Inloggen
NIAS - ID 4620


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 90
Launch Date: 1909-03-31
Delivery Date: 1909-06-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 1/2, 41 1/2 & 70-51 1/4
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5916.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3757.00 Net tonnage
Deadweight: 9090.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 462000 Cubic Feet
Bale: 420000 Cubic Feet
 
Length 1: 393.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 51.40 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.50 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-08-14 NIAS
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1929-07-23 NIAS
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Ship Events Data

1909-03-31: RN 050409
Een nieuw stoomschip. Van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam (opm.: bouwnummer 90) is met goed gevolg te water gelaten (opm.: op 31 maart) het voor de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ in aanbouw zijnde stoomschip NIAS. De hoofdafmetingen van dit schip zijn: Lengte tussen de loodlijnen 393.6, lengte over alles 409.3, grootste breedte op buitenkant spant 51.3, holte tot het tentdek 37, holte tot het opperdek 29.3 Eng. voeten; draagvermogen op 25 Eng. voet diepgang 7.400 ton van 1.016 kg. Het schip is gebouwd volgens het shelterdek-type, met brug en half verzonken bak. Hoewel in hoofdzaak bestemd voor de vrachtvaart, zijn een drietal hutten in de brug voor passagiers bestemd. Het schip zal voortbewogen worden door een triple-compound-machine, die een ontwikkeld vermogen van 2.300 ind. paardenkrachten een snelheid zal geven van 11,25 Eng. mijl.
De machines worden vervaardigd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel. De NIAS, gebouwd volgens de hoogste klasse van Lloyds, zal geheel elektrisch verlicht worden en voorzien zijn van een brandblus-, tevens desinfectie-inrichting, patent Clayton.
1909-06-03: NRC 050609
Amsterdam, 5 juni. Donderdag 3 dezer had de proeftocht op zee plaats met het door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland alhier gebouwde stoomschip NIAS. Dit vaartuig, het grootste vrachtstoomschip tot nu toe in Amsterdam gebouwd, heeft een draagvermogen van 7.750 ton, is voorzien van elektrisch licht, heeft vier volledige en bovendien zes laadmasten, tezamen voorzien van 14 laadbomen en 14 stoomlieren, een inrichting voor het overnemen van lasten van 25 ton gewicht, een stoominrichting voor het zwenken der stalen laadbomen, een stuurinrichting met telemotor, stoomverwaming. In alle verblijven zijn brandblus- en desinfecteer-inrichtingen. Verder is het van alle moderne inrichtingen voorzien, die kunnen dienen tot veiligheid van schip en comfort van de opvarenden. Het schip en de stoomwerktuigen, welke laatste vervaardigd zijn door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorweg-materieel te Amsterdam, bleken in alle opzichten te beantwoorden aan de gestelde eisen, zodat het schip voor de binnenkomst te IJmuiden door de besteders werd overgenomen.
1927-02-19: Op 19.02.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 253 Z AMST 1927
1931-08-10: Final Fate:
De NIAS werd in april 1931 voor Gbp. 9.200,- voor sloop verkocht naar Japan. Zij arriveerde op 10 augustus 1931 op haar laatste reis te Yokohama.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Gerhardus Hendrik werd geboren op 05.06.1894 te Veenendaal als z.v. Gerrit Klomp (onderwijzer) en Cornelia Christina van Woudenberg.   

Gerhardus Hendrik (25) trouwde op 01.07.1919 te Rhenen met Hendrika Clara Petronella van Drunick (23) – geb. 06.07.1895 te Rhenen – d.v. Antonius Leonardus Laurens van Drunick en Gerdina Sophia Righold.

Hendrika Clara Petronella van Drunick overleed op 22.04.1960 te Veenendaal (64).

Gerhardus Hendrik overleed op 22.07.1967 te Veenendaal (73).

Ze liggen beide begraven op de Algemene Begraafplaats De Munnikenhof te Veenendaal.

 

Kinderen

-    Gerdiena Cornelia Petronella – geb. te Batavia

 

Opleiding

Gerhardus Hendrik werd op 01.09.1910 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 2-jarige cursus werd hij op 19.07.1912 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PONTIANAK, kapt. J. Werkhoven, naar Java. Werd daarna op 14.03.1913 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. DELI, kapt. Van Duijn, naar Java. Kwam op 25.07.1913 terug van de reis met zeer voldoend attest.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 13.11.1913 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart ??

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in mei/juni 1918 te Batavia

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1929 – 1930 van het s.s. SUMATRA

*   1930 – 1931 van het s.s. NIAS

*   1931 – 1931 van het s.s. RIETFONTEIN

*   1931 – 1932 van het s.s. WAALKERK

*   1932 – 1932 van het s.s. MAASKERK

*   1932 – 19.. van het s.s. NIJKERK

???

*   1936 – 1936 van het s.s. MAASKERK

*   1936 – 1937 van het s.s. AMSTELKERK

*   1937 – 1938 van het s.s. MAASKERK

*   1938 – 19.. van het s.s. AMSTELKERK

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de V.N.S 

 

Zie verslag RvdS 1930 – nr. 24 – a/d grond lopen in haven Dakar van s.s. SUMATRA op 20.07.1929.

Zie verslag RvdS 1937 – nr. 101 – a/d grond varen op westkust Afrika van MAASKERK op 05.08.1937

Zie verslag RvdS 1940 – nr. 98 – brand in lading s.s. AMSTELKERK op de Noordzee op 30.07.1939

Zie verslag RvdS 1940 – nr. 99 – brand in lading s.s. AMSTELKERK o/v Dakar – Las Palmas op 06.10.1939

 

Datum vanaf: 1930
Kapitein: Klomp, Gerhardus Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: NIAS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: NIAS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: NIAS
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NIAS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NIAS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NIAS 7 maart 1925 vertrek uit IJmuiden
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: NIAS in de Grote Sluis IJmuiden
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: NIAS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NIAS, VNS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: NIAS
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname