Inloggen
NEZO - ID 4615

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5002651
Nat. Official Number: 691 Z 'S HAGE 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 222
Launch Date: 1939-06-08
Delivery Date: 1939-07-13
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5757 Type T (240x360)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 202.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13173 Cubic Feet
Bale: 12573 Cubic Feet
 
Length 1: 37.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.47 Meters Depth, moulded
Draught: 2.34 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1962-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 280 Pk Alpha Type (230x400) 10 Kn

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-14 NEZO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Brijder, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PGGC

Date/Name Ship 1953-01-16 NEZO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDOG

Date/Name Ship 1954-09-22 DELFBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDOG

Date/Name Ship 1959-10-19 ADI
Manager: Johannes Sørensen, Odense, Denmark
Eigenaar: Fru Tessa Möller, Odense, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Odense / Denmark
Callsign: OWUG
Additional info: £ 14.800,--

Date/Name Ship 1969-09-00 ADI
Manager: Albert H. Petersen P/R, Vejle, Denmark
Eigenaar: Albert H. Petersen P/R, Vejle, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Vejle / Denmark
Callsign: OWUG

Date/Name Ship 1970-11-00 GRETHE
Manager: Albert H. Petersen P/R, Vejle, Denmark
Eigenaar: Albert H. Petersen P/R, Vejle, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Vejle / Denmark
Callsign: OWUG

Date/Name Ship 1975-04-00 ELLEN BO
Manager: Børge Johansen, Svendborg, Denmark
Eigenaar: Børge Johansen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OWUG
Additional info: 1976 Aalborg

Date/Name Ship 1979-10-00 ELLEN BO
Manager: Poul Jensen, Aalborg, Denmark
Eigenaar: Poul Jensen, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign: OWUG

Date/Name Ship 1992-00-00 MISS REANNA
Manager: Persaud & Indar, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Persaud & Indar, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Guyana (British Guiana)

Ship Events Data

1839-07-14: NvhN 14-07-1939: Scheepsbouw. Delfzijl. Op de Eems had de in alle opzichten geslaagde proefvaart plaats van het nieuw gebouwde motorschip NEZO, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie groote kustvaart op de scheepswerf van de Gebr. Niestern en Co. te Delfzijl voor rekening van den heer G. Brijder te Kampen. Het schip is van het gladdektype, met plaatsteven en kruiserhek, en heeft over de geheele lengte een dubbelen bodem. De stalen mast is midscheeps opgesteld met twee stalen laadbomen voor lasten van de voorste 1 en de achterste 1½ ton. Voor de bediening hiervan is een Bodewes motorlier achter de mast opgesteld die aangedreven wordt door een Listermotor van 7—8 p.k. De ankerller kan met de hand of met de motorlier, die achter de mast is geplaatst, gebruikt worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Voor de voortstuwing is in de motorkamer, welke achter in het schip is, een Brons motor van 150 p.k. in 3 cyl. uitvoering geplaatst, waarmede het schip in ballast een snelheid van 8 ¾ mijl behaalde. Verder staat hier een Lister motor van 7—8 p.k. als hulpmotor opgesteld voor het aandrijven der pompen en de dynamo. Het schip heeft een tonnage van bruto 199.94 en netto 95.71 Reg. ton met een d.w. van ca. 270 ton. De afmetingen zijn: lengte over alles 37.40 M., breedte op het grootspant 6.50 en holte 2.69 meter. Het schip, dat keurig afgewerkt is, is van een ballansroer voorzien, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen was. Het voldeed ruim aan alle gestelde eischen zoodat, na de proefvaart de overname plaats vond.
1939-07-15: Op 15-07-1939 als NEZO, zijnde een motorvrachtschip, groot 566.41 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 26-07-1939 no. 6013, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 691 Z 'S HAGE 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant kombuis op verhoogd dek.
1940-05-14: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. te Londen. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië). 09-09-1944 heeft de “Nezo” zich in de Solent aangesloten bij Convoy EBC.98 Een konvooi van 18 schepen en 2 escort vaartuigen dat vanuit Barry was vertrokken. Op 1 juni 1945 weer terug aan de eigenaar.
1951-05-21: Op 21-05-1951 als NEZO, zijnde een stalen motorschip, groot 571.42 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 08-03-1951 no. 8376, liggende te Harlingen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 691 Z 'S HAGE 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3,83 m. uit hekplaat, 1,20 m. uit lengteas en 1,52 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1959-10-12: Friese koerier 13-10-1959: Kustvaarder botste tegen een brug. Sneek — Maandagmiddag geraakte de coaster DELFBORG uit Delfzijl in botsing met de brug aan de Oppenhuizererweg in Sneek. Het roer van de met hout geladen boot raakte door de grote diepgang de grond en werd daardoor onbestuurbaar. Een botsing met de remmingswerken der brug volgde, waardoor deze remmingswerken onder de waterlijn vrij ernstig beschadigd werden. Een voorlopige taxatie wees uit dat de schade ongeveer 1500 gulden bedraagt. Het schip liep vrijwel geen averij op. De lading hout was bestemd voor de N.V. Houthandel v.h. G. H. ter Horst te Sneek.
1959-10-19: NvhN 19-10-1959: Het motorkustvaartuig DELFBORG is door de N.V. E. Wagenborg’s Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl verkocht aan mrs. T. Möller te Svendborg (Denemarken), die het schip onder de nieuwe naam ADI in de vaart zal brengen met als thuishaven Odense. De DELFBORG behoort tot het gladdektype en werd in 1939 gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Niestern & Co. te Delfzijl. Het schip meet pl.m. 270 ton deadweight en is voorzien van een 150 pk motor. Eerder heeft de DELFBORG gevaren onder de naam van NEZO.
1964-07-20: 1964-20-jul m.s. ADI af Odense, 202 B.R.T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Hamina til Nijmegen med træ. Kollideret d. 20. juli i Merwedekanalen. Søforklaring og søforhør i Odense d. 28. juli. Kl. ca. 1100, da A. afgik fra kaj i Utrecht havn for at sejle S.-over i kanalen, sås en
slæbebåd med en pram på slæb komme N.-fra. A. sejlede ud foran slæbebåden, som sejlede langsomt. Da skibet var halvvejs ude i kanalen, sås en anden slæbebåd ligeledes med en pram på slæb overhale den førstnævnte slæbebåd med stor fart. Roret lagdes hårdt stb., men skibet
lystrede ikke roret, drejede bb. over og tørnede mod prammen, der viste sig at hedde „GEJO“. Efter kollisionen, hvorved der kun opstod ringe skade på A. og G., svingede G. tværs i kanalenog blev kort efter påsejlet af M/S „THIENLAND“ af Quesburg. Anm. Søforklaring fra G. og R. foreligger ikke.
1970-05-15: Op 15-05-1970, tijdens de reis van Fakse naar Vejle met een lading van 250 ton kalk, aan de grond gelopen nabij Lillegrund. 20-05-1970 weer vlotgebracht.
1979-00-00: Poul Jensen kocht de ELLEN BO in 1979 , bracht haar uit naar het Caibisch gebied en verkocht het schip daarna. Een Nederlander zag het schip nog in 1989 onder dezelfde naam varend als vrachtschip.
1992-00-00: Volgens Lloyd's is het nog bestaan van het schip twijfelachtig er is echter in 03-2006 in Georgetown, Guyana door Cor Switynck een foto van een schip genaamd 'Miss Reanna' gemaakt. Aan de bouw te oordelen zou dat wel de 'Nezo' kunnen zijn.
2020-06-00: In 06-2020 nog in de vaart.

Afbeeldingen


Omschrijving: NEZO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NEZO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: NEZO
Gemaakt door: Mol, J., Assendelft

Omschrijving: DELFBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: DELFBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: ADI
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ADI.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GRETHE in de haven van Vejle.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GRETHE.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MISS REANNA in 03-2006 te Georgetown, Brits Guyana.
Gemaakt door: Switynck, C. (Cor)

Omschrijving: MISS REANNA op 24-12-2014 te Georgetown, Guyana.
Gemaakt door: Drebes, G. (Gerolf)

Omschrijving: MISS REANNA op 26 juni 2020 uitgaand Georgetown, Guyana.
Gemaakt door: Trommel, Edwin