Inloggen
NIAS - ID 4620


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 90
Launch Date: 1909-03-31
Delivery Date: 1909-06-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 1/2, 41 1/2 & 70-51 1/4
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5916.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3757.00 Net tonnage
Deadweight: 9090.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 462000 Cubic Feet
Bale: 420000 Cubic Feet
 
Length 1: 393.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 51.40 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.50 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-08-14 NIAS
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1929-07-23 NIAS
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Ship Events Data

1909-03-31: RN 050409
Een nieuw stoomschip. Van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam (opm.: bouwnummer 90) is met goed gevolg te water gelaten (opm.: op 31 maart) het voor de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ in aanbouw zijnde stoomschip NIAS. De hoofdafmetingen van dit schip zijn: Lengte tussen de loodlijnen 393.6, lengte over alles 409.3, grootste breedte op buitenkant spant 51.3, holte tot het tentdek 37, holte tot het opperdek 29.3 Eng. voeten; draagvermogen op 25 Eng. voet diepgang 7.400 ton van 1.016 kg. Het schip is gebouwd volgens het shelterdek-type, met brug en half verzonken bak. Hoewel in hoofdzaak bestemd voor de vrachtvaart, zijn een drietal hutten in de brug voor passagiers bestemd. Het schip zal voortbewogen worden door een triple-compound-machine, die een ontwikkeld vermogen van 2.300 ind. paardenkrachten een snelheid zal geven van 11,25 Eng. mijl.
De machines worden vervaardigd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel. De NIAS, gebouwd volgens de hoogste klasse van Lloyds, zal geheel elektrisch verlicht worden en voorzien zijn van een brandblus-, tevens desinfectie-inrichting, patent Clayton.
1909-06-03: NRC 050609
Amsterdam, 5 juni. Donderdag 3 dezer had de proeftocht op zee plaats met het door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland alhier gebouwde stoomschip NIAS. Dit vaartuig, het grootste vrachtstoomschip tot nu toe in Amsterdam gebouwd, heeft een draagvermogen van 7.750 ton, is voorzien van elektrisch licht, heeft vier volledige en bovendien zes laadmasten, tezamen voorzien van 14 laadbomen en 14 stoomlieren, een inrichting voor het overnemen van lasten van 25 ton gewicht, een stoominrichting voor het zwenken der stalen laadbomen, een stuurinrichting met telemotor, stoomverwaming. In alle verblijven zijn brandblus- en desinfecteer-inrichtingen. Verder is het van alle moderne inrichtingen voorzien, die kunnen dienen tot veiligheid van schip en comfort van de opvarenden. Het schip en de stoomwerktuigen, welke laatste vervaardigd zijn door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorweg-materieel te Amsterdam, bleken in alle opzichten te beantwoorden aan de gestelde eisen, zodat het schip voor de binnenkomst te IJmuiden door de besteders werd overgenomen.
1927-02-19: Op 19.02.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 253 Z AMST 1927
1931-08-10: Final Fate:
De NIAS werd in april 1931 voor Gbp. 9.200,- voor sloop verkocht naar Japan. Zij arriveerde op 10 augustus 1931 op haar laatste reis te Yokohama.

Afbeeldingen


Omschrijving: De NIAS te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De NIAS te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NIAS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NIAS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NIAS, VNS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NIAS, VNS
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname