Inloggen
NIAGARA - ID 4619


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5250583
Nat. Official Number: 493 LEEUW 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Handel- & Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy N.V., Kootstertille, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 102
Launch Date: 1957-03-02
Delivery Date: 1957-05-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 3017/010 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 318.00 Net tonnage
Deadweight: 845.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38000 Cubic Feet
Bale: 35320 Cubic Feet
 
Length 1: 57.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.97 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.49 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-05-06 NIAGARA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma P. Westers & Zn. (Grada Franzisca Westers-Claus & Frans P.J. Westers), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1963-12-11 NIAGARA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Grada Franzisca Westers-Claus en Pouwel Westers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1974-05-29 NIAGARA
Manager: Lukas Meertens, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lukas Meertens, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1974-09-00 NIMROD
Manager: Lukas Meertens, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lukas Meertens, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGGW

Date/Name Ship 1975-09-12 KONSTANTINOS K
Manager: Gerasimos Kavadas & Brothers Shipping Company Ltd, Piraeus, Greece
Eigenaar: Gerasimos Kavadas & Brothers Shipping Company Ltd, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3924

Date/Name Ship 1981-00-00 EVITA
Manager: Antonia Katopodi Vasiliou, Piraeus, Greece
Eigenaar: Antonia Katopodi Vasiliou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3924

Date/Name Ship 1982-00-00 ZAKYNTHOS
Manager: Petros Tsoukalas, Dikaios Gefiropoulos & Spyridon Aktypis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Petros Tsoukalas, Dikaios Gefiropoulos & Spyridon Aktypis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3924

Date/Name Ship 1984-00-00 EVANGELIA
Manager: Saronic Bay Shipping Corp., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Saronic Bay Shipping Corp., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQWY

Ship Events Data

1957-03-02: Als "NIAGARA", bouw no. 102 van de Handel- en Scheepsbouw Mij. Kramer en Booy te Kootstertille, zijnde een motorschip is aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Kootstertille, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 493 Z LEEUW 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.50 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit de lengteas en 1.37 m. uit dek.
1957-03-04: NvhN 04-03-1957: Tewaterlating m.s. Niagara.
Bij de Handel- en Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy te Kootstertille (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Niagara, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. Paul Westers te Groningen. De Niagara (bouwno. 102) is van het gladdektype, meet 850 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 58 m., lengte tussen de loodlijnen 52 m„ breedte 9 m. en holte 3.95 m. De beladen diepgang bedraagt 3.55 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 30 pk. elk zullen worden opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 38000 cft. grainspace en 35320 cft. balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Kl. Bur. Veritas en Scheepv. Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype voor rekening van de heren H. Havinga en L. Rustebiel, beiden te Groningen.
1957-03-04: Leeuwarder courant 04-03-1957: Brug in Kootstertille moet wijder, zeggen Kramer en Booy. Niagara gleed vlot in Kolonelsdiep. De nog vrij nieuwe brug over het Kolonelsdlep te Kootstertille zal door een nieuwe moeten worden vervangen, die niet alleen breder, maar vooral wijder moet worden. De doorvaartbreedte bedraagt nu 9 meter, maar ze zal drie meter groter moeten zijn, wil de scheepswerf Kramer en Booy de plannen kunnen uitvoeren, die het bedrijf heeft opgezet, plannen, die verband houden met de verrassende groei van deze prille industrievestiging. De bruggen tussen Kootstertille en Harlingen zijn alle 12 meter wijd en alleen langs deze waterweg kunnen de schepen de zee bereiken, daar de bruggen in Groningen slechts 7 meter wijd zijn. Nu de werf zich wil specialiseren op vissersschepen (trawlers) en fabrieksschepen, is het nodig, dat de provincie een nieuwe brug bouwt. Besprekingen hierover met Gedeputeerde Staten zijn al ingezet, waarbij uiteraard de gemeente alle steun verleent. Dit vertelde ons de heer Kramer jr., lid van de directie, zaterdagmorgen na het tewaterlaten van de 9CI tonner Niagara, welk kustvaartuig in opdracht en voor rekening van J. Westers, scheepsrederij te Groningen, onder grote belangstelling en met een immense vloedgolf het natte element koos. De Niagara heeft schitterend revanche genomen op de eerste coaster, die in Kootstertille te water ging en die — zoals men zich zal herinneren — nogal wat van het geduld der genodigden en belangstellenden vergde. De vlugge start van de Niagara (een schip met een heel mooie lijn) mag men symbolisch noemen voor de ontwikkeling van het bedrijf, dat op het ogenblik 100 werkkrachten telt en bezig is een groot kantoor- en kantinegebouw op te trekken en uitbreiding te geven aan zijn timmerloods en zijn bankwerkerij. De firma is zozeer te spreken over accomodatie, medewerking van de overheid en aanbod van arbeiders, dat besloten is de schepen, die het bedrijf in Spaarndam op stapel zet, nu in Kootstertille af te bouwen. De orderportefeuille bevat opdrachten voor het bouwen van vier coasters en een trawler (van 1500 pk) en de ontwikkeling van het bedrijf is sneller gegaan dan Kramer en Booy naar zij ons vertelden, hadden gedacht. Eén ding is er, dat zij betreuren, namelijk, dat er nog steeds geen order is ontvangen voor een Friese bodem. Dat zou men wel graag anders willen.
1957-05-07: NvhN 07-05-1957: Proefvaart m.s. Niagara. Op de Waddenzee heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorvaartuig Niagara. dat bij de Handel- en Scheepsbouw Maatschappij Kramer en Booy te Kootstertille (Fr.) werd gebouwd voor rekening van de fa. Paul Westers te Groningen. De Niagara is van het gladdektype. meet 850 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 58 m., lengte tussen de loodlijnen 52 m., breedte 9 m. en holte 3.95 m. De beladen diepgang bedraagt 3.55 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 P.K. motor (snelheid ca. 10½ knoop). De ruiminhoud bedraagt 38.000 cft. grainspace en 35.320 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart
1959-11-27: Onderweg naar Fredericia met een lading fosfor in de Lillebelt aan de grond gelopen. Het liep om 09.30 uur onder een lichte zuidelijke bries en diezig weer op de Zuid-Westkust van Arøs. Om 10.30 uur met behulp van plaatselijk diensten vlotgekomen en reis naar Fredericia vervolgd. Oorzaak van het aan de grondlopen is niet bekend.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het op 27 november 1959 aan de grond lopen van het motorschip Niagara in de Kleine Belt op Aerö Sand tijdens reis van Vlaardingen naar Fredericia en beladen met 770 ton fosfaat. Op 27 november werd om 02.00 uur Kiel-vuurschip gepasseerd, de kapitein volgde van hier de boeienroute door de Kleine Belt. De wind was z.o. 4; het was donker en zeer heiig. De kapitein keek met de stuurman scherp uit naar boei 8 en het vuur van Aerö, men zag niets en ook geen schepen. De kapitein wilde te 07.27 uur meer naar stuurboord veranderen maar het schip luisterde traag naar het roer en hij meende daarom te weinig water onder de kiel te hebben en zette de motor volle kracht achteruit. De Niagara liep direct daarna om ca. 07.30 uur aan de grond. Het lukte niet met achteruit slaan vlot te komen. Nadat men er in geslaagd was het achterschip in de wind te krijgen lukte het om 11.00 uur door achteruitslaan vlot te komen. Het schip maakte geen water maar het bleek wel dat het schip minder snel liep. In het dok in Kopenhagen bleek dat de schroef beschadigd was. De bodemschade bleek niet ernstig te zijn en men kreeg toestemming de reis te vervolgen. Oordeel van de Raad is dat de kapitein, toen hij weer op de brug was gekomen, de leiding van de navigatie had en daarin ernstig te kort is geschoten. Hij heeft de gis niet behoorlijk bijgehouden en nagelaten het echolood te gebruiken. Het zou hem anders tijdig duidelijk zijn geworden dat hij zich niet bevond waar hij meende en dat hij moest ankeren. De kapitein heeft schuld aan de stranding. De Raad straft kapitein FW door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 24 augustus 1961
1990-08-16: Final Fate:
Door lekkage in de machinekamer en water maken gezonken in pos 34.10.N - 33.40. O., Ongeveer 40 mijl ten zuiden van Vassiliko Bay, Cyprus. De bemanning werd gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de NIAGARA op 6 mei 1957
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NIAGARA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: NIAGARA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NIAGARA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NIAGARA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NIMROD
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: De NIMROD afgemeerd bij Scheepswerf Gebr. Sander B.V. Delfzijl in 1974.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Werf