Inloggen
NEERLANDIA - ID 4565

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 3086 WINSCH 1908
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1908-03-25
Launch Date: 1908-07-29
Delivery Date: 1908-10-29
Technical Data

Gross Tonnage: 127.16 Gross tonnage
Net Tonnage: 103.08 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 29.76 Meters Registered
Beam: 5.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.21 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd. 2-cyl. 2-tact Gloeikop Allgemenine Electricitäts Gesellschaft, Berlin, 11 13/16-13 3/4, 80 APK

Ship History Data

Date/Name Ship 1908-10-29 NEERLANDIA
Manager: Abel Nieveen, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Abel Nieveen, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PMLN

Date/Name Ship 1912-02-19 NEERLANDIA
Manager: Jurrien Mellema, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurrien Mellema, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PMLN
Additional info: Aankoopprijs HFl. 10.000,--

Date/Name Ship 1916-11-22 NEERLANDIA
Manager: Antoon M.F. van Deventer (glasfabrikant), Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Schoenerschip 'Neerlandia', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PMLN

Date/Name Ship 1922-07-08 NEERLANDIA
Manager: Ebbe Annes Hijlkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ebbe Annes Hijlkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMLN
Additional info: Aankoopprijs HFl. 12.250,--

Ship Events Data

1908-07-29: NvhN 31-07-1908: Stadskanaal, (Bonnermond), 29 Juli. Heden werd alhier van de werf van den scheepsbouwmeester W. Mulder met goed gevolg te water gebracht de stalen zeil-aak „NEERLANDIA", groot 235 ton, gebouwd voor rekening van A. Nieveen van Stadskanaal. Direct daarop werd de kiel gelegd voor een dito zeil-aak voor rekening van W. Sloots, te Gasselternijveen. Ook is aangenomen door genoemden scheepsbouwmeester voor rekening van E. Olthof te Wildervank een twee master koftjalk te maken.
1908-10-05: Eerste meting te Stadskanaal op 05-10-1908. Meetnummer: Hz1342N. Lengte: 31 m 36 cm, breedte: 5 m 85 cm, waterverplaatsing: 224,485 ton. Eigenaar: Abel Nieveen, domicilie: Stadskanaal.
1908-10-07: Dagregister deel 14 nummer 528, den zesden October 1900 en acht. De ondergeteekende, Abel Nieveen, schipper gedomicilieerd te Stadskanaal, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het staal-ijzeren zeilaakschip genaamd “Neerlandia, nog niet aan eenig kantoor van hypotheken en scheepsbewijzen te boek gesteld, door hem zelf als schipper zullende worden bevaren en groot volgens meetbrief van den 8 Augustus 1900 en acht bruto 360.25 kubieke meter of 127.16 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto 292.02 kubieke meter of 103.08 tonnen van 2.83 kubieke meter. Stadskanaal 5 October 1908. Geteekend Abel Nieveen. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring d.d. 7 October 1908 van den beëdigden scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand is nevensvermeld vaartuig gebrand als volgt: 3086 WINSCH 1908.
1910-07-28: NRC 28.07.1910: Delfzijl 27 juli: Het aakschip 'NEERLANDIA', schipper Nieveen, bestemd van Papenburg naar Memel, is hier met een gebroken zwaard binnengelopen.
1919-11-00: NRC 04.11.1919: Maassluis, 24 november. De schoener 'NEERLANDIA' van Londen naar Rotterdam, geraakte hedenochtend bij het binnenkomen van de Waterweg, tegen het Noorderhoofd aan de grond. Even later is de 'NEERLANDIA' door de sleepboot 'Atlas' vlotgebracht en opgesleept naar Rotterdam.
1930-02-10: Op 10-02-1930 als "Neerlandia", zijnde een stalen motorschoener, groot 360.40 m3, liggende te Vlissingen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Ebbe Hijlkema, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbranden van 546 Z WINSCH 1930 tegen de stuurhut aan bakboordzijde op het achterschip. (Opm.: Oude merken van vorige branding zijnde 3086 WINSCH 1908 zijn vernietigd.)
1930-08-14: Final Fate:
14-08-1930 vergaan in de Oostzee in positie 60˚57’NB - 19˚59 OL. Ter hoogte van Lökö / Rauma op de reis van Simrishamn (Zuid-Zweden) naar Mantulyoto (Rãfsö district Fi) Was op 5 augustus vertrokken met 170 ton glaszand. Gevaren werd door de Kalmarsund en in de morgen was men bij Alma’s Grund. Aanvankelijk was het goed weer geweest, maar nu stond er een stijve Noordwester met regen, zodat werd besloten de reis verder te vervolgen door de Stockholmer Scheren. Grootzeil, Stagfok en kluiver stonden ongereefd bij, de motor was in bedrijf. Om 14.00 uur was men tot de Furu’sund genaderd. Het zicht werd belemmerd door zware stortregen, terwijl een hevige bui van N.W. inviel. De koers was N.O., de ton welke daar in het vaarwater ligt en men aan BB moest passeren werd niet gezien. Er was geen tijd meer om een ankerplaats te vinden en op de plaats zelf was het te diep. De motor werd uitgezet en de zeilen gestreken, welke laatst niet erg snel in z’n werk ging. De zeilen waren nog niet geheel neer, toen het vaartuig, toen het vaartuig na ongeveer 3 a 4 minuten na het invallen, met een flinke stoot aan de grond liep en met het voorschip vast bleef zitten. De bodem is ter plaatse rotsachtig. Het lukte niet om door middel van de motor op achteruit en de lading te verwerken vlot te komen. Later die middag kwam een sleepboot in de nabijheid die de “Neerlandia” vlot trok. Na onderzoek op de werf te Blidösund door experts en duikers i.o.v Bureau Veritas werd er verklaard dat de reis zonder gevaar kon worden voortgezet (lekke nagels vervangen, alleen 2 deuken in het vlak), is de reis op 10 augustus voortgezet. Dezelfde dag moest er wegens tegenwind worden geankerd bij Simpnäsklubb. Op 13 augustus werd de reis naar zee voortgezet, aanvankelijk werd gestuurd in het gezicht van de kust tot het lichtschip Grundkallen dat om 15.00 uur werd gepasseerd. Vandaar werd koers N.O. t. N. gezet op de Finse kust. Grootzeil, stagzeil en bazaan werden om 16.00 uur bijgezet, doordat de N.W. wind in kracht toenam werd om 17.00 uur klein zeil gemaakt. Het schip werkte zwaar en om 19.00 werd bemerkt, dat het schip water maakte. De motorpomp en handpompen werden in het werk gesteld en koers op Raumo gezet (afstand ongeveer 35 a 40 mijl). Veel water kwam over en het dek was voortdurend onder water, zodat men geen waterhoogte in het ruim kon meten. Om 22.00 uur kreeg het schip slagzij over SB. Alle zeilen werden weg genomen. De boot gereed gemaakt en buitenboord gezet, terwijl noodseinen werden gegeven. Om 23.30 moest men het schip verlaten, in lij lag de verschansing toen onderwater. Om 00.30 van 14 augustus sloeg het schip plotseling over SB en zonk weg in de diepte. Die nacht is de boot gaande gehouden voor een drijfanker en bij licht koers gezet naar de Finse kust. Die avond landde men op een klein onbewoond eiland, het bleek Lökö te zijn, De volgende morgen is men naar de haven van Rauma geroeid waar de schipbreukelingen in de middag van de 15e aankwamen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Neerlandia 1908
Gemaakt door: Unknown