Inloggen
RIJNVEER - ID 4593


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: Z ROTT
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van der Windt, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1919-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Drakenburgh' v/h D.W. van Rennes, Utrecht, Utrecht, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 4-cyl. zuiggasmotoren, 11 3/8-11 3/4
Speed in knots: 9
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 337.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 152.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 42.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.79 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1923
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: tew 2x3 cil 180 Pk Berkel Type (10¾x13¾).

Datum 00-00-1925
Type: Rebuilt
Omschrijving: Als 'Nieuwendam' omgebouwd voor het vervoer van zwavelzuur in vier cylindrische ketels.

Datum 00-00-1929
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2x2tew 2 x3 cil 2 x150 Pk Kromhout.

Datum 20-08-1929
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 4320 Z ROTT 1929

Datum 00-00-1939
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot droge ladingsschip en gehermotoriseerd met 2x2tew 2x2 cil 250 Pk Union.

Datum 00-00-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd en luikhoofd verhoogd. Brt 379, Nrt 193, Dwat 500.

Datum 00-00-1952
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 360 Pk Alpha. Verbouwd tot enkelschroefsschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-12-00 RIJNVEER
Manager: Firma M. J. van der Eb, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRNJ

Date/Name Ship 1920-01-00 RIJNVEER
Manager: Jan Salomons, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRNJ

Date/Name Ship 1922-12-29 RIJNVEER
Manager: Jan Salomons, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRNJ

Date/Name Ship 1923-00-00 SCHELDE
Manager: Johannes Adrianus Cornelis van Rompu Jr., Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart- & Handelsmaatschappij, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PRVL

Date/Name Ship 1925-00-00 NIEUWENDAM
Manager: A. Donker & A. Zaayer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Ketelschip 'Elizabeth II', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMTG

Date/Name Ship 1934-08-21 NIEUWENDAM
Manager: N.V. Maatschappij voor Zwavelzuurbereiding v/h G.T. Ketjen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij voor Zwavelzuurbereiding v/h G.T. Ketjen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMTG
Additional info: 1934 callsign PGGH

Date/Name Ship 1938-00-00 NIEUWENDAM
Manager: Koninklijke Zwavelzuurfabrieken voorheen Ketjen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Zwavelzuurfabrieken voorheen Ketjen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1938-06-17 FJELDBERG
Manager: Thorvald Johan Kyvik, Haugesund, Norway
Eigenaar: A/S 'Fjeldøy', Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway

Date/Name Ship 1947-12-00 FJELDBERG
Manager: Erik B. Kromann, Marstal, Denmark
Eigenaar: Erik B. Kromann, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXZD

Date/Name Ship 1949-03-00 ERIK BOYE
Manager: Erik B. Kromann, Marstal, Denmark
Eigenaar: H. Boye, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXZD

Ship Events Data

1919-05-00: Te water gelaten als NEREUS voor de N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Nereus' (A. Jordens Jr.), Rotterdam. Voor oplevering verkocht.
1922-12-13: In een advertentie in de NRC wordt het schip op 29 december 1922 bij executie te koop aangeboden.
1925-03-00: NRC 30.03.1925: Rotterdam, 30 maart. De hier in de haven liggende motorboot 'Schelde', van de heer J. van Rompu te Terneuzen, is verkocht aan de heer G. Mellema te Amsterdam.
1929-10-00: NRC 31.10.1929: IJmuiden 30 october, Het hedenochtend van hier naar Londen vertrokken motorschip 'Nieuwendam' is hedenmiddag vijf uur met defecte motor alhier teruggekeerd. Het schip zal hier repareren. NRC 01.11.1929: IJmuiden, 31 october: Het motorschip 'Nieuwendam' is heden van hier naar Londen vertrokken.
1940-00-00: Van 1940 tot 1945 opgelegd in een Zweedse haven.
1957-01-25: 25-01-1957 M/S ERIK BOYE af Marstal, 379 B. R. T. Bygget 1919 af stål. Brand om bord d. 25. jan. i Thorshavn. Rapport fra statens skibstilsyn dat. 25. jan. Kl. 1000 opdagedes det, at der trængte røg ud fra en træskakt i et opholdsrum, hvorigennem aftræksrøret fra den oliefyrede centralvarmekedel i maskinrummet var ført. Der blev brudt hul i skakten, og ilden, der havde fat i isolationsmaterialet, der bestod af glasuld indpakket i papir, slukkedes med ildslukkere. Anm. Ministeriet må antage, at branden skyldes, at der til isolationen var benyttet papir.
1962-11-09: 09-11-1962 M/S ERIK BOYE af Marstal, 379 B. R. T. Bygget 1919 af stål. På rejse fra Bollsta til Vannes med træ. Kollideret d. 9. nov. i Kielerkanalen. (458) Søforklaring i Frederikshavn d. 22. feb. 1963. Kl. ca. 1740, da E.B., der havde lods om bord, under en ØNØ.-lig storm lå fortøjet på vigepladsen Königsförde, fik skibet ordre til at forhale. Maskinen blev beordret bak, men da agterskibet af vinden blev presset ind mellem fortøjningspillene, blev maskinen beordret frem, og roret lagt hårdt bb., for at bringe skibet klar af en flydedok, der var under bugsering Ø.-på. På grund af vindpresset drev dokken ned mod E.B. og tørnede mod skibets stb. låring. Ved kollisionen skete der nogen ovenbords skade på E.B. Anm. Søforklaring fra flydedokken foreligger ikke.
1964-09-02: Final Fate:
Gestrand in dikke mist tijdens een reis in ballast van Lorient naar Par op Men-Az-Laz Rock (Molene archipel). Vlotgetrokken en naar Brest gebracht. Total loss verklaard en gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: SCHELDE
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: NIEUWENDAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ERIK BOYE
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ERIK BOYE
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ERIK BOYE
Collectie: M/S Museet for Søfarts billedarkiv
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FJELDBERG
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *