Inloggen
NETTIE - ID 4606

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5207859
Nat. Official Number: 5834 Z ROTT 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 1x1,5 and 1x3 ton
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 565
Launch Date: 1937-05-26
Delivery Date: 1937-06-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 477.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 261.00 Net tonnage
Deadweight: 655.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32105 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.54 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.49 Meters Registered
Beam: 8.01 Meters Registered
Depth: 3.61 Meters Depth, moulded
Draught: 3.28 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 1954-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 420 Pk MAK nr. 15443 Type MAU423 (290x420) 300 rpm 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-06-29 NETTIE
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Motorschip 'Nettie' N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGD

Date/Name Ship 1940-01-27 NETTIE
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hollandsche Zeereederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGD

Date/Name Ship 1960-06-30 JOP
Manager: Gebr. B. & J. Schöning, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Gebr. B. & J. Schöning, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCMV

Date/Name Ship 1961-08-00 JOP
Manager: Bernhard Schöning, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Bernhard Schöning, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCMV

Date/Name Ship 1962-04-00 LIDIA
Manager: Compagnia di Navigazione 'Trasmar', Gagliari, Italy
Eigenaar: Compagnia di Navigazione 'Trasmar', Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IPIR

Date/Name Ship 1968-00-00 LIDIA
Manager: Compagnia di Navigazione 'Trasmar', Gagliari, Italy
Eigenaar: Compagnia di Navigazione 'Trasmar', Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IPIR

Date/Name Ship 1971-00-00 LIDIA
Manager: Carlo Meloni, Leghorn, Italy
Eigenaar: Carlo Meloni, Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IPIR

Date/Name Ship 1972-00-00 LIDIA
Manager: Ing. Gian Paolo Pattarini, Genoa, Italy
Eigenaar: Ing. Gian Paolo Pattarini, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IPIR
Additional info: In 1978 homeport: Genova

Ship Events Data

1937-05-26: De Telegraaf 28-05-1937: Te water gelaten schepen. Alblasserdam. 26 Mei. Van een der hellingen der N. V. Industrieele Maatschappij „De Noord" alhier is heden met goed gevolg te water gelaten het voor de N. V. Motorschip „Nettie" te Rotterdam in aanbouw zijnde motorvrachtschip "NETTIE". Het schip heeft de volgende hoofdafmellngen lengte over alles 51.50 M., lengte tusschen de loodlijnen 48.50 M., breedte 8 M., holte 3.60 M. Het laadvermogen bedraagt 648 tonnen van 1001 Kg. De voortstuwing van het schip zal geschieden door middel van een 400 / 48O P.K. Deutz Dieselmotorinstallatie. De bouw geschiedde onder toelicht van Lloyds Register of Shlpplng en Scheepvaart- alsmede Havenarbeidslnspectle.
1937-06-24: Op 24-06-1937 als NETTIE, zijnde een zeemotorschip, metende 477.16 RT, liggende te Alblasserdam, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Motorschip Nettie N.V. te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5834 Z ROTT 1937 op het achterschip naan S.B. zijde in het achterschot van het achterste dekhuis op verhoogd achterdek.
1937-06-29: De Banier 30-06-1937: Motorvrachtschip „NETTIE”. Alblasserdam, 29 Juni. Heden werd op de Nieuwe Waterweg een goed geslaagde proeftocht gehouden met het motorvrachtschip "Nettie", gebouwd voor rekening van de N.V. Motorschip „Nettie" te Rotterdam, onder directie van N.V. J. Vermaas Scheepvaartbedrijf te Rotterdam, door de N.V. lndustrieele Maatschappij „De Noord" alhier. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 51.50 M, lengte tusschen de loodlijnen 48.50 M., breedte 8 M., holte 3.60 M. Het draagvermogen is 648 ton van 1000 K.G. Ter voortstuwing is In het schip gebouwd een 400/480 PK Deutz Motor Dieselinstallatie. Voor aandrijving van een 2. K.W.U. dynamo, twee pompen en een compressor is aan boord nog geplaatst een 15 P.K. Deutz Motor. Het is voorzien van een mast met twee laadboomen met een vermogen van 3 ton. Hierbij zijn geplaatst twee lieren welke aangedreven worden door een 10 P.K. Deutz Motor. Het fabrikaat der lieren is Bodewes. De motorinstallatie werd in het schip ingebouwd door de N.V. Ind. Mij. „De Noord" alhier. Het schip wordt bestuurd door middel van een handstuurinrichting en een balansroer. Het is geheel electrisch verlicht. De verblijven zijn zeer comfortabel ingericht en zijn ondergebracht in het achterschip. Zij zijn centraal verwarmd. De bouw geschiedde ondier toezicht van Lloyds Register of Shipping en de Scheepvaart- en Haveninspectie.
1940-01-27: 27-01-1940 de beherende vennoten van de firma Hollandsche Zeerederij te Rotterdam zijn: Johan Christiaan Smit van Vrije Nesse, industrieel te Alblasserdam, Cornelis Fop Smit, industrieel te Alblasserdam en Jan Vermaas, reeder te Rotterdam.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip in Bordeaux. 21-06-1940 vertrokken naar Falmouth. 08-08-1941 in het Kanaal door Duitse vliegtuigen beschoten.
07-07-1944 Vertrokken uit Barry met 26 andere schepen en 2 escort vaartuigen in konvooi genaamd EBC.34 varend met bestemming Seine Bay. Andere Nederlandse deelname was de “Att-S” 1937-466 BRT, “Java” 1939-9250 BRT, de “Nottingham” 1934-399 BRT en de “Triton” 1928-2078 BRT. 09-07-1944 Konvooi aangekomen in de Seine Bay. 10-07-1944 Wederom vertrokken uit Barry met 22 andere vaartuigen waaronder de Nederlandse kustvaarder “June” 1938-400 BRT en de “Katwijk” 1921-1589 BRT onder konvooi nummer “EBC.37 en geescorteerd door 2 vaartuigen. Verdere Nederlandse deelname aan deze konvooi zijn de “Att- S” 1937-466 BRT, “Java” 1939-9250 BRT, “Nottingham” 1934-399 BRT en de “Triton” 1928- 2078 BRT. 12-07-1944 Konvooi EBC.37 aangekomen in de Seine Bay. 13-08-1944 In konvooi genaamd EBC.71 met 17 andere schepen en 2 escort vaartuigen vertrokken uit Barry. 15-08-1944 Konvooi aangekomen in de Seine Bay. 06-09-1944 Vertrokken uit Barry met 55 andere schepen en 5 escort vaartuigen genaamd Convoy “EBC.95”, waaronder de “Jacoba” 1939 BRT de “Sambre” 1930-349 BRT de “Saparoea” 1920-6668 BRT en de “Ton-S” 1937-466 BRT en de “Wim” 1937-477 BRT. 08-09-1944 Aangekomen te Seine Bay. 15-09-1944 Vertrokken uit Barry onder konvooi nr.EBC.104 met 17 andere schepen en 2 escort vaartuigen. Ook de “Da Costa” 1937-243 BRT was deelnemer aan dit konvooi. 17-09-1944 Aangekomen te Seine Bay.
1954-09-00: Op 14-09-1954 om 06.15 uur tijdens de reis van Goole naar Rudkobing met een lading kolen aan de grond gelopen op de Oostkust van Ærøs. 15-09-1954 met behulp van een bergingsvaartuig is het schip om 04.30 vlot gebracht. De oorzaak van het aan de grond lopen is dat de waterdiepte in het vaarwater minder was dan in de zeekaarten aangegeven.
Het Vrije Volk 15-09-1954: NETTIE gestrand in Denemarken. Het 477 ton metende ms. „Nettie" van J. Vermaas Scheepvaartbedrijf te Rotterdam is gisteren aan de grond gelopen in de buurt van de haven Marstal op het Deense eiland Aerö. Een sleepboot is uitgevaren. Volgens berichten uit Marstal bevindt de bemanning zich in veiligheid. De „Nettie" was van Engeland met een lading kolen onderweg naar Rudiköbing op het Deense eiland Langeland. Nader vernemen wij, dat de „Nettie" vandaag door een Deense sleepboot is vlotgetrokken en naar Rudkoebing gebracht, waar het lossen van de kolenlading is begonnen.
1998-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Nettie (bj 1937)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Nettie 1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nettie 1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Lidia 1937 ex Jop ex Nettie.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nettie at Quimper - Le long de l`Odet. (Ansichtkaart verstuurd 8 maart 1948.)
Gemaakt door: Unknown