Inloggen
NIEUWE ZORG - ID 4649

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Nat. Official Number: 2875 WINSCH 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: *** Onbekend ***
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gerhardus Bernardus Meijer, Musselkanaal, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 76.86 Gross tonnage
Net Tonnage: 58.68 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.54 Meters Registered
Beam: 4.87 Meters Breadth, moulded
Draught: 1.93 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1924-00-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1924 gemotoriseerd: 42 PK (nu 120 Dwt)

Ship History Data

Date/Name Ship 1906-05-12 NIEUWE ZORG
Manager: G. Lantinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: G. Lantinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMTL

Date/Name Ship 1918-04-28 RERSØ
Manager: P. Jørgensen, Korsør, Denmark
Eigenaar: P. Jørgensen, Korsør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Korsør / Denmark
Callsign: NWBH

Date/Name Ship 1922-00-00 RERSØ
Manager: M.P. Hansen, Egernsund, Denmark
Eigenaar: M.P. Hansen, Egernsund, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Egernsund / Denmark
Callsign: NWBH

Date/Name Ship 1931-00-00 RERSØ
Manager: P.E. Simonsen, Asperud, Denmark
Eigenaar: P.E. Simonsen, Asperud, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelfart / Denmark
Callsign: NWBH

Date/Name Ship 1933-00-00 ENERGI
Manager: H. Carlson, Nyköbing (Falster), Denmark
Eigenaar: H. Carlson, Nyköbing (Falster), Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nyköbing (Falster) / Denmark
Callsign: OUZO

Date/Name Ship 1938-00-00 ENERGI
Manager: C. Larsen, Nyköbing (Falster), Denmark
Eigenaar: C. Larsen, Nyköbing (Falster), Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nyköbing (Falster) / Denmark
Callsign: OUZO

Ship Events Data

1906-05-10: Dagregister deel 14 nummer 89, den twaalfden Mei 1900 en zes. De ondergeteekende, Geuchien Lantinga, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het overdekte stalen zeiltjalkschip genaamd “Nieuwe Zorg”, gebouwd te Musselkanaal, gemeente Onstwedde, hebbende een dek en een mast, groot blijkens meetbrief no. 507 afgegeven door de scheepsmeter Pieters te Hoogezand den 4 Mei 1906 bruto zes en zeventig en zes en tachtig honderdste (76.86) tonnen van 2.83 kubieke meter en netto een honderd zes en zestig en vijf en twintig honderdste kubieke meter of acht en vijftig en acht en zestig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Musselkanaal, gemeente Onstwedde en gevoerd wordende door den ondergeteekende als schipper, zijnde vermeld vaartuig nog niet aan eenig kantoor van hypotheken te boek gesteld. Musselkanaal, den tienden Mei 1900 en zes. Geteekend. G. Lantinga. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring d.d 14 Mei 1906 van den beëdigden scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand is nevensvermeld vaartuig gebrand als volgt: 2875 WINSCH 1906 en Nevensvermeld vaartuig “Nieuwe Zorg” brandno. 2875, is in het buitenland aan een buitenlander verkocht (zie reg. deel 12, no 83.) Winschoten, 28 April 1918.
1906-10-30: Op 30-10-1906 eerste meeting te Groningen. Meetnummer: G966N. Lengte: 23 m 70 cm, breedte: 4 m 93 cm, waterverplaatsing: 140,030 ton. Eigenaar: G. Lantinga, domicilie: Groningen.
1947-12-11: In 1947, op de reis van Vejle naar Køge met bruinkool aan de grond gelopen 11 december bij Sprogø. Om 04.00 uur onderweg in de Grote Belt op een zuidelijke koers voorliggend kwam Sprogø Fyr in zicht . Om 04.30 nam de bestman de wacht over van de schipper die benedendeks ging. 06.15 werd land vooruit verkend, waarbij de motor direct op “vol achteruit” werd gezet. Het schip liep direct daarna aan de grond met matige vaart over de voorsteven 100 meter west voor de Nordbroen van Sprogø op 20 meter van de wal. Om 08.45 kwam de ENERGI weer vlot op eigen kracht. Het Ministerie is er van overtuigd dat de oorzaak van de stranding moet worden gezocht in het verwisselen van Sprogø Fyr met Halskov Rev Fyrskib.
1948-00-00: 1948: niet meer geregistreerd in Dk.

Afbeeldingen


Omschrijving: Verkoop 20-04-1918.
Gemaakt door: Unknown