Inloggen
NICOLAAS - ID 4624


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: S.P. Austin & Son Ltd., Sunderland, Great Britain
Launch Date: 1903-00-00
Delivery Date: 1903-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
 
Gross Tonnage: 1101.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 683.00 Net tonnage
 
Length 1: 222.20 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 33.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 14.30 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-06-00 TYNE
Manager: Witherington & Everett, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Witherington & Everett, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1907-06-00 NICOLAAS
Manager: W.H. Berghuys' Kolenhandel N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie s.s. Nicolaas, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1920-01-02: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'Nicolaas' (1903) van H.W. Berghuys' Kolenhandel uit Amsterdam loopt ten noorden van het lichtschip 'Doggersbank' op een zeemijn en zinkt. Zeven opvarenden komen om als de reddingboot van het schip vlak voor de kust van Denemarken door de branding omslaat. Bron: 'De Zee' (1920)

De NICOLAAS vertrok op 31 december 1919 met een lading lucifers en overige stukgoed van Göteborg naar Amsterdam. Op 2 januari 1920 des morgens om 07.15 uur liep zij op 20 mijl ten noord-westen van het lichtschip DOGGER BANK op een mijn, en was zo zwaar beschadigd, dat zij terstond begon te zinken en vijf minuten na de explosie in de golven was verdwenen. Er stond een harde westenwind en een ruwe, zware deining. De bemanning van 18 personen begaf zich in de beide reddingsboten en zette koers naar de Deense kust. In de branding sloeg één der boten om, waarbij zeven personen verdronken. De overige 11 opvarenden kwamen veilig aan land.




Gezagvoerders

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Dekker, A.
Overige informatie: Omgekomen bij het vergaan van dit schip

Afbeeldingen


Omschrijving: NICOLAAS
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NICOLAAS
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **
Algemene informatie

LC 060120
De equipage van de NICOLAAS, die op de Deense kust vergaan is, bestond uit de volgende opvarenden: A. Dekker, H. Zijlstra, Rotterdam; J. de Groot, Midsland (Terschelling); M.J. Lubbe en A. v. Wijngaarden, beiden Rotterdam; T.J. Schaapveld, F.C. Pieterse, Hellevoetsluis; R. Kooyman, Midsland (Tersch.); A. v. Gardingen, J. de Haan, Landerum (Tersch.); J. v. d. Meer. D.W. de Vrij, Harlingen; J. Jacobs, B. Kouter, A.J. Dokter, Den Helder; K. Tichelaar, A.T. Klokkers en T.W. Hutzezon. Voor zover geen plaatsnaam vermeld is, wonen de leden van de bemanning allen te Amsterdam. De namen van de geredden zijn nog niet bekend.

De Telegraaf 090120
Het vergaan van het stoomschip NICOLAAS.
Amsterdam, 9 januari. Van de rederij ontvingen wij zoeven mededeling dat hedenmiddag een  schrijven van de 2e stuurman uit Ringkjöbing is ingekomen; waaruit blijkt dat gered zijn:
M.J. Lubbe, 1e machinist; J. de Groot, 2e stuurman; T.J. Schaapveld, kok; J. Jacobs;, donkeyman; A. v. Gardingen, T.W. Hutzeson, en J. v.d. Meer, matrozen; K. Tichelaar, trimmer; F.C. Pieterse, steward; A.J. Klokkers, bediende. Zes van de geredden bevinden zich in het hospitaal. Hun  toestand is gunstig.
Omgekomen zijn bij het omslaan van een van de beide reddingboten in de branding op de Deense kust: A. Dekker, kapitein; H. Zijlstra, 1e stuurman; A. v. Wijngaarden, 2e machinist; J. de Haan, matroos; D.W. de Vrij, B. Keuter en A.L. Dekker, stokers.
Vijf lijken waren maandag reeds aangespoeld en herkend. Die van stuurman Zijlstra en stoker Dekker waren nog niet gevonden.
Uit de brief van de tweede stuurman blijkt dat hij verschillende telegrammen aan de rederij heeft verzonden, waarvan echter geen enkele is aangekomen. Ook de brief van de consul is tot nu toe niet ontvangen.