Inloggen
NIAGARA - ID 4616

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5300223
Nat. Official Number: 1926 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 99
Launch Date: 1939-05-00
Delivery Date: 1939-08-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 766 Type TMAS306 (300x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 270.00 Net tonnage
Deadweight: 510.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29000 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 47.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.74 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-08-04 NIAGARA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGGE

Date/Name Ship 1940-02-09 ROSEMARIE
Manager: N.V. L.IJ.T.O. Lijn Transport Onderneming, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. L.IJ.T.O. Lijn Transport Onderneming, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHDV

Date/Name Ship 1951-08-11 ROSEMARIE
Manager: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Intercoast', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHDV

Date/Name Ship 1954-03-10 ROSEMARIE
Manager: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHDV

Date/Name Ship 1959-10-20 ROSMARI
Manager: Anton Häggblom, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi A/B Rosmari, Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OGAV
Additional info: Fl. 215.000,--

Date/Name Ship 1963-00-00 ROSMARI
Manager: Bror Husell, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi A/B Rosmari, Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OGAV

Date/Name Ship 1972-00-00 ROSMARI
Manager: Demetrios G. Kallimassias, Piraeus, Greece
Eigenaar: Demetrios G. Kallimassias, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVGJ

Date/Name Ship 1973-00-00 ROSA MARIA
Manager: Jesus de Labra y Hermanos S.R.C., Vigo, Spain
Eigenaar: Jesus de Labra y Hermanos S.R.C., Vigo, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Vigo / Spain
Callsign: EDGU

Ship Events Data

1939-05-16: NvhN 16-05-1939: Foxhol. Van de scheepswerf „Volharding" van Gebr. Bodewes, alhier, is met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustschip „NIAGARA", groot ca. 520 ton D.W., in aanbouw voor rekening van den heer B. Bosma te Groningen. Het schip wordt uitgerust met een direct omkeerbaren 6 cyl. 360 As P.K. Werkspoor-viertact scheepsdieselmotor met 300 toeren per minuut. Dadelijk na de tewaterlating werd de kiel gelegd voor een dergelijk motorkustschip, groot ca. 430 ton D.W. voor eigen rekening, dat ook eenzelfden motor krijgt.
1939-07-27: Op 27-07-1939 als NIAGARA, zijnde een motorvrachtschip, groot 1133.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 21-07-1939 no. 6039, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1926 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd dek.
1939-08-05: NvhN 05-08-1939: Delfzijl. Op de Eems vond onder groote belangstelling de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip NIAGARA, welk schip werd gebouwd op de scheepswerf „Volharding" van de Gebr. Bodewes te Foxhol, voor rekening van den heer B. Bosma te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is van het raised-quarter type en het is gebouwd met dubbelen bodem. Het heeft twee dieptanks zoodat de totale ballast capasiteit plm. 133 ton bedraagt. De stalen Mannesman mast met de beide laadboomen voor lasten van drie ton is midscheeps geplaatst. Voor de bediening hiervan zijn twee Bodewes motorlieren opgesteld die elk door een Lister motor van 12 P.K. aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Op de bakdek is een Bodewes motorankerlier geplaatst, die wordt aangedreven door een direct aangekoppelde Lister motor. Het heeft een Reith patent luikhoofdconstructie. De afmetingen van het schip zijn als volgt; lengte 47.50 M., breedte 7.86 M. en holte tot het hoofddek 3.15 M. tot het raised-quarter dek 4.16 M. Het heeft een d.w. van ca. 520 ton en het heeft een bruto inhoud van 399.99 Reg. ton en een netto inhoud van 266.33 Reg. ton. In de motorkamer is voor het voorstuwen een direct omkeerbare 6 cylinder Werkspoormotor geplaatst met een vermogen van 360 P.K. bij 300 omwentelingen per minuut. Als hulpmotor is hier verder een Listermotor van 12 P.K. geplaatst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Het schip is geheel electrisch verlicht terwijl eveneens centrale verwarming is aangebracht. Het is voorzien van een Holland Radio radiopeilinstallatie en het is voorzien van een Oertz patent roer. Het schip voldeed op de proefvaart zeer ruim aan de gestelde eischen zoodat het hierna met volle tevredenheid werd overgenomen. Het behaalde in ballast toestand een snelheid van 10.8 mijl.
1940-05-00: Was gedurende de oorlog in Engeland. Deed mee aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië). Ze heeft als "Rosemarie" een bepaalde tijd onder Engelse vlag gevaren met name in het jaar 1944. 1944-10-jun Vertrokken uit Southend in konvooi genaamd “ETC.6” bestaande uit 38 schepen en 3 escort vaartuigen met bestemming Seine Bay. De Nederlandse coasters “Brem” 1939-428 BRT en de “Zuidland” 1931-426 BRT namen ook deel aan bovengenoemd konvooi. 1944-12-jun Aangekomen in de Seine Bay. 1944-19-jun Vertrokken uit Southend in konvooi nr. ETC.14 met in totaal 14 andere koopvaardijschepen zonder escorte. 1944-20-jun Aankomst Seine Bay. 1944-27-jun In konvooi (nr: ETC.20) vertrokken met in totaal 28 koopvaardijschepen en 2 escort vaartuigen uit Southend met bestemming Seine Bay. Nederlandse deelname aan dit konvooi: ”Euterpe” 1903-897 BRT, “Evertsen” 1929-392 BRT, “Schelde” 1926-359 BRT en de “Tromp” 1932-391 BRT. 1944-28-jun Aankomst Seine Bay. 1944-05-jul Vertrokken uit Southend met in totaal 16 schepen en 2 escort vaartuigen, konvooi nr: “ETC.28” met bestemming Seine Bay. Ook de “Cresendo” 1938-348 BRT en de “Vliestroom” 1912-655 BRT namen deel aan dit konvooi. 1944-06-jul Aangekomen in de Seine Bay. 1944-13-jul Vertrokken uit Southend met 34 schepen en 3 escort vaartuigen met bestemming Seine Bay. Konvooi nr: “ETC.36”. Nederlandse deelname: “Euterpe” 1903-897 BRT en de “Zeeland II” 1930- 421 BRT. 1944-14-jul Aankomst Seine Bay. 1944-20-jul Vertrek Southend van konvooi “ETC.43” met in totaal 17 schepen en 2 escorte vaartuigen met bestemming Seine Bay. De “Jola” 1935-269 BRT en de “Zeeland II” 1930-421 BRT namen ook deel aan dit konvooi. 1944-21-jul Aankomst Seine Bay. 1944-25-jul Vertrek Southend met 26 schepen en 4 escorte vaartuigen naar Seine Bay. Konvooi nummer “ETC.48”. De “Cresendo”1938-348 BRT., de “Erna” 1940-361 BRT en de “Zeeland II”1930-421 BRT, waren de andere Nederlandse deelnemers aan dit konvooi. 1944-26-jul Aankomst in de Seine Bay. 1944-26-jul Na aankomst in de Seine Bay direct weer vertrokken naar Southend waarna deelname aan konvooi “ETC.49” , ook met bestemming Seine Bay. De “Euterpe” 1903-897 BRT en de “Vliestroom” 1912-655 BRT waren de andere Nederlandse deelnemers. 1944-27-jul Aankomst konvooi “ETC.49” in de Seine Bay. 1944-31-jul Deelnemer van konvooi nr: ”ETC.54” vanuit Southend naar de Seine Bay met in totaal 16 schepen en 2 escorte vaartuigen. De “Tilly” 1939-381 BRT was ook deelnemer aan dit konvooi. 1944-05-aug Vertrokken met in totaal 13 schepen en 1 escorte vaartuig, konvooi nr: "ETC.59”, uit Southend met bestemming Seine Bay. De “Cresendo” 1938-348 BRT, de “Euterpe” 1903-897 BRT en de “Nato” 1939-399 BRT waren de andere Nederlandse deelnemers. 1944-06-aug Aankomst in de Seine Bay. 1944-10-aug Uit Southend vertokken in konvooi “ETC.64” met 34 schepen en onder begeleiding van 1 escort vaartuig, met bestemming Seine Bay. De “Cresendo” 1938-348 BRT, en “Erna” 1940-361 BRT waren de Nederlandse deelnemers aan dit konvooi. 1944-12-aug. Aankomst Seine Bay. 1944-15-aug Vertrokken uit Southend, konvooi nr: "ETC.69” met 25 schepen en 1 escort. De “Brem” 1939-428 BRT en de Cresendo” 1938-348 BRT, de “Lucita” 1926-2604 BRT en de “Zeeland II” 1930-421 BRT waren de andere Nederlandse deelname aan dit konvooi. 1944-16-aug. Aankomst in de Seine Bay. 1944-20-aug Vertrokken uit Southend met 24 schepen en 1 escort in konvooi , “ETC.74” met bestemming Seine Bay. De “Cresendo” de “Nato” en de “Zuiderhaven” 1941-315 BRT waren de andere Nederlandse deelnemers. 1944-21-aug Aankomst in de Seine Bay. 1944-25-aug Konvooi “ETC.79” vertrokken uit Southend met bestemming Seine Bay, met 25 schepen en 1 escort vaartuig. De Nederlandse bijdrage aan deze konvooi bestaat uit de “Actinia”1937-352 BRT, de “Euterpe”1903-897 BRT, de “Tilly” 1939-381 BRT, en de “Zeeland II” 1930-421 BRT. 1944-26-aug Aankomst in de Seine Bay. 1944-03-sep Vertrek konvooi “ETC.88” met 21 schepen en 4 escort vaartuigen met bestemming Seine Bay. De “Zeeland II” was de andere Nederlandse deelnemer. 1944-05-sep Aankomst in de Seine Bay. 1944-15-sep Vertrek konvooi “ETC.99” uit Southend met bestemming Seine Bay. Deelname 21 schepen en 1 escort. De Nederlandse “Jobshaven” 1916-3528 BRT nam ook del aan dit konvooi. 1944-16-sep Aankomst Seine Bay.
1973-00-00: Door de Spaanse autoriteiten in beslag genomen op verdenking van smokkel. Verkocht en weer in de vaart.
1980-04-15: Final Fate:
Sloop aangevangen door Navier de Galicia S.A. in La Coruna, Spanje.

Afbeeldingen


Omschrijving: NIAGARA voor de tewaterlating.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: NIAGARA na de tewaterlating.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: Proefvaart NIAGARA
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ROSEMARIE
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: ROSEMARIE
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ROSEMARIE.
Gemaakt door: Unknown