Inloggen
NIJVERDAL - ID 4661


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 4867 Z ROTT 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Well deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 485
Launch Date: 1930-07-05
Delivery Date: 1930-08-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 575
Eng. additional info: Deutz Type (14 1/2 x 22 3/4)
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 673.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 370.00 Net tonnage
Deadweight: 860.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 51017 Cubic Feet
Bale: 47000 Cubic Feet
 
Length 1: 172.5 Feet (British) Length registered (Lreg)
Beam: 27.2 Feet (British) Registered
Depth: 11.7 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-08-20 NIJVERDAL
Manager: N.V. Technisch Bureau Gebr. Voskamp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij Nijverdal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNFW
Additional info: Call sign 1934: PGKW

Date/Name Ship 1935-07-11 NIJVERDAL
Manager: N.V. Technisch Bureau Gebr. Voskamp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij ter Behartiging van de Nationale Scheepvaartbelangen N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGKW

Date/Name Ship 1935-08-21 NIJVERDAL
Manager: N.V. Technisch Bureau Gebr. Voskamp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGKW

Date/Name Ship 1937-05-19 NIJVERDAL
Manager: N.V. Scheepvaartmaatschappij Nijverdal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij Nijverdal, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGKW

Date/Name Ship 1937-06-03 AL RACOU
Manager: Compagnie France Navigation S.A., Le Havre, France
Eigenaar: Compagnie France Navigation S.A., Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign: FNFJ

Date/Name Ship 1938-00-00 NEMOURS
Manager: Compagnie France Navigation S.A., Le Havre, France
Eigenaar: Compagnie France Navigation S.A., Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign: FNFJ

Date/Name Ship 1939-04-00 NEMOURS
Manager: Compagnie Générale Transatlantique, Le Havre, France
Eigenaar: Compagnie Générale Transatlantique, Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign: FNFJ

Date/Name Ship 1940-00-00 NEMOURS
Manager: Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Cristobal / Panama R.P.

Date/Name Ship 1946-00-00 NEMOURS
Manager: Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Date/Name Ship 1952-00-00 GUIDO
Manager: Luigi G. Tomei, Genoa, Italy
Eigenaar: Luigi G. Tomei, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IOIP

Date/Name Ship 1954-00-00 GUIDO
Manager: Soc. di Nav. Tomei (Paolo Tomei), Genoa, Italy
Eigenaar: Soc. di Nav. Tomei (Paolo Tomei), Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IOIP

Date/Name Ship 1964-00-00 AMBRO
Manager: Agenzia Marittima Italiana S.p.A. (AGEMARI), Genoa, Italy
Eigenaar: Agenzia Marittima Italiana S.p.A. (AGEMARI), Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IOIP

Ship Events Data

1930-08-20: Op 20-08-1930 als NIJVERDAL, zijnde een schroefmotorschip, metende 1907.18 m3 bruto, liggende te Rotterdam, door K. Melchers, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de naaml. venn. Scheepvaartmij. Nijverdal, gevestigd te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 4867 Z ROTT 1930 op het achterschip aan SB zijde tegen de lichtkap van de kombuis.
1930-08-21: Voorwaarts 26-08-1930: Proefvaart motorschip „NIJVERDAL". Rotterdam, 25 Aug. — Op 21 dezer vond op den Nieuwen Waterweg de proefvaart plaats van het motorschip Nijverdal, toebehoorende aan de N.V. Scheepvaart Mij. Nijverdal te Rotterdam. Het schip is gebouwd door de N.V. Industrieele Mij. De Noord te Alblasserdam en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 55 M., breedte 8.25 M. en holte 4.05 M. Het laadvermogen bedraagt 864 ton deadweight. Het schip is gebouwd volgens de voorschriften van het Bureau Veritas hoogste klasse. Ben bijzonderheid ls de groote Inhoud van het laadruim, deze bedraagt n.l. 51.000 kubieke voet. Het laadruim heeft een lengte van pl.m. 37 M. zonder schotten en zonder stutten, zoodat dit bijzonder geschikt is voor lichte ladingen, alsmede voor lange boomen, balken etc. Het schip is over de geheele lengte voorzien van een dubbelen bodem, welke gedeeltelijk als oliebunker is ingericht. De voortstuwing geschiedt door een 6-cylinder compressorloozen Deutz-Dieselmotor (omkeerbaar) met een vermogen van 575/890 P.K. bij 250 omwentelingen per minuut. Voor de aandrijving der hulpwerktulgen is geplaatst een 24/27 P.K. Deutz-Dieselmotor. waaraan gekoppeld wordt een 17 K.W. gelijkstroomdynamo, dienend voor de aandrijving der lieren en van de ballastpomp. De manoeuvreer-oompressor met een capaciteit van 75 M 3. lucht per uur wordt electrisch aangedreven. Voor reserve ls een 10 K.W. dynamo opgesteld, welke wordt aangedreven door den hoofdmotor. Nadat op de gemeten mijl een gemiddelde snelheid was vastgesteld van ruim 10 ½ mijl per uur, werd de tocht voortgezet op de Noordzee, waar bij het lichtschip De Maas werd gekeerd. Ook op zee bewees het schip zijn geschiktheid en zeewaardlgheid.
1932-02-13: NvhN 13-02-1932: Het voor anker liggende Deensche s.s. „Nancy" is te Gravesend tegen het eveneens voor anker liggende Nederlandsche m.s. „Nijverdal" aangedreven. Van de „Nijverdal" werd een plaat bij de ankerkkluis ingedeukt, doch het schip kon de reis naar Brugge voortzetten.
1933-03-16: Leeuwarder Courant; 16-03-1933. De “NIJVERDAL” op Engelschen kustvaarder geloopen. Londen, 16 maart. (Reuter). Lloyd bericht, dat het Nederlandsche motorschip “Nijverdal” op weg van Rotterdam naar Galway hedennacht in botsing is gekomen met het Britsche stoomschip “Beaconray”, acht mijl ten zuidwesten van Newhaven. Beide schepen liepen averij op. De kapitein van de “Beaconray”sloeg overboord en verdronk. Londen, 16 Maart. (Reuter). De “Nijverdal”en de “Beaconray” zijn beide Newhaven binnengevallen. Op het ogenblik, dat de botsing plaats had, stond er een hooge zee. De “Beaconray” is een kleine kustvaarder.

Bredasche Courant 10-04-1933: De Raad voor de Scheepvaart stelde een onderzoek in naar de oorzaak van de aanvaring van het motorschip „Nijverdal" met het Engelsche stoomschip „Beaconray" op de hoogte van Newhaven op 15 Maart j.1. Allereerst werd gehoord de stuurman; echter niet onder eede, omdat ook de schuldvraag ter sprake kwam. De stuurman verklaarde o.m. dat de „Nijverdal", bemand met 9 personen, op reis was van Antwerpen naar Galway (Ierland) geladen met cement, ijzer en steenen pijpen. In den middag van 15 Maart om half zes was het lichtschip „Royal Sovereign" gepasseerd met helder weer. Om 7 uur nam getuige de wacht over van den kapitein. Tegen half acht zag get. op ongeveer 3 streken een stoomschip, toonende top- en rood licht. Hij peilde het op het kompas en kreeg den indruk, dat het schip doorliep. Toen de schepen dichter bij elkaar waren — tot op korten afstand — bleek het andere schip niet meer door te loopen. De stuurman gaf, meenende dat het andere schip voor hem over'trachtte te loopen, een langen stoot als attentiesein, welk sein beantwoord werd met één korten stoot. Daarop gaf de „Nijverdal" twee korte stooten met hard B. B.-roer, waarop zij echter niet veel reageerde. Een aanvaring was onvermijdelijk. Ondanks het achteruitwerken liep de „Nijverdal" met het voorschip in de B. B.-zijde van het andere schip. Dadelijk na de aanvaring liepen de roerganger en uitkijk van de brug en was de stuurman alleen. Na de aanvaring — zoo verklaarde getuige — kwam ik tot bewustzijn dat ik verkeerd had gemanoeuvreerd, want niet het Engelsche schip had moeten uitwijken, maar dat had ik moeten doen. De gezagvoerder was in dien tijd niet op de brug geweest. Hij kwam daar, toen de aanvaring had plaats gehad. Volgens zijn verklaring was hij, toen hij- van de wacht kwam, gaan eten. Toen hij den langen stoot hoorde is hij naar dek gegaan. Slechts een paar minuten later had de aanvaring plaats. De inspecteur-generaal voor de scheepvaart zeide dat de schuld geheel lag aan de „Nijverdal". Spr. had gehoopt hier een verklaring te hooren, waarom de stuurman zoo had gehandeld. Hij heeft gehandeld In flagranten strijd met alle voorschriften. De Raad ging daarop in Raadkamer. Na heropening van de zitting zeide de voorzitter, dat de Raad beschikt heeft dat de stuurman tijdens den duur van het onderzoek niet mag varen als gezagvoerder of stuurman. De zitting werd gesloten.
1935-06-06: Nederlandsche Staatcourant 06-06-1935: GERECHTELIJKE AANKONDIGINGEN. Openbare verkooping bij executie van het Nederlandsche zeemotorvrachtschip „Nijverdal'' op Woensdag 3 Juli 1935, des voormiddags te 10 uur, ter openbare terechtzitting van de arrondissementsrechtbank te Rotterdam, kamer van vacantie, te houden in het gerechtsgebouw aan den Noordsingel, te Rotterdam. Het stalen zeemotorvrachtschip Nijverdal, groot 1907,18 m 3 , bruto ca. 673 ton, netto ca. 370 ton, is gebouwd te Alblasserdam in 1930 en heeft een draagvermogen van ca. 860 ton. Het schip heeft voor- en achteronder, één laadruim en is uitgerust met één mast, laadgerei, electrische laadlieren-, groote luiken, inventaris, enz. De motor is een Deutz compressorlooze 4 tact 6 cylinder motor van 575 pk. Het schip heeft geldige certificaten van Bureau Yeritas, scheepvaartinspectie en van uitwatering. Het schip is ingeschreven in het Scheepsregister te Rotterdam onder n°. 4867 Z Rott 1930 en is thans liggende te Rotterdam, aan de Scheepswerf en Machinefabriek Waalhaven v/h Lith & Madern, aan de Waalhaven O.Z. n°. 19. De executie 'geschiedt ten" verzoeke van de Maatschappij ter Behartiging van de Nationale Scheepvaartbelangen N. V., te 's Gravenhage, die te dezer zake woonplaats heeft gekozen aan de Wijnhaven n°. 11, ten kantore van den procureur mr. A. Schadee, die als zoodanig voor haar optreedt, e"n ten laste der eigenaresse, de te Rotterdam gevestigde N. V. Scheepvaart Maatschappij „Nijverdal", uit krachte van een notarieele akte, op 10 Mei 1933 voor den te Rotterdam gevestigden notaris mr. G. H. Lambert verleden, strekkende deze executie tot verhaal eener hoofdsom van f 105 000, met rente en kosten. De inzet der executante op het schip is f 50 000. De verkoop geschiedt bij opbod en afslag en op de veilcondities, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Rotterdam. De kooper is verplicht, terstond bij den. aankoop f 5000 te storten en het restant binnen 8 dagen te voldoen. - Nadere inlichtingen en permissiebiljetten ter bezichtiging zijn verkrijgbaar ten kantore van mrs. Nauta, Schadee en Lambert, aan de Wijnhaven 11, te Rotterdam, en bij het Maritiem Kantoor W. H. Mellema, aan de Kromme Waal 9, te Amsterdam. Rotterdam, Juni 1935. (2588/42) De Procureur der Executante, Schadee.
1935-07-04: NvhN 04-07-1935: ROTTERDAM, 3 Juli. Schepenverkoop. Het te Rotterdam liggende Nederlandsche m-s. „Nijverdal" is heden ten verzoeke van de eerste hypotheekhoudster (Benas) bij executie verkocht. De koopster van schip is de Benas zelf.
1935-08-19: Scheepvaart 19-08-1935: Het m.s. Nijverdal, 673 ton bruto en 370 ton netto, dat eenigen tijd geleden in eigendom overging van de „Benas” wegens een vordering op de toenmalige reeders Gebr. Voskamp te Rotterdam, is thans verkocht aan de N.V. Industrieele Mij. „De Noord” te Alblasserdam, die het schip in 1930 gebouwd heeft.
1936-09-25: Scheepvaart 25-09-1936: Den Helder, 25 Sept. De Ned. motorschoener Nijverdal, van Danzig naar Cherbourg, is hier met een defecten motor aangekomen.
1937-05-19: Verkocht aan Sigmund Neumann, koopman te Amsterdam, doorverkocht naar Frankrijk. De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 3 juni 1937 doorgehaald.
1937-05-31: Scheepvaart 31-05-1937: Verkochte Schepen. Naar „Het Schip” meldt, is het eerder gemelde m.s. Nijverdal verkocht aan den heer S. Neumann te Amsterdam.
1937-06-04: Scheepvaart 04-06-1937: Verkochte schepen: Het Nederlandsche m.s. Nijverdal, 875 ton d.w., gebouwd in 1931 bij de Werf „De Noord” te Alblasserdam, uitgerust met een Deutz-motor van 700 pk, naar Frankrijk.
1939-01-30: RN 30-01-1939: Het m.s. AL RACOU (ex. NIJVERDAL), 673 brt 370 nrt groot, in 1930 bij de N.V. Industrieële De Noord te Alblasserdam gebouwd, is verkocht aan de Cie. France Navigation S.A. te Havre en herdoopt in NEMOURS.
1940-06-00: Te Colon opgelegd, vanaf maart 1941 in Cristobal en op 10 februari 1942 door de Verenigde Staten in beslag genomen. In beheer bij het US Army Transportation Corps. In 1946 weer terug aan de CGT.
1966-12-00: Final Fate:
Sold and broken up in April 1968 at Vado Ligure, Savona, Italy.

Afbeeldingen


Omschrijving: NIJVERDAL
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NIJVERDAL
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NIJVERDAL
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade