Name Ship 2010-07-09 NOBLES
Manager: Guclu Uluslararasi Kara, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Partners Shipping & Trading S.A., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6FV7

Date/Name Ship 2013-00-00 NAMO
Manager: IMS Istanbul S.A., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Namo Shipping S.A., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6FV7

Date/Name Ship 2015-00-00 NAMO
Manager: IMS Istanbul S.A., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Namo Shipping S.A., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCA9011

Ship Events Data

1980-02-29: De leden van de rederij Noblesse zijn: B.V. Scheepvaart Mij. Globecka, B.V. Scheepvaart Mij. Tribecka en B.V. Scheepvaart Mij. Nobecka.
1980-03-04: Op 04-03-1980 als "NOBLESSE", zijnde een motorschip, metende 2832.40 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 19374 d.d. 20-02-1980, liggende te Delfzijl, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5063 Z GRON 1980 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op het kampanjedek, 7.20 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit de lengteas en 1.57 m. uit dek.
1980-03-22: NvhN 22-03-1980: Proefvaart NOBLESSE. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het kustvaartuig NOBLESSE. De werf Bodewes Scheepswerven B.V. te Martenshoek bouwde het schip in opdracht van Beck's Scheepvaartkantoor B.V. te Groningen. Het schip is van het gladdektype; de lengte is 66,14 meter, de breedte 11,34 meter en de holte 5,24 meter. Het meet 999,84 b.r.t. (d.w. 1637 ton). Het schip is voorzien van MAK dieselmotor van 750 pk, die het schip een dienstsnelheid geeft van 10,5 mijl. De bouw had plaats onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en de Nederlandse Scheepvaart Inspectie.
2007-12-20: 20.12.2007 buiten de haven van Zeebrugge de aanvaring met de RoRo "Autorunner" eigendom van UECC . Beide schepen kwamen bij het verlaten van Zeebrugge in aanvaring en zijn daarna teruggekeerd naar de haven. Beide captains zeggen dat het andere schip niet te zien was op de radar. Dit kan worden veroorzaakt door de westelijke muur, het blokkeren van de radar-signaal tussen beide schepen. De schade aan de "Autorunner" is beperkt tot het gedeelte van de boeg op twee verschillende plaatsen. De cementcarrier "Noblesse C" heeft ernstige schade aan stuurboord en een ballast tank is gaan lekken.
2010-03-12: 12-03-2010: 6,791-gt Norwegian roro ferry Amber (IMO 8917871) was in collision with 1,095-gt NOBLESSE-C (IMO 7823308) at Vatlestraum narrow south of Bergen on Mar. 12. Both vessels had pilots aboard at the time of collision. Both vessels entered into the port of Bergen under own power with tug escort.

Op 12.03.2010 bij Vatlestraum narrow, fjord ten zuiden van Bergen, sb op sb aangevaren door de Noorse ro-ro ferry "Amber" (IMO 8917871), die helemaal aan haar verkeerde wal was geraakt en in het rode sectorlicht voer. Beide schepen hadden een loods aan boord en waren beide onderweg om de haven van Bergen binnen te varen. Op de "NOBLESSE-C" is de verschansing op de bak juist boven het bakdek naar binnen geduwd. De "Amber" raakte de rots waar enige jaren terug de stenenstorter "Rockness" zich openscheurde en kapseisde, maar bleef drijven. De autoriteiten laten het toe dat de "NOBLESSE-C" tot einde klasse (de certificaten verlopen 18/5 a.s.) mag blijven varen.

Opm: Toen het gezag de volgende ochtend de rederij informeerde over de aanvaring reageerde de manager (een voormalig kapitein van Cebo Marine) dat het hem allemaal niets kon schelen, want hij had de avond ervoor om 22.00h zojuist een 'nieuw' schip gekocht. Dit is de huidige "Rhoon" van Hartel Shipping in Oostvoorne, tien jaar jong. De "NOBLESSE-C" stond al eind vorig jaar op de nominatie om te worden verkocht, maar dit loopt nu nog door tot medio mei. De "Rhoon" zal als "Rhoon-C" in de vaart worden gebracht, wederom onder Nederlandse vlag met IJmuiden op de kont.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Noblesse' en route from the builder's yard to Delfzijl for trials. photo: Eemskanaal Groningen, March 1980
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Noblesse 1980.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Noblesse 1980.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NOBLESSE te Vlaardingen.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Noblesse 1980.
Gemaakt door: Photomarine

Omschrijving: Noblesse C 1980 ex Noblesse.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Noblesse C 1980 ex Noblesse on 08-07-2007 River Eems, inbound Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Namo 1980 ex Noblesse C ex Noblesse off Mersin 23-12-2014.
Gemaakt door: Visser, F. (Fokko)

Omschrijving: Namo 1980 ex Noblesse C ex Noblesse off Mersin 23-12-2014 still with Beck's funnel mark.
Gemaakt door: Visser, F. (Fokko)