Inloggen
NOACH - ID 4677

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5254187
Nat. Official Number: 7916 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. IJsselwerf, Rotterdam-Kralingsche Veer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1
Launch Date: 1952-03-22
Delivery Date: 1952-06-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 625
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1422 Type (330x600)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 326.00 Net tonnage
Deadweight: 835.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41000 Cubic Feet
Bale: 39000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.62 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.73 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.45 Meters Depth, moulded
Draught: 3.57 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-06-18 NOACH
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Rederij-Holland', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. 'IJsselwerf'
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGHL

Date/Name Ship 1970-04-03 FEROCIA
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBQ
Additional info: 20.11.1972 Ripmeester & Co. B.V.

Date/Name Ship 1975-08-04 JAIME
Manager: Jaime Emilio Nunez, Santo Domingo, Dominican Republic
Eigenaar: Jaime Emilio Nunez, Santo Domingo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Santo Domingo / Dominican Republic

Ship Events Data

1952-06-09: Op 09-06-1952 als "NOACH", zijnde een stalen motorschip, metende 1414.85 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8778 d.d. 04-06-1952, liggende te Rotterdam, door J. Wigmans, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 7916 Z ROTT 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip midden in achterwand dekhuis, 3.75 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1952-10-18: 18-10-1952, in de vroege ochtenduren werd door de NOACH een noodsein uitgezonden, omdat het tussen de E.T. Boeien 6 & 7 (noordelijk van Vlieland) getroffen werd door een mijnexplosie: ”Schip maakt water heb onmiddelijk hulp nodig” was de boodschap. De bergingssleepboot “Holland” die van station Terschelling vertrokken was en de NOACH om even na vieren bereikte seinde: “dat de kustvaarder water maakte in de machinekamer en zwaar slagzij maakte”, maar bleef drijven op zijn lading hout. De Reddingboot “Brandaris” die ook uitgevaren was van Terschelling werd bedankt en keerde terug. Begeleidt door de “Holland” is op eigen kracht door gevaren naar IJmuiden waar het door de sleepboten “Hector” en “Nestor” de Middensluis is binnengebracht. Door Goedkoop sleepboten verder naar Amsterdam gesleept. De NOACH was op 12 oktober vertrokken uit de Finse Haven Kotka met bestemming Amsterdam.
Leeuwarder courant 18-10-1952: Door mijn getroffen coaster bleef drijven op lading hout
De 499 ton metende Nederlandse kustvaarder „Noach" uit Amsterdam zond vannacht noodseinen uit omdat net tussen de ET-boeien 6en 7 (Noordelijk van Vlieland) getroffen was door een mijn-explosie. „Schip maakt water: heb onmiddellijk hulp nodig", aldus het bericht. Prompt voeren van Terschelling de sleepboot „Holland I" en de reddingboot „Brandaris" uit. De „Holland , die het scheepje even na vieren bereikte, seinde dat de kustvaarder water maakte in de machine-kamer en zwaar slagzij had. maar dat hij bleef drijven op zijn lading hout. _ Naar wij vernemen, bleek de toestand minder critiek te zijn. dan aanvankelijk werd vermoed. De „Noach" slaagde er in de machines gaande te houden en is daar op — begeleid door de „Holland — doorgevaren ln de richting van het Nieuwediep. De „Brandaris" keerde onverrichterzake op Terschelling terug. De „Noach" is eigendom van de N.V. rederij „Holland" en in beheer bij de firma Vinke en Co., beide te Amsterdam. De kustvaarder was 12 October van Kotka vertrokken naar Amsterdam. Het schip is 25 Februari van dit jaar bij Rotterdam te water gelaten.
1970-07-00: Classed LR until 7/70, then BV.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart NOACH
Gemaakt door: Foto Bureau C. Kramer, Rotterdam
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De NOACH met slagzij en schade door een mijn-explosie op de Noordzee ten noorden van Vlieland, hier op het Noordzeekanaal onderweg naar Amsterdam, gesleept door Goedkoop-sleepboten (oktober 1952)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: NOACH
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NOACH
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: FEROCIA
Gemaakt door: Unknown