Inloggen
NEËZARTIE - ID 4570


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1906-05-23 / 1916-11-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6630 GRON 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

G. Bodewes Geb.1856, overl. 1928.(generatie VI 35)

H.Bodewes .Geb 1858,overl.1912. (generatie VI 36)

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1905-10-00
Launch Date: 1906-04-08
Delivery Date: 1906-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 97.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 77.48 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 25.31 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.17 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-05-23 NEËZARTIE
Manager: Johannes Moesker, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Moesker, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PLMQ

Date/Name Ship 1909-09-01 NEËZARTIE
Manager: Harm Jan Tunteler (cargadoor), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Jan Tunteler (cargadoor), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PLMQ
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 7.525,--

Ship Events Data

1905-03-09: NvhN 09-03-1905: Schipbreuk. Voor het gezin van schipper Moesker, dat door de schipbreuk van de "Adriana Hendrika" van alles is beroofd geworden. Nu kunnen verder meededen, dat door eenige vrienden van schipper Moesker pogingen worden aangewend om een fonds bijeen te brengen van ongeveer 8000 gulden voor den aankoop van een nieuw schip. Dit zal geschieden in aandeelen van f. 250,-- of f. 500 a 5 procent rente met een aflossing van 10 procent, terwijl deze aandeelhouders verband op het schip houden. Deze pogingen zijn aanvankelijk reeds met succes bekroond. Er is reeds voor 3500 gulden geteekend. Verder heeft M. op dezelfde wijze toezegging gekregen voor de volledige tuigage. Wij blijven dit gezin warm aanbevelen bij onze stad- en gewestgenooten.
1905-10-25: Algemeen Handelsblad 25-10-1905: Scheepsbouw. Van de Werf van Gebr. G. & H. Bodewes is te water gelaten een zeilaak van plm. 160 reg. tons, gebouwd voor rekening van schipper F. Kunst te Groningen. Daarna werden de kielen gelegd voor een sleepkaan van plm. 950 tons voor rekening van schipper D. Geervliet te Bergen op Zoom, voor een koftjalk van plm. 175 tons voor schipper Joh. Moesker te Hoogezand en van een ewer voor Duitsche rekening.
1906-04-08: NvhN 08-04-1906: Men zal zich herinneren dat we indertijd onze hulp hebben verleend aan een inschrijving ten behoeve van schipper Joh. Moesker en zijne familie, die zijn schip had verloren en nu door verschillende vrienden, die met zijn lot waren begaan, geholpen werd, om weer een nieuw vaartuig in bezit te krijgen. Wij kunnen thans melden, dat hedenmiddag van de werf der heeren Gebr. G. en H. Bodewes te Hoogezand te water is gelaten het nieuwe zeeschip Neêzartie, bestemd voor bovengenoemden Joh. Moesker. Hierin is dus thans de hem verleende hulp belichaamd geworden, wat hij ook in den naam van het schip heeft willen uitdrukken, het is de Hebreeuwsche vertaling van "ik ben geholpen geworden". Moge Moesker met dit schip voorspoediger zijn dan met zijn vroeger vaartuig.
1906-05-16: Dagregister deel 17, nummer 169, den negen en twintigsten Met 1900 en zes. De ondergeteekende, Johannes Moesker, schipper, gedomicilieerd te Hoogezand, verklaart te zijn de eenige eigenaar van het kofschip genaamd “Neëzartie”, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en een mast (opm.: moet twee masten zijn), zijnde groot ongeveer negentig last of ongeveer honderd tachtig ton van 1000 kilogram, thuis behoorden in de Nederlanden, thans liggende te Martenshoek, en gevoerd zullende worden door den ondergeteekende als schipper, welk schip nog niet is gebrand of in enig register van scheepsbewijzen geboekt. Groningen, 23 Mei 1900 en zes. In de kantlijn staat bijgeschreven: 6630.
1906-06-14: N v/n N 14-06-1906 . Groningen. Schipper J. Moesker ligt met de NEËZARTIE zeilree, of liever hij denkt morgen naar Delfzijl te vertrekken met een lading graan voor een firma alhier om, nadat het kompas aldaar is geverifieerd het zeegat uit te gaan en zijn eerste reis naar Rochester te doen. Het schip is een twee mast tjalk van bijna 100 ton inhoud, geheel van ijzer gebouwd en van nieuw tuig voorzien. Toen we hem dezer dagen eens opzochten, verklaarde hij het er best mee te durven wagen; afgeschrikt door de vorige stranding bij Libau, waar zijn vrouw en kinderen maar ternauwernood gered werden, was hij niet, en ook zijn vrouw niet hoewel deze toch voorlopig ter wille van de kinderen aan de wal blijft. We wensen de schipper Moesker op zijn nieuwe vaartuig, waarin ook het nieuwsblad begrijpelijkerwijze belang zal blijven stellen, veel voorspoed.
1909-01-12: NRC 14-01-1909: Cowes, 12 januari. Het van Londen met mest naar Tralee bestemde Nederlandse schip NEEZARTIE, schipper Moesker, is met weggeslagen zwaard heden alhier binnengelopen.
1909-09-01: Op 01-09-1909 wordt het schip in een openbare verkoping voor Hfl. 7.525,-- verkocht aan Harm Jan Tunteler, cargadoor, woonende te Groningen. Moesker wordt huurder en blijft schipper.
1909-09-28: Rotterdamsch Nieuwsblad 01-10-1909: Delfzijl, 28 Sept. De tjalk NEEZARTIE, schipper Moesker, van hier naar Statensiel op sleeptouw van de sleepboot Alberdina Maria, is door het aan den grond loopen van de sleepboot hiermee in aanvaring gekomen en bekwam daarbij schade aan stuurboordsboeg. Het schip keerde naar hier terug om te repareeren.
1909-10-08: Algemeen Handelsblad 10-10-1909 (Delfzijl, 8 Oct.) De schade aan de tjalk "„NEEZARTIE" (zie Avondblad 2 Sept.) is hersteld. Het schip vertrok heden met een lading stroocarton uit Nieuweschans naar Engeland.
1915-12-18: Op 18-12-1915 verkoopt en cedeert Harm Jan Tunteler het schip voor 2/3 gedeelte aan Lubbertus Petrus de Groot, notaris te Groningen en Louwe Jans Koning, assuradeur te Groningen. Elk voor 1/3 deel en voor Hfl. 3033,33, dus totaal Hfl. 6066,66. Het door den verkooper Harm Jan Tunteler met den heer Johannes Moesker gesloten huurcontract wordt door den koopers erkend en voor hunne aandelen overgenomen.
1916-11-14: Final Fate:
Vertrok 14-11-1916 van Horten (No) naar West-Hartlepool met een lading mijnstutten. Aan boord waren de schipper, zijn vrouw en drie zoons. Nadien niets meer vernomen, met man en muis vergaan. NB: Volgens de R v/d S was het schip sinds 1909 in het buitenland verbleven.
1917-06-05: Algemeen Handelsblad 05-06-1917: Raad voor de Scheepvaart. Onderzoek door den Raad v. d. Scheepvaart naar de oorzaken van o.a. het vermoedelijk met man en muis vergaan tijdens de reis van Horten (Noorwegen) naar West Hartlepool v. h. zeilschip „NEEZARTIE"; gewezen schipper-eigenaar J. Moesker te Groningen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes werd geboren op 24 juli 1859 te Hoogezand als zoon van de zeeman Jurrien Moesker en Lammechien Gerrits.

Johannes trouwde op 16 maart 1895 te Sappemeer als schipper met Aaltje Jansen, geboren op  ca. 1867 te Sappemeer als dochter van de blokmakersknecht Watse Jansen en Jantje Gerrits.

 

In Burgerlijke Standakten uit de provincie Groningen wordt Johannes vermeld als schipper in 1895, als zeeman in 1896, als kapitein in 1898, als zeeman in 1900 en als schipper in 1903.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Moesker als gezagvoerder gedurende:

*    1895 van de koftjalk “Wienke & Wynandus”, gebouwd in 1895, bouwplaats niet vermeld, 110 ton n.m., varend voor G.& H.Bodewes te Martenshoek. Het schip is in 1895 bij Rottum gestrand en wrak geraakt;

*    1897 tot nà 1900 van de galjoot “Wienke & Wynandus”, gebouwd in 1897 te Martenshoek, 127 ton n.m., varend voor G.& H.Bodewes te Martenshoek.

 

JOHANNES MOESKER ca 1859

06 februari 1901, galjoot “Wienke en Wijnandus”, kapitein Johannes Moesker uit Hoogezand.

05 april 1902, koftjalk “Adriana Henderika”, kapitein Joh. Moesker, 42 jaar uit Groningen

15 september 1904, schoener “Dina”, kapitein Joh. Moesker, 45 jaar uit Groningen.

04 oktober 1909, koftjalk “Neezarki”, kapitein Joh. Moesker, 50 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 30 december 1872114

Advertentie; In de maand januarij of februarij 1873 zal te Hoogezand of Sappemeer publiek worden verkocht: Het Nederlandse brikschip Mr. JOHAN HERMAN GEERTSEMA, groot 183 ton, gebouwd op de werf van de heer M. Kroeze te Hoogezand, vroeger bevaren door wijlen kapitein B.J. de Vries en thans bevaren door kapitein J.J. Moesker. Het schip is thans zeilende van Falmouth naar Liverpool.

Get: J. Romkes van der Goot, boekhouder.

Staat deze melding bij de juiste Moesker?

 

 

Datum vanaf: 1906
Kapitein: Moesker, Johannes Jurrienz

Afbeeldingen


Omschrijving: NEËZARTIE te Kirkcudbright. (Op 18 oktober 1907 - aankomst in Kirkcudbright van Saffi ( Marocco)
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: NEËZARTIE op 12-10-1909 Cowes binnen gelopen met een weggeslagen zwaard.
Collectie: Stolp, J. (Jan)
Vervaardiger: Beken of Cowes
Onderwerp: Havenopname