Inloggen
NIGERSTROOM - ID 4659


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5613978
Nat. Official Number: 1722 Z AMST 1939
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 656
Launch Date: 1939-01-03
Delivery Date: 1939-03-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 4800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 23 3/8-55 1/8
Speed in knots: 15.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4639.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2666.00 Net tonnage
Deadweight: 6668.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 401783 Cubic Feet
Bale: 356489 Cubic Feet
Refrigerated: 1296 Cubic Feet
 
Length 1: 116.94 Meters Registered
Beam: 16.85 Meters Registered
Depth: 7.52 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
34 0 0 0 0 34
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-03-27 NIGERSTROOM
Manager: N.V. Holland West-Afrika Lijn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGHF

Date/Name Ship 1957-03-14 GHANAKUST
Manager: N.V. Holland West-Afrika Lijn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEIX

Ship Events Data

1939-01-03: RN 040139
Te Krimpen aan de IJssel is gistermiddag om half drie van een der hellingen van de N.V. C. van der Giessen en Zonen’s Scheepswerven met goed gevolg te water gelaten het motorschip NIGERSTROOM, dat daar gebouwd is voor rekening van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.
Het schip is bestemd voor de vaart op West Afrika, waarvoor verscheidene bijzondere voorzieningen bij de inrichting getroffen zijn. Het is 378' lang en 55' breed; de holte tot het shelterdek bedraagt 36'5''. Het draagvermogen is 6300 ton en het schip wordt voortbewogen door middel van een Werkspoor dieselmotor van 8400 p.k. Er is een gerieflijke accommodatie voor 24 passagiers. De doopplechtigheid is verricht door mevr. Rehbock Heldring.
1958-10-01: Final Fate:
Op de uitreis van Amsterdam naar West Afrikaanse havens had de GHANAKUST op 1 october 1958 de belading te Bordeaux voltooid en vertrok om 19.20 uur die dag beladen met stukgoederen en met 35 passagiers aan boord, van Bordeaux naar zee. De Garonne met volle kracht afvarend passeerde men om 20.59 uur boei 64 en men zag een groot schip naderen. De GHANAKUST stopte de motor en trachte het andere schip te ontwijken. Het andere schip, het Spaanse m.s. MONTE URBASA draaide en ofschoon de GHANAKUST nog door kracht vooruit een aanvaring trachte te vermijden, trof om 21.07 uur op 1 october 1958 de voorsteven van de MONTE URBASA de bakboordzijde van de GHANAKUST ter hoogte van de achterzijde van ruim IV. De aanvaring vond plaats op 2 kabellengten van het baken Bec d˴ Ambes. De huid van de GHANAKUST was over 8 meter opengescheurd en het schip maakte snel water. De GHANAKUST werd om zinken te voorkomen aan de grond gezet en een uitgebroken brand werd effectief bestreden. Omstreeks 23,30 uur gingen de passagiers van boord en om 8.00 uur op 2 october ook 40 leden van de bemanning. Op 3 en 4 october 1958 trachte men de GHANAKUST, die diep in het water lag, te bergen, doch het schip bleek op 5 october 1958 wrak en werd geabandonneerd. Alle 52 leden der bemanning en de 35 passagiers kwamen veilig aan land, géén schuld van de zijde van de GHANAKUST. Het wrak werd begin december 1958 voor sloop verkocht aan Cie. De Remorquage et de Sauvetage, Les Abeilles.


Gezagvoerders

Familiegegevens 

Herman Hendrik werd geboren op 25.11.1894 te Eibergen als z.v. Derk Bennink (bakker) en Jenneken van Veluwen.  

Herman Hendrik (25) (stuurman) trouwde op 06.09.1920 te Brielle met Jacoba Dorsman (25) – geb. 02.01.1895 te Brielle – d.v. Jan Dorsman (schipper) en Johanna Greive.

Jacoba Dorsman overleed op 14.04.1931 te Velsen (36).

Herman Hendrik (38) (1e stm.) hertrouwde op 14.12.1932 te Brielle met Hindrikje Jansen (37) – geb. 13.01.1895 te Heenvliet – d.v. Henderikus Jansen (sluisknecht) en Pleuntje van der Hoek.  

Herman Hendrik overleed op 10.09.1958 te Velsen (63).  

(Overlijdensadvertentie in de IJmuider Courant van 11-09-1958)

 

Kinderen

???

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 13.03.1918 te ’s-Gravenhage. 

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in ??

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in ??

 

De schepen van de kapitein

 

*   08/1946 – 12/1946 van het m.s. VLIESTROOM

*   12/1946 – 05/1947 van het m.s. AMSTELSTROOM

*   05/1947 – 06/1947 van het m.s. RIJNSTROOM

*   06/1947 –04/1951 van het m.s. JAARSTROOM

*   04/1951 – 08/1951 van het m.s. CONGOTROOM

*   08/1951 – 07/1952 van het m.s. SPAARNESTROOM

*   07/1952 – 10/1953 van het m.s. NIGERSTROOM

*   10/1953 – 12/1953 van het m.s. EEMSTROOM

*   12/1953 – 1954 van het m.s. ZAANSTROOM

*   1954 –195? van het m.s. - NIGERSTROOM

*   195? –1956 van het m.s. - ANGOLAKUST

 

Overige bijzonderheden

Herman H. was op 09.07.1942 eerste stuurman op het m.s. REGGESTROOM, toen dit schip werd aangevallen door de Duitse Schnellboot S-50.

 

Haarlem’s Dagblad 11-09-1958

H.H. Bennink overleden.

Te Santpoort is in de leeftijd van drie en zestig jaar overleden de heer H.H. Bennink, oud-gezagvoerder van de N.V. Hollandsche Stoomboot Mij. Van 21 juli 1921 tot 31 maart 1956 is de thans overledene in dienst geweest van deze maatschappij en tijdens de oorlogsjaren vertoefde hij op schepen in het buitenland. Na de bevrijding was hij gezagvoerder van de ANGOLAKUST. Bij het verlaten van de maatschappij wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd werd de heer Bennink benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau.

De begrafenis is bepaald op zaterdag op de begraafplaats Westerveld.

 

Datum vanaf: 1952
Kapitein: Bennink, Herman Hendrik

Familiegegevens 

Herman Hendrik werd geboren op 25.11.1894 te Eibergen als z.v. Derk Bennink (bakker) en Jenneken van Veluwen.  

Herman Hendrik (25) (stuurman) trouwde op 06.09.1920 te Brielle met Jacoba Dorsman (25) – geb. 02.01.1895 te Brielle – d.v. Jan Dorsman (schipper) en Johanna Greive.

Jacoba Dorsman overleed op 14.04.1931 te Velsen (36).

Herman Hendrik (38) (1e stm.) hertrouwde op 14.12.1932 te Brielle met Hindrikje Jansen (37) – geb. 13.01.1895 te Heenvliet – d.v. Henderikus Jansen (sluisknecht) en Pleuntje van der Hoek.  

Herman Hendrik overleed op 10.09.1958 te Velsen (63).  

(Overlijdensadvertentie in de IJmuider Courant van 11-09-1958)

 

Kinderen

???

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 13.03.1918 te ’s-Gravenhage. 

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in ??

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in ??

 

De schepen van de kapitein

 

*   08/1946 – 12/1946 van het m.s. VLIESTROOM

*   12/1946 – 05/1947 van het m.s. AMSTELSTROOM

*   05/1947 – 06/1947 van het m.s. RIJNSTROOM

*   06/1947 –04/1951 van het m.s. JAARSTROOM

*   04/1951 – 08/1951 van het m.s. CONGOTROOM

*   08/1951 – 07/1952 van het m.s. SPAARNESTROOM

*   07/1952 – 10/1953 van het m.s. NIGERSTROOM

*   10/1953 – 12/1953 van het m.s. EEMSTROOM

*   12/1953 – 1954 van het m.s. ZAANSTROOM

*   1954 –195? van het m.s. - NIGERSTROOM

*   195? –1956 van het m.s. - ANGOLAKUST

 

Overige bijzonderheden

Herman H. was op 09.07.1942 eerste stuurman op het m.s. REGGESTROOM, toen dit schip werd aangevallen door de Duitse Schnellboot S-50.

 

Haarlem’s Dagblad 11-09-1958

H.H. Bennink overleden.

Te Santpoort is in de leeftijd van drie en zestig jaar overleden de heer H.H. Bennink, oud-gezagvoerder van de N.V. Hollandsche Stoomboot Mij. Van 21 juli 1921 tot 31 maart 1956 is de thans overledene in dienst geweest van deze maatschappij en tijdens de oorlogsjaren vertoefde hij op schepen in het buitenland. Na de bevrijding was hij gezagvoerder van de ANGOLAKUST. Bij het verlaten van de maatschappij wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd werd de heer Bennink benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau.

De begrafenis is bepaald op zaterdag op de begraafplaats Westerveld.

 

Datum vanaf: 1954
Kapitein: Bennink, Herman Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: NIGERSTROOM in 1946
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: -
Vervaardiger: Mol, J. (Han)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De NIGERSTROOM wordt de haven van Southampton binnengesleept met een groot gat, ontstaan na de aanvaring in de nacht van 23 op 24 augustus 1946.
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: -
Vervaardiger: Bunschoten, G.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NIGERSTROOM
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GHANAKUST
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: GHANAKUST
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GHANAKUST
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: GHANAKUST
Collectie: -
Vervaardiger: Mol, J. (Han)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GHANAKUST
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *