Inloggen
NERLANDIA - ID 4597


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Norske Veritas (NV)
IMO nummer: 6401218
Nat. Official Number: 6707 Z AMST 1969
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Rig: 1 derrick, 1 winch.
Lift Capacity: 5,5 ton.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Hatlø Verksted A/S, Ulsteinvik, Norway
Werfnummer: 21
Launch Date: 1963-11-15
Delivery Date: 1964-03-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Type 8MU451AK (320x450)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 310.00 Net tonnage
Deadweight: 1202.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 115910 Cubic Feet
Bale: 86485 Cubic Feet
 
Length 1: 75.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 71.94 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.60 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.81 Meters Depth, moulded
Draught: 3.77 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1980
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1980 omgebouwd tot veetransportschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1964-03-18 NERLANDIA
Manager: Erik Kekonius (Lion Steamship Company AB), Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Gotha, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SFBY

Date/Name Ship 1969-04-10 NERLANDIA
Manager: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGFE
Additional info: Op 25.05.1973 Nieuwe Kustvaart Maatschappij B.V.

Date/Name Ship 1976-12-13 PIRHOLM
Manager: Simon Møkster Rederi, Stavanger, Norway
Eigenaar: Simon Møkster Rederi, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway
Callsign: LEHI

Date/Name Ship 1979-02-00 PEZZATA ROSSA
Manager: Neptune S.p.A., Bari, Italy
Eigenaar: Neptune S.p.A., Bari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Bari / Italy
Callsign: IMJN

Date/Name Ship 1985-00-00 SIBU GERU
Manager: Siba S.p.A., Bari, Italy
Eigenaar: Siba S.p.A., Bari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Bari / Italy
Callsign: IMJN

Date/Name Ship 2000-03-00 OMEGA LIVESTOCK
Manager: Union Commercial Company, Aleppo, Syria
Eigenaar: Omega Shipping Co. S.A., Aleppo, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUPA3

Date/Name Ship 2013-09-00 OMEGA LIVESTOCK
Manager: Union Commercial Company, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Omega Shipping Co. S.A., Constantza, Rumania
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUPA3

Date/Name Ship 2016-02-00 OMEGA LIVESTOCK
Manager: Rexincorp Bay Inc., Constantza, Rumania
Eigenaar: Omega Shipping Co. S.A., Constantza, Rumania
Shareholder:
Homeport / Flag: Lome / Togo
Callsign: 5VDX9

Ship Events Data

1964-03-27: Leeuwarder Courant 27-03-1964: Bij laden van schip zijluiken in plaats van hijskraan. De hijskraan heeft afgedaan voor het „schip der toekomst", waarvan een voorloper deze week arriveerde in de hoofdstedelijke haven. Het m.s. NERLANDIA wordt namelijk geladen en gelost met vorkheftrucks, die af en aan rijden via twee enorme uitklapluiken in een zijwand van deze spiksplinter nieuwe boot. Dat systeem blijkt precies tweemaal zo snel te werken als het „ouderwetse" hijsen, zo werd ons verzekerd door deskundigen van de KNSM. Deze maatschappij heeft de „NERLANDIA" laten bouwen voor gezamenlijke rekening met de Zweedse rederij Götha. Het schip zal dan ook uitsluitend varen op de route Amsterdam-Gothenburg. Tot nu toe werd de wekelijkse dienst tussen deze beide havensteden door twee vrachtboten onderhouden. De „NERLANDIA" neemt vanaf heden die taak alleen over. Die versnelling is voornamelijk te danken aan het gebruik van zogenaamde pallets, oftewel stapelborden: dat zijn houten platforms, waarop losse ladingdelen worden opgetast — dozen, balen, bussen en dergelijke — en die daarna worden opgepikt door een vorkheftruck. Deze wijze van transport heeft zoveel opgang gemaakt, dat nu dus ook de laatste schakel in de keten van fabriek tot afnemer — het vervoer per schip dus — hierin is opgenomen, waarbij dus nergens meer handkracht wordt gevergd zoals tot nu toe bij het „aanslaan" van de hijsen en het stouwen in de ruimen. Het m.s. „NERLANDIA" werd gebouwd in Noorwegen. Dit 500 ton metende schip is overigens nog wel voorzien van één klassieke laadboom voor goederen, die niet per pallet zijn te verwerken — zoals buizen, auto's, en dergelijke. De reders verwachten overigens dat in deze sektor het aanbod gering zal blijven. Het schip is dan ook zodanig ingedeeld dat er zoveel mogelijk palletvrachten ekonomisch kunnen worden neergezet op de daartoe ingebouwde dekken. Wel betekent dit nieuwe systeem, dat er meer ruimteverlies ontstaat: de pallets zelf nemen nogal wat plaats in en bovendien blijven vooral tussen bovenkant lading en plafond altijd plaatsen „open" Het totaal van dit verlies wordt geschat op 20 è 30 procent, maar de tijdwinst zal dit meer dan kompenseren. Ook zou door deze versnelling beter kunnen worden gekonkurreerd met het wegvervoer.
1967-10-18: NvhN 18-10-1967: Geregelde lijndienst tussen Delfzijl en Denemarken dinsdag van start. (Van onze redactie voor Noord-Groningen). Met ingang van volgende week dinsdag wordt — voor het eerst — vanuit Delfzijl een geregelde lijndienst op Denemarken (Aarhus) onderhouden. Dit is te danken aan de uitbreiding van een bestaande lijn op Gothenburg van de gemeenschappelijke dienst KNSM (Amsterdam)—Rederiaktiebolaget Götha (Gothenburg). Voor de wekelijkse rondreis is het 499 brt. metende m.s. NERLANDIA ingezet. 's Maandags vertrekt het schip uit Amsterdam, dinsdag wordt Delfzijl aangedaan en van hier gaat het via Gothenburg en Aarhus terug naar Amsterdam. De NERLANDIA — varend onder Zweedse vlag —is een volledig gemechaniseerd schip, waarin de lading op pallets of vóórgestropt verladen wordt. Het vaartuig heeft twee (één grote en één kleine) klapluiken in de zijwand, zodat de vorkheftrucs vanaf de kade rechtstreeks tot in het schip kunnen rijden. Ook kan normaal via dekluiken worden geladen en gelost.
1969-04-14: Op 14-04-1969 als "NERLANDIA", zijnde een stalen motorschip, metende 1436.29 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 15047 d.d. 31-03-1969, liggende te Amsterdam, door J. Baalbergen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 6707 Z AMST 1969 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand brughuis, 9.60 m. uit hekplaat, 0.10 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
2013-10-01: OMEGA LIVESTOCK, crashed into Turkish-flagged tank ship Selay-S at north Turkey's Marmara Sea early Tuesday. OMEGA LIVESTOCK, en route Syria from Romania, collided with Selay-S off the coast of Sarkoy in northwest Turkey. The crash left financial damage but no casualties, the officials said.
2016-09-21: Final Fate:
In 09-2016 verkocht voor de sloop, 19-09-2016 overgedragen voor sloop aan Kursan Gemi Söküm Demir Çelik San. ve Tic. Ltd. Şti., 21-09-2016 te Aliağa op het strand gezet om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Nerlandia (bj 1964)
Gemaakt door: Smallegange, J.W.F.

Omschrijving: Nerlandia 1964.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nerlandia 1964.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nerlandia 1964.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nerlandia 1964.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Pezzato Rossa 1964 ex Pirholm ex Nerlandia.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Siba Geru 1964 ex Pezzato Rossa ex Pirholm ex Nerlandia in 09-1988 in Yugoslavia.
Gemaakt door: Grootenboer, Ton

Omschrijving: Omega Livestock 1964 ex Siba Geru ex Pezzato Rossa ex Pirholm ex Nerlandia on 20-09-2014 at the Bosphorus.
Gemaakt door: Grootenboer, Ton

Omschrijving: PIRHOLM
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname