Inloggen
NJORD - ID 4674

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5151036
Nat. Official Number: 1887 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 657
Launch Date: 1938-12-19
Delivery Date: 1939-01-31
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10011 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 374.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 164.00 Net tonnage
Deadweight: 425.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21272 Cubic Feet
Bale: 20398 Cubic Feet
 
Length 2: 42.71 Meters Registered
Beam: 7.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.74 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1963-00-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met ca. 6 meter: Brt 424, Nrt 211, Dwat 512. Loa 50,63.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-01-00 NJORD
Manager: 'Maritima' Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter van Wering, Norg, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Norg / Netherlands
Callsign: PGHM

Date/Name Ship 1957-06-22 HINNERK
Manager: Bernhard Griesen, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Bernhard Griesen, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCCH

Date/Name Ship 1958-00-00 HINNERK
Manager: J. Schoning, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Bernhard Griesen, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCCH

Date/Name Ship 1967-00-00 HILAN
Manager: J. Schoning, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Bernhard Griesen, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCCH

Date/Name Ship 1969-00-00 HILAN
Manager: Hildegard Rosing, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Hildegard Rosing, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCCH

Date/Name Ship 1974-00-00 MARKOS K
Manager: Mrs. & Mr. Kariades, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Mrs. & Mr. Kariades, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus

Date/Name Ship 1974-09-00 MARKOS K
Manager: Fotymar Shipping, Piraeus, Greece
Eigenaar: Fotymar Shipping, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Ship Events Data

1938-12-19: De Telegraaf 20-12-1938: Westerbroek. 19 Dec. Heden werd van de werf der N. V. E. J. Smit en Zoon's Scheepswerven alhier, met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van den heer P. van Wering te Norg in aanbouw zijnde motorschip "NJORD". groot 430 ton, waarin een 300 P.K. Brons-motor zal worden geplaatst. De kiel werd gelegd voor een motorschip van 250 ton, bestemd voor den heer J. Koers te Delfzijl.
1939-01-27: Op 27-01-1939 als NJORD, zijnde een motorvrachtschip, groot 1059.04 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-01-1939 no. 5878, liggende te Westerbroek, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1887 Z GRON 1939 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant dekhuis.
1939-01-31: Zaans Volksblad 03-02-1939: Geslaagde proefvaarten. Voorts heeft het m.s. „NJORD", gebouwd bij E. J. Smit & Zonen's Scheepswerven te Westerbroek, voor rekening van kapitein P. van Wering te Norg, eveneens een goed geslaagde proefvaart gehouden. Dit schip meet ongeveer 425 ton d.w. en is voorzien van een Bronsmotor, met een capaciteit van 300 P.K.
De Telegraaf 02-02-1939: NJORD. Delfzijl 31 Jan. Heden vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip “Njord”. Dit schip werd gebouwd bij de N.V. E. J. Smit en Zn's scheepswerven te Westerbroek voor rekening van kapitein P. van Wering te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte tusschen de loodl. 42.50 M., breedte op het grootspant 7.60 M. en holte in de zijde 3.10 M ; het d.w. bedraagt 430 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare vijf cylinder Brons motor van 300 P.K. geplaatst. Het is voorzien van een Oertz patentroer. Het schip behaalde in ballast een snelheid van 9½ mijl en het voldeed ruim aan alle gestelde eischen.
1940-01-04: De Standaard 04-01-1940: Nog een Nederlandsche kustvaarder in beslag genomen. Volgens scheepsagent geen contrabande aan boord.
Behalve het m.s.”Martini” werd ook het m.s. “NJORD”, van P. van Wering te Delfzijl, door de Engelschen in beslag genomen. De schepen hebben te Vigo diverse voor Nederlandsche firma's bestemde partijen stukgoederen, geen contrabande, geladen uit het Duitsche s.s.”Rio Janeiro”, dat op reis van Z-Amerika naar Rotterdam, begin September bij het uitbreken van den oorlog juist te Vigo binnenliep. Reeds voor de aankomst van de m.s. ”Martini” en “Njord” te Vigo, zijn de benoodigde certificaten voor de geheele lading, gelegaliseerd door het Britsche consulaat opgezonden naar Londen. Het is de scheepsagenten dan ook onbegrijpelijk op welke gronden de Engelsche autoriteiten beslag hebben gelegd op schip en lading.
1940-05-00: Was tijdens de oorlog in Engeland. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië).
1944-08-jun Nam deel aan konvooi EBC.5 met in totaal 36 schepen vanuit Barry naar de Seine Bay. Andere Nederlandse schepen die deelnamen zijn de “Brandaris”, de Cresendo” en de Nato” en aldaar op 11 juni 1944 aangekomen. De “Njord “en de “Nato”hebben zich op 11 Juni 1944 afgescheiden van bovengenoemd konvooi en te Spithead aangekomen. 1944-12-jun Deelname aan konvooi EBC.7 dat op 9 juni 1944 was vertrokken uit Barry. De “Njord” heeft zich samen met de “Nato” aangesloten in de Solent en konvooi aangekomen in de Seine Bay op 13 juni 1944. De “Evertsen” nam deel vanuit Barry aan dit konvooi. In 03-1945 in dienst voor voedseltransporten van Engeland via Vlissingen naar Bergen op Zoom samen met de schepen ALCYONE, MARTHA, KUWI en TWEE GEBROEDERS.
1957-06-22: NvhN 22-06-1957: Kustvaarder NJORD verkocht. Harlingen. De Nederlandse kustvaarder Njord, welke momenteel voor het uitvoeren van werkzaamheden bij de werf Welgelegen te Harlingen ligt is door rederij P. van Wering te Noeg verkocht aan Rederei Griesen te Ems (Duitsland). De Njord is omgedoopt tot HINNERK. De Njord werd in 1939 gebouwd bij E.J. Smit en Zn. te Westerbroek en het behoort tot de klasse Bureau Veritas. Het schip wordt voortgestuwd door 5 cil. 4 tact 300 p.k. Bronsmotor.
1974-11-07: Final Fate:
Onderweg van Groningen naar Corpach met boomstammen gezonken in pos. 54.33.N. - 05.15.O. (70 mijl noordwest van Borkum) na slagzij te hebben gekregen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart en oplevering van de 'Njord' op 31 januari 1939.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Njord' (bj 1939)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: 'Njord' (bj 1939)
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Hinnerk 1939 ex Njord
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De voormalige Njord als de Duitse Hinnerk met thuishaven Haren/Ems.
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: De Njord 1939 als Hilan in 1972 te Leer of Papenburg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)