Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Financieel jaarverslag 2023
Financieel jaarverslag 2022
Financieel jaarverslag 2021
Financieel jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Machinebouwer
Gezagvoerder
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Soundtoll Registers Online
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
NIEUWEHAVEN - ID 4651
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1950
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5358119
Nat. Official Number:
7486 Z ROTT 1950
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Raised quarter deck
Masten:
One mast
Rig:
2 winches, 2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje
, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
207
Date Laid Down:
1949-06-30
Launch Date:
1949-11-18
Delivery Date:
1950-02-02
Technical Data
Engine Manufacturer:
Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V.
, Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
450
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Stork diesel (Hesselman) Type (275x450)
Speed in knots:
9
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
497.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
251.00 Net tonnage
Deadweight:
725.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
35847 Cubic Feet
Bale:
33727 Cubic Feet
Length 1:
53.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
49.19 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
8.66 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.94 Meters Depth, moulded
Draught:
3.44 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-04-1963
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 2tew 5 cil 500 Pk Newbury Diesel Co Ltd, Newbury (320x426) 9 Kn. (Bouwjaar 1943)
Ship History Data
Date/Name Ship
1950-02-02
NIEUWEHAVEN
Manager:
N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Europeesche Kustvaart
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PGGL
Date/Name Ship
1960-12-09
THE SULTAN
Manager:
J. Hay & Son Ltd.
, London, Great Britain
Eigenaar:
J. Hay & Son Ltd.
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Callsign:
MELP
Date/Name Ship
1964-00-00
THE SULTAN
Manager:
F.T. Everard & Sons Ltd.
, Colchester, Great Britain
Eigenaar:
F.T. Everard & Sons Ltd.
, Colchester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
Colchester / Great Britain
Callsign:
MELP
Ship Events Data
1950-01-26:
Als NIEUWEHAVEN, zijnde een stalen motorschip, groot 1408.08 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20-01-1950 no. 7955, liggende te Waterhuizen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7486 Z ROTT 1950 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.76 m. uit hekplaat, 0.85 m. uit lengteas en 1.58 m. boven dek.
1950-01-31:
NvhN 31-01-1950: Proefvaart NIEUWEHAVEN. Het nieuwe motorzeeschip „Nieuwehaven", gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Pattje te Waterhuizen, heeft op de Eems een goed geslaagde proeftocht gehouden. Dit raised quarterdektype-schip heeft een laadvermogen van circa 700 ton, afmetingen 53.02—48.50 x 8.60 x 3.50— 4.40 meter, heeft één stalen mast waarbij twee Ridderinkhof lieren met 15 pk. Ruston dekmotoren, laadbomen van drie ton, terwijl ook de ankerlier en de motor daarbij van hetzelfde fabrikaat zijn. De hoofdmotor van 450 pk. 8 cylinder Stork, gaf het schip een snelheid van 10 3/4 mijl. Het schip werd gebouwd voor rekening van de N.V. Gebr. van Uden's Scheepsvaart en Agentuur Maatschappij te Rotterdam en is van alle moderne navigatiemiddelen voorzien, is gebouwd onder klasse S.I. en Lloyds Atlantische vaart. Bij de tewaterJating werden de kimkielen beschadigd en daar hier geen werfgelegenheid bestaat, vertrok het schip naar Emden om in het dok van de Nordseewerke te worden opgenomen.
1969-08-00:
Final Fate:
Gesloopt te Colchester door T. Hubbard & Co. Ltd. Sinds april 1967 was de survey al 'overdue'.
Afbeeldingen
Omschrijving:
De NIEUWEHAVEN op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
De NIEUWEHAVEN
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
NIEUWEHAVEN
Collectie:
Besteling, P
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
NIEUWEHAVEN op 01-06-1952
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
THE SULTAN
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
THE SULTAN
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
THE SULTAN in het kanaal van Terneuzen naar Gent
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Anderiesse, Jan H.
Terug naar het overzicht