Inloggen
NEL BRUYNZEEL - ID 4572

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1943
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 6979 Z ROTT 1947
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standaard scheepstype: LCT(3) (Landing Craft, Tank)
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Wm. Arrol & Co. Ltd., Meadowside (Glasgow), Great Britain
Launch Date: 1942-12-09
Delivery Date: 1943-01-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Davey Paxman & Co. Ltd, Colchester, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 720
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x Davey Paxman Type (180x195)
Speed in knots: 9
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 448.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 331.00 Net tonnage
Deadweight: 505.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 59.28 Meters ***Unknown***
Length 2: 55.54 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.17 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.13 Meters Depth, moulded
Draught: 1.90 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1947
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Scheepswerf J.C. Smit te Alblasserdam verbouwd tot kustvaartuig. Proefvaart op 4 oktober 1947. Het voer in Indonesië.

Ship History Data

Date/Name Ship 1943-00-00 LCT (3) 422
Manager: Royal Navy, London, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Date/Name Ship 1947-10-04 NEL BRUYNZEEL
Manager: Bruynzeel Fineerfabriek N.V., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bruynzeel Fineerfabriek N.V., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PGEN

Date/Name Ship 1948-06-14 NEL BRUYNZEEL
Manager: Bruynzeel-Dajak Scheepvaartbedrijf N.V., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bruynzeel-Dajak Scheepvaartbedrijf N.V., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PGEN

Date/Name Ship 1958-00-00 NEL BRUYNZEEL
Manager: P.T Sampit Dajak, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: Bruynzeel-Dajak Scheepvaartbedrijf N.V., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PGEN

Date/Name Ship 1960-00-00 WAHJU
Manager: P.T Sampit Dajak, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: P.T Sampit Dajak, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Callsign: PKQH

Date/Name Ship 1975-00-00 WAHJU
Manager: P.T. Perusahaan Pelayaran Nusantara Sri Indrapura, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: P.T. Perusahaan Pelayaran Nusantara Sri Indrapura, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Callsign: PKQH

Ship Events Data

1947-09-13: Op 13-09-1947 als NEL BRUYNZEEL, zijnde een stalen motorschip, groot 1268.58 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7105 d.d. 05-04-1947, liggende te Alblasserdam, door C. van Oossanen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6979 Z ROTT 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand achterste dekhuis, 4.90 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit lengteas en 1.35 m. boven dek.
1947-10-13: Het Vrije Volk 13-10-1947: De „NEL BRUYNZEEL" kon niet uitvaren. Er ligt in de Rotterdamse haven een schip, de „Nel Bruynzeel", die voor rekening van de N.V. Bruynzeel te Zaandam in Indonesië hout zal gaan varen. Het is blijkbaar een begin van inter-insulaire vaart, waarbij echter door de directie uit het oog verloren is, dat de loon- en arbeidsvoorwaarden voor deze soort vaart geregeld behoren te worden met de werknemersorganisaties en wel met de vertegenwoordigende contactcommissie. Misschien heeft gebrek aan ervaring geleid tot de ongewenste en voor aan te monsteren personeel onaanvaardbare situatie, dat men zou gaan varen zonder te weten, waar men eigenlijk aan toe was. Van organisatiezijde is onmiddellijk ingegrepen en nadat men aanvankelijk hoopte de bemanning onder CA.O.-voorwaarden, die o.m. ook gelden voor de copra-vaart, te kunnen laten aanmonsteren, kwam toch te elfder ure de mededeling namens de directie, dat men die voorwaarden voor dit schip niet kon aanvaarden. Het gevolg is geweest, dat de „Nel Bruynzeel" niet kon vertrekken; de contactcommissie heeft een monsterverbod uitgevaardigd. Het College van Rijksbemiddelaars is in deze zaak betrokken en men wacht nadere stappen van dit college af. De organisaties verlangen terecht, niet alleen als partij namens de werknemers in de arbeidsvoorwaarden gekend te worden, zij verlangen eveneens dat die voorwaarden redelijk en afgestemd zijn op wat voor deze soort vaart geëist mag worden. Het één noch het ander was echter het geval.
1947-10-17: Het Vrije Volk 17-10-1947: Conflict over „NEL BRUYNZEEL" opgeheven. De staking aan boord van de „Nel Bruynzeel", die enige dagen geleden is uitgebroken, is met ingang van heden opgeheven, nadat op de meeste punten van de loon- en arbeidsvoorwaarden der betrokken schepelingen overeenstemming werd bereikt en de nog hangende geschilpunten aan het College van Rijksbemiddelaars waren voorgelegd.
1996-00-00: Final Fate:
Lloyd’s laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De NEL BRUYNZEEL, mogelijk een proefvaartfoto na de verbouwing van landingsvaartuig tot kustvaarder.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart