Inloggen
NIEUWEDIEP - ID 4650


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1884-04-03 / 1885-12-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Launch Date: 1869-00-00
Delivery Date: 1869-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 243.00 Net tonnage
 
Length 1: 31.40 Meters Registered
Beam: 8.10 Meters Registered
Depth: 3.96 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1869-00-00 RASCHE
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1884-04-03 NIEUWEDIEP
Manager: M. van Neck, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: M. van Neck, Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands
Callsign: PMTD

Ship Events Data

1885-12-04: Final Fate: Stranded

Delfzijl, 4 december 1885. Het Nederlandse schip NIEUWEDIEP, kapt. J. Vinken van Sundsvall naar hier bestemd, is hedenochtend nabij Borkum gestrand. De equipage bestaande uit acht personen zijn gered door de loodskotter No. 2, en hier aangebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Vinken als gezagvoerder gedurende:

*   1860 van de ijzeren 2/msch. Henriëtte”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 172 ton o.m., varend voor J.Bletz Amsterdam;

*   1885 van de 2/msch “Nieuwediep” ex Rasche, gebouwd in 1869, bouwplaats niet vermeld, 243 ton o.m., varend voor M. van Neck te Nieuwediep. Het schip is in 1885 op het Borkumer Rif gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Vinken, J.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1885-09-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NIEUWEDIEP
Schipper: Vinken, Johannes Lodewijk
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1878

RC 280978
Falmouth, 25 september. Binnengekomen RASCHE, Unizar van Cienfuegos.

1880

AH 110580
Vlissingen, 10 mei. Binnengekomen RASCHE, Unizar van Londen.

1883

NRC 201083

Nieuwediep, 19 oktober. Het in de gronden verzeilde schip is gebleken te zijn de Spaanse schoener RASCHE, van Bilbao. Het schip is hedennacht van achter de ankers weggeslagen en zit nu hoog op het strand. Het schip was de 11e oktober van Cuxhaven naar Londen vertrokken.
NVD 111283
Aan den Helderse zeedijk is het lijk aangespoeld van een zeeman, hetwelk reeds in vergevorderde  staat van ontbinding verkeerde, en waarschijnlijk van een der opvarenden van de tussen Huisduinen en Callantsoog gestrande schoener RASCHE of Bilbao, waarvan de gehele bemanning verdronk.

 

1884

 

NRC 090184

Egmond aan de Zee, 7 januari. Gisteravond is voor enige tijd de bij Callantsoog gestrande Engelse schoener RASCHE OF BILBAO (opm: dit lijkt een onjuiste naam) te Nieuwediep binnengebracht. Dit is het vijftigste schip dat onder leiding van de heer Albert Wijker alhier na stranding op deze kust is afgebracht.

NRC 250284

Nieuwediep, 23 februari. De schoener RASCHE, van Bilbao, welke in oktober laatstleden in de nabijheid van Callantsoog strandde, en tot welke afbrenging sedert verscheidene vergeefse pogingen in het werk zijn gesteld, is heden door de heer Wijker van Egmond in diep water gebracht en door de sleepboot STAD AMSTERDAM alhier binnen gebracht. Dit is het 50e schip dat door de heer Wijker is binnengebracht.

NRC 050484

NIEUWEDIEP, 3 april. De schoener RASCHE is aangekocht door de heer M. van Neck alhier, zal genaamd worden HET NIEUWEDIEP, en gevoerd worden door kapt. J. Vinken.

Op 26-05-1884 wordt voor de NIEUWEDIEP door M. van Neck uit Nieuwe Diep een zeebrief aangevraagd voor kapt. Johannes Lodewijk Vinken


DT 030684
Nieuwe Diep, 1 juni. Vertrokken NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Gefle.
RN 190684
Gefle, 17 juni. Aangekomen NIEUWEDIEP, Vinken van het Nieuwe Diep.
ST 240784
Nieuwe Diep, 22 juli. Aangekomen NIEUWEDIEP, J. Vinken van Gefle.
DT 290784
Nieuwe Diep, 27 juli. Vertrokken HERSTELLING, A. de Groot en DRIE BROEDERS, A. Fortuin (palingaken) naar Londen, NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Riga.
AH 220884
Nerva, 20 augustus. Aangekomen NIEUWEDIEP, Vinken van het Nieuwe Diep, alles wel.
AH 110984
Nerva, 4 september. Vertrokken NIEUWEDIEP, Vinken naar het Nieuwe Diep.
ST 091084
Nieuwe Diep, 7 oktober. Aangekomen NIEUWEDIEP, J. Vinken van Nerva.

1885

DT 180385
Nieuwe Diep, 16 maart. Vertrokken NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Memel.
ST 260385
Aalborg, 24 maart. NIEUWEDIEP, J. Vinken van Amsterdam, alles wel.
AH 190485
Hals, 14 april. Vertrokken NIEUWEDIEP, Vinken van het Nieuwe Diep naar Memel.
NVD 230485
Memel, 21 april. Aangekomen NIEUWEDIEP, Vinken van Aalborg, alles wel.
NVD 020685
Nieuwe Waterweg, 1 juni. Aangekomen NIEUWEDIEP, Vinken van Memel.
ST 240685
Nieuwe Waterweg, 23 juni. Vertrokken NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Noorwegen.
AH 140785
Riga, 12 juli. Aangekomen NIEUWEDIEP, Vinken van Schiedam.
DMB 120885
Riga 6 augustus. Uitgezeild NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Holland.
DT 250885
Delfzijl, 22 augustus. Aangekomen NIEUWEDIEP, J. Vinken van Riga.
DT 040985
Delfzijl, 3 september. Vertrokken NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Burnt-Island.
AH 210985
Burnt-Island, 16 september. Binnengekomen NIEUWEDIEP, Vinken van Delfzijl.
ST 300985
Burnt-Island, 26 september. Vertrokken NIEUWEDIEP, J. Vinken naar Kallundborg.
AH 071085
Kallundborg, 15 oktober. Aangekomen NIEUWEDIEP, Vinken van Burnt-Island, alles wel.
AH 241085
Kallundborg, 16 oktober. Vertrokken NIEUWEDIEP, Vinken naar Sundsvall.
ST 061185
Sundswall, 4 november. Aangekomen NIEUWEDIEP, J. Vinken van Kallundborg, alles wel.
RN 231185
Sundsvall, 18 november. Vertrokken NIEUWEDIEP, Vinken naar Delfzijl.
DMB 291185
Elseneur, 25 november. Gepasseerd NIEUWEDIEP, J. Vinken van Sundsvall naar het Nieuwe Diep.
NRC 051285

Delfzijl, 4 december. Het Nederlandse schip NIEUWEDIEP, kapt. Vinken van Sundsvall naar hier bestemd, is hedenochtend nabij Borkum gestrand. De equipage bestaande uit acht personen zijn gered door de loodskotter No. 2, en hier aangebracht.

(opm: zie ook NRC’s 071285, 091285, 141285, 151285; voorts PGC 081285 en 091285)

NRC 071285

Delfzijl, 5 december. Het Nederlandse schip NIEUWEDIEP, kapt. Vinken, van Sundsvall met hout naar Delfzijl bestemd, is gisterochtend 05.00 uur op het Borkumer Rif nabij de Binnen- Huibertton, met een loods aan boord ten gevolge van de werking van water en wind, waardoor de ketting brak, gestrand. Het volk is met levensgevaar gered door de reddingboot BORKUM, met behulp van de loodsafhaler van Delfzijl, gevoerd door schipper De Roos. Aan de bemanning van laatstgenoemd vaartuig komt in de eerste plaats een woord van hartelijke dank toe voor de buitengewone krachtsinspanning bij de redding van de equipage, aan de dag gelegd. Men zal onderzoeken of er nog iets gered zal kunnen worden, indien het schip nog op de strandingplaats aanwezig is. Het volk kwam gisteravond hier aan, ontbloot van alles, doch spoedig van het meest nodige voorzien.

PGC 081285

Delfzijl, 5 december. Het schip NIEUWEDIEP, kapt. J. Vinken, van Sundsvall met hout herwaarts, is zoals wij in ons vorig nummer reeds kortelijk mededeelden, gistermorgen te 5 uur op het Borkumerrif, nabij de Binnen-Huibertton, met een loods aan boord, tengevolge de werking van het water en wind, waardoor de ketting brak, gestrand. Het volk is met levensgevaar gered door de reddingsboot van Borkum, met behulp van de loodsafhaler van Delfzijl, gevoerd door schipper De Roos. Aan de bemanning van laatstgenoemd vaartuig komt in de eerste plaats een woord van hartelijke dank toe voor de buitengewone krachtsinspanning, bij de redding van de equipage aan de dag gelegd. Men zal heden onderzoeken, of er nog iets gered zal kunnen worden, indien het schip nog op de strandingsplaats aanwezig is. Het volk kwam gisteravond alhier aan, ontbloot van alles, doch was spoedig van het meest nodige voorzien.

NRC 091285

Delfzijl, 7 december. Het gestrande Nederlandse schip NIEUWEDIEP is geheel verbrijzeld, een gedeelte van de lading en wrakstukken drijven te Borkum aan strand. Er wordt geborgen.

PGC 091285

Delfzijl, 7 december. Nadat zaterdag de stoomsleepboot MARTIN PÖPELAU ( MARTIN POPELAU) getracht heeft de strandingsplaats van het op het Borkumerrif gestrande schip NIEUWEDIEP, kapt. J. Vinken, te bereiken, moest zij onverrichterzake terugkeren, dewijl de zee te onstuimig was. Zondag is zij weer vertrokken en bracht gisteravond hier het bericht aan, dat het schip zaterdag reeds gebroken en de lading er reeds uitgespoeld was. Plm. 150 balken zijn te Borkum geborgen. Het schip was niet verzekerd.

NRC 141285

Bremen, 11 december. Volgens rapport van de Duitse maatschappij tot redding van schipbreukelingen kreeg men de 4e december te Borkum bericht dat een schoenerschip op het Borkumrif gestrand was. Het woei stormachtig uit het ZZW met een hoge zee en sneeuwjacht. De reddingboot EMDEN te Borkum werd onmiddellijk te water gelaten en voer tegen 8 uur des ochtends naar het gestrande vaartuig. Na drie uren gelukte het met de grootste krachtsinspanning in de nabijheid van het gestrande schip te geraken, doch was het onmogelijk door de branding langszij te komen, hoewel de manschap met de grootste moed tot 12 malen vergeefs zulks beproefde en waarbij de reddingboot meermalen vol water sloeg. Men ging toen op ongeveer zestig meter van het schip voor anker en liet men een lijn met een riem heen drijven, welke door de schipbreukelingen werd opgevist. De ene na de andere bond zich nu aan de lijn en werd door de branding heen de gehele bemanning aan boord van de reddingboot gehaald. Drie van hen waren geheel bewusteloos en werden na lang wrijven weer tot bezinning gebracht. Een van de geredden liep het bloed uit de neus en mond. Ondertussen was een Nederlandse loodskotter van Delfzijl, schipper De Roos, ter plaatse gekomen, welke de uitgeputte schipbreukelingen aan boord en de reddingboot tot onder Borkum op sleeptouw nam, waarna de loodskotter met de schipbreukelingen naar Delfzijl vertrok. Na acht uur bezig geweest te zijn, kwam de reddingboot tegen 4 uur weer te Borkum aan met enige schade veroorzaakt door het aan boord leggen van de loodskotter, ook werd een anker met tros en vier riemen verloren.

De verongelukte schoener, de NIEUWEDIEP, kapt. J. Vinken, van Sundsvall naar Delfzijl bestemd, had een Hollandse loods aan boord en was 's nachts van 3 op 4 december door dikke mist genoodzaakt geweest ten anker te komen. Door stormweer werd men door het breken van de ankerkettingen genoodzaakt onder zeil te gaan en strandde de schoener, trachtende weer naar zee te komen, op het rif van Borkum, waar deze later geheel verbrijzeld werd.

NRC 151285

Delfzijl, 14 december. Tot heden zijn van de lading balken van het op Borkum gestrande Nederlandse schip NIEUWEDIEP geborgen 500 stuks. De lading bestond uit 104 tult of 1.248 balken. De verkoop hiervan, alsmede van enige wrakstukken, zal op de 31e, vanwege de strandvonder van Borkum, plaats hebben.

 

1886

 

NRC 160586

Emden, 12 mei. Vanwege Z.M. de koning der Nederlanden is aan elk der bemanning van de te Borkum gestationeerde reddingboot EMDEN van de Duitse maatschappij tot redding van schipbreukelingen de bronzen medaille met toepasselijk diploma uitgereikt voor het redden der equipage van het in december 1885 verongelukte Nederlandse schoenerschip NIEUWEDIEP. Deze redding ging met grote moeilijkheden gepaard, doch gelukte het de gehele uit negen personen bestaande bemanning behouden door de branding in de boot en aan land te brengen.

 

Bronnen

Jaar: 1884
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
ST = De Standaard