Inloggen
NEDLLOYD BAHRAIN - ID 4521

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7704461
Nat. Official Number: 15260 Z ROTT 1978
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Three masts
Rig: 4 cranes, 9 derricks.
Lift Capacity: cranes: 2 of 75 tons, 2 of 25 tons. derricks 8 of 15 tons and one of 225 to
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Van der Giessen-de Noord N.V., Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 913
Date Laid Down: 1977-06-13
Launch Date: 1977-12-17
Delivery Date: 1978-06-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 16800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer Type 7RND76M (760x1550)
Speed in knots: 18
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 18176.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 8674.00 Net tonnage
Deadweight: 21160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39835 Cubic Meters
Teu: 676
Bale: 36000 Cubic Meters
 
Length 1: 178.18 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 165.96 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 27.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 16.01 Meters Depth, moulded
Draught: 11.63 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1978-06-09 NEDLLOYD BAHRAIN
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGEH

Date/Name Ship 1992-01-16 NEDLLOYD BAHREIN
Manager: Alfred C. Toepfer KG Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Balfes Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: First International Leasing Corporation Inc.
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EJT9
Additional info: in charter voor Nedlloyd.

Date/Name Ship 1993-04-00 CHARLES LYKES
Manager: Alfred C. Toepfer KG Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Balfes Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: First International Leasing Corporation Inc.
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EJT9
Additional info: in charter voor Lykes Line.

Date/Name Ship 1998-00-00 LYKES PATHFINDER
Manager: Alfred C. Toepfer KG Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Balfes Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: First International Leasing Corporation Inc.
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EJT9
Additional info: in charter voor Lykes Line.

Date/Name Ship 2000-07-00 PATHFINDER
Manager: Alfred C. Toepfer KG Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Balfes Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: First International Leasing Corporation Inc.
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EJT9

Date/Name Ship 2001-05-00 DELMAS JACARANDA
Manager: Cyprus Maritime Company Ltd., Athens, Greece
Eigenaar: Flawless Shipping Company Ltd., Athens, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Cyprus
Callsign: P2ZR8

Date/Name Ship 2004-04-00 BOSCO JUMBO
Manager: Cyprus Maritime Company Ltd., Athens, Greece
Eigenaar: Flawless Shipping Company Ltd., Athens, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Cyprus
Callsign: P3ZR8

Date/Name Ship 2006-03-00 BSLE EMPRESS
Manager: Cyprus Maritime Company Ltd., Athens, Greece
Eigenaar: Flawless Shipping Company Ltd., Athens, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Cyprus
Callsign: P3ZR8
Additional info: Charter Bonyad Shipping Lines Europe Ltd, Malta

Ship Events Data

1978-05-10: Het Vrije Volk 10-05-1978: Brug geramd; treinen havenverkeer lam. 'Krakend ijzer maakte me wakker'. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam- Het gloednieuwe zeeschip NEDLLOYD BAHRAIN heeft vanmorgen het middenstuk van de spoorbrug over de Koningshaven bij het Noordereiland geramd. De zware laadboom, in zeemanstermen de zware spier, raakte het omhoog gedraaide middenstuk van de brug. Door de aanvaring is één van de belangrijkste spoorwegroutes in Nederland gestremd. Het gaat zeker enkele dagen duren voordat er weer treinen over de brug mogen rijden. Gezien het gevaar van de scheef hangende brug is de Koningshaven gesloten voor al het scheepvaartverkeer. De spoorbrug werd vanmorgen omstreeks zeven uur geraakt, even nadat het middenstuk omhoog was gehaald. De Nedlloyd Bahrain, 18.000 ton, werd van de werf Giessen-De Noord in Krimpen aan de IJssel naar Wilton-Fijenoord in Schiedam gesleept. Door de klap raakte één van de betonnen contragewichten van de brug ontzet. Direct na het gebeuren werd het treinverkeer tussen het Centraal Station en station Feyenoord stilgelegd. Veertig bussen vervoeren sinds vanmorgen passagiers tussen de beide stations. Tevens laat de Spoorwegen snelbussen tussen Rotterdam CS en Dordrecht rijden. Brugwachter M. Huisman van de Koninginnebrug: "Ik schrok me rot, toen ik 'm er tegenaan zag varen. Deze brug die direct naast de spoorwegbrug ligt stond op dat moment ook al open. Ja wat doe je wanneer je zoiets ziet gebeuren. We hebben direct de verkeersdienst en de havendienst gebeld. Matroos B. J. de Vries van het binnenvaartschip Flardinga uit Vlaardingen ligt met zijn schip vlak voor de geramde brug. "Ik werd om zeven uur wakker door het geluid van krakend ijzer. Ik dacht meteen dat gaat niet goed. De Havenmeester is al geweest om te zeggen dat we hier voor eigen risico liggen. De boel kan naar beneden komen." "Ik weet nog niet of we hier blijven liggen. We hadden deze ligplaats voor veertien dagen, want m'n ouders, van wie het schip is, zijn momenteel op vakantie," aldus matroos De Vries. H. Houben van de Prins Hendrikkade werd wakker doordat er een bout van de brug als een kogel door zijn ruit knalde. „Ik lag nog heerlijk te pitten en wist niet wat er aan de hand was. Ik dacht dat er een treinramp of iets dergelijks was gebeurd." Internationaal gezien is de spoorlijn die over de geramde brug gaat enorm belangrijk. Door de aanvaring worden de internationale treinen naar onder meer België en Frankrijk omgeleid via Eindhoven, Den Bosch en Utrecht." Bij de spoorwegen was men er vanmorgen al van overtuigd dat de schuld van de aanvaring bij de bemanning van de Nedlloyd Bahrain ligt. „De schuld ligt bij de schipper, de brug kan namelijk maar in één stand omhoog." Het zusterschip van de Nedlloyd Bahrain is de Nedlloyd Hoorn*. Eind januari woedde er een enorme brand op het laatste schip dat bij Verolme in de Botlekhaven ligt en waarbij, het toen grotendeels werd verwoest.
Het Vrije Volk 01-06-1978: Spoorbrug even weg. Rotterdam - De geramde en inmiddels gerepareerde spoorbrug over de Koningshaven wordt in de nacht van zaterdag op zondag enkele uren van zijn plaats getild, om drie schepen door te laten. Dit gebeurt in opdracht van minister Tuynman van Verkeer en Waterstaat, die de extra opening in het belang van de werkgelegenheid vindt. Hoewel de Rijkshavendienst het hiermee eens is spreekt hij wat het weghalen van deel betreft toch van een "voor iedereen allerakeligste zaak" De drie schepen die zaterdagnacht worden doorgelaten, zijn afkomstig van Boele in Bolnes en Verolme. Op twaalf juni hoopt men de hef brug weer beweegbaar te hebben.
Het Vrije Volk, 08-06-1978). 'Ramschip' wordt overgedragen. Rotterdam - Vrijdag wordt de Nedlloyd Bahrain overgedragen aan de Nedlloyd door de werf Van der Giessen. Het schip ramde onlangs Koningshavenbrug waardoor het treinverkeer tussen Dordrecht en Rotterdam langdurig gestremd werd. De overdracht werd hierdoor vertraagd.
Vrije Volk 15-06-1978: Spoorbrug weer in 'ouwe doen'. De spoorbrug over de Koningshaven in Rotterdam werkt weer als vanouds. Nadat het hefgedeelte vijf weken geleden door de Nedlloyd Bahrain werd geramd, kunnen er sinds vanmorgen weer zeeschepen door de Koningshaven. Tussen twaalf en vijf uur vannacht is met de brug proefgedraaid. Om vier minuten voor zes vanmorgen ging de hef brug voor het eerst weer officieel omhoog om enkele schepen, waaronder een tanker, door te laten. Bij de Nederlandse Spoorwegen kan men zelfs nog niet bij benadering zeggen hoeveel schade de aanvaring die op 10 mei plaatsvond te weeg heeft gebracht.
2010-02-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop naar India. Kwam op 24 april aan te Alang en werd op 28 april op het strand gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: NEDLLOYD BAHRAIN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NEDLLOYD BAHRAIN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NEDLLOYD BAHRAIN
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: NEDLLOYD BAHRAIN in 02-1985.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DELMAS JACARANDA op 09-02-2004 te Durban. (Zuid-Afrika.)
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van

Omschrijving: DELMAS JACARANDA op 09-02-2004 te Durban. (Zuid-Afrika.)
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van