Inloggen
NEDLLOYD AMSTERDAM - ID 4519


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1984
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8218720
Nat. Official Number: 17477 Z ROTT 1986
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: Monsun
Rig: 9 derricks, 9 winches
Lift Capacity: 1 x 125, 4 x 35 and 4 x 5-10 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: VEB Warnowwerft , Warnemünde, German Democratic Republic
Werfnummer: 248
Launch Date: 1983-12-00
Delivery Date: 1984-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: VEB Dieselmotorenwerk Rostock, Rostock, German Democratic Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 9095
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 5884
Eng. additional info: MAN Type (700x1200)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 12104.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 7767.00 Net tonnage
Deadweight: 17240.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25665 Cubic Meters
Teu: 642
Bale: 23556 Cubic Meters
 
Length 1: 158.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 146.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 23.09 Meters Breadth, extreme
Depth: 13.42 Meters Depth, moulded
Draught: 10.151 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1984-00-00 EASTERN MOON
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Hape Seafreight Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet)
Homeport / Flag: Singapore / Singapore

Date/Name Ship 1984-12-00 RAHIM
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Hape Seafreight Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet)
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: S6HM

Date/Name Ship 1986-03-11 NEDLLOYD AMSTERDAM
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGED
Additional info: In januari 1986 overgenomen van Holwerda in ruil voor de 3 OR-ren. Kort onder Bahama-vlag.

Date/Name Ship 1989-03-11 AMSTERDAM
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGED
Additional info: Charter HAPAG-Lloyd

Date/Name Ship 1991-03-00 SEVASTAKI
Manager: Seajade Maritime Ltd, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Clipper Sea Transports Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 1992-00-00 CTE CINTA
Manager: Seajade Maritime Ltd, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Clipper Sea Transports Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 1994-00-00 SEVASTAKI
Manager: Seajade Maritime Ltd, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Clipper Sea Transports Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 1995-00-00 INDUSTRIAL CHAMPION
Manager: Seajade Maritime Ltd, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Clipper Sea Transports Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 1997-10-00 TORM TEXAS
Manager: Seajade Maritime Ltd, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Clipper Sea Transports Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 1998-00-00 SEVASTAKI
Manager: Columbia Shipmanagement Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Clipper Sea Transports Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 2004-11-00 EVI
Manager: Oceanmaris Management Inc. (Constantinos Priftis), Athens, Greece
Eigenaar: Yokmar Maritime, Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Athens / Greece

Date/Name Ship 2005-05-00 EVI
Manager: Oceanstar Management Inc., Athens, Greece
Eigenaar: Yokmar Maritime, Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELNV2

Date/Name Ship 2009-04-04 SUEZ
Manager: Red Sea Navigation Company Inc. en Matso Shipping Company Inc., Port Tawfiq, Egypt
Eigenaar: Matso Shipping Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FXJ5

Ship Events Data

1986-04-00: Over enkele dagen zal deze “Rahim“de naam “NEDLLOYD AMSTERDAM“ dragen. Nedlloyd werd eigenaar van de “Rahim “door een vorm van ruil. De rederij Holwerda in Heerenveen zat een beetje met het schip in de maag toen de dienst op Turkije waar het voor gebouwd was, werd opgeheven. En voor Nedlloyd’s lijndiensten waren de super-coasters “Mentor”, “Stentor” en “Hector” eigenlijk te klein. Holwerda en Nedlloyd besloten daarom tot “ruil” met enige bijbetaling. Holwerda zal de drie OR-Schepen op de vrije markt inzetten. De “Nedlloyd Amsterdam” zal gaan varen in de dienst tussen N.W.Europa en West Afrika. De twee diensten (Guyana’s A en B ) waarin de "Hector", "Mentor" en "Stentor" voeren worden samengevoegd tot een dienst waarop de “Nedlloyd Nile” en de “Nedlloyd Niger” worden ingezet. De “Rahim”/”Nedlloyd Amsterdam” is volgens de beschrijving een Multi-purpose-heavy lift-semi containerschip van 17.240 dwt in 1984 in de D.D.R. gebouwd.
2010-08-02: Final Fate:
27-07-2010 vertrokken van Karachi met bestemming Massawa, Eritrea geladen met cement in zakken. 02-8-2010 in de International Recommended Transit Corridor in de Golf van Aden door piraten gekaapt. Om 04:20 uur in positie 13.02 NB. en 54.08.54 OL. gaf de Indiase kapitein door dat 3 skiffs naderden metlicht bewapende piraten. Enkele minuten later was de bemanning van 1 van die 3 boten aan boord en namhet schip over.Nadat de marine het bericht had ontvangen nam men contact op met de SUEZ, maar tevergeefs. Er werdnog wel een helikopter naartoe gestuurd, die keerde terug zonder wat te kunnen uitvoeren. Twee NAVO-oorlogsschepen, HR. MS. DE ZEVEN PROVINCIËN en U.S.S. COLE, van de NAVO eenheidtegen piraterij “Task Force onderneming Operation Oceaan SHIELD” en de RSS ENDURANCE uit Singapore van de CMF Taskforce waren binnen een afstand van 40 mijl van de SUEZ op het moment van de aanval. Ondanks onmiddellijk reageren met een helikopter die binnen 10 minuten ter plaatse arriveerde, was dezeemacht niet in staat de aanval te voorkomen. Niet, zoals de piraten die uitvoerden, om binnen 5 minuten aan boord van het schip te komen. Ondanks het aangebrachte prikkeldraad en brandslangen die klaarhingen, lukte het ze toch snel aan boord te zijn.Aan boord bevonden zich 24 opvarenden volgens de NATO, 23 volgens EU NAVFOR. Op de laatstebemanningslijst stonden 21 man, 9 Egyptenaren, 7 Pakistani, 3 Indiase en 2 uit Sri Lanka. Als manager fungeerde Red Sea Navigation Co. voor eigenaar Matso Shipping Co. Inc., beide gevestigd te Port Tawfiq in Egypte. Commercieel directeur Mohamed Abdel Meguid vertelde dat zijn bedrijf al eens een bedrag van 1,5 miljoen dollar losgeld betaalde voor een ander schip, de MANSOURAH (7707683 ex GREEN WAVE, ex SLOMANMIRA). De piraten kaapten dat schip op 3 september 2008 en na betaling van het losgeld kwam het 23 dagen later weer vrij. De eigenaar wenste dat nu niet te doen en dat de zaak nu behandeld zou worden doorhet ministerie van buitenlandse zaken te Caïro. Na overname voer de SUEZ door de Indische Oceaan richting Puntland (Puntland is één van de betwiste gebieden in Somalië. Het grenst aan Somaliland, Ethiopië, Galmudug en de rest van de jure Somalië). Het vaartuig ankerde eerst in de buurt van Bargaal omvervolgens terug te keren naar de Golf van Aden naar de kust van Puntland, dichtbij Bolimoog, tussen Alula en Habo op de zeer noordelijke tip van de Hoorn van Afrika. Daarna werd het schip weerverhaald naar de kust van de Indische Oceaan in de buurt vanDinowda Qorioweyn. De piraten ontpopten zich als harde onderhandelaars en namen enkele van de bemanningsleden mee naar een onbekende plaats omdruk uit te oefenen op de eigenaar van het schip. De gestelde eisenverschilden tussen één, vier en zes miljoen dollar, terwijl de eigenaar van het schip eerder officieel had gemeld dat geen losgeld zal worden betaald. Het leek er op dat de eigenaar van de lading had onderhandeld. Het schip en de wanhopige bemanning werden tot 12 december vast gehouden bij Ceel Danaane, Dinowda Quorioweyn op de kust van Puntland aan de Indische Oceaan. Berichten verklaarden daarop dat het vaartuig, vergezeld van een gekaapt Iranees vissersvaartuig, vertrok omdat de ontvoerders en de eigenaren het niet eens konden worden over het losgeld. Later nam de SUEZ waar bij Garacad in positie 06.53 NB. en 04.92.2 OL. waar het sinds 1 januari 2011 voor anker zou liggen. De situatie aan boord was voor vele mannen uitzichtloos, omdat noch de Egyptische regering, noch de eigenaar zich leken te bekommeren om het schip en de bemanning. Dit situatie veranderde met een nieuwe Egyptische regering die een wat meer actievere rol ging spelen. Echter, de eigenaar kon zich niet veroorloven het flinke losgeld op te brengen. Na een lange stilte probeerde ook de regering van India mee te helpen om de onmogelijke zaak af te wikkelen. Het lukte een krant per telefoon contact te krijgen met het schip: kapitein Wasi Hassan “We are not in agood condition at all. They (the pirates) just beat us up.” De verbinding verbrak tijdens onderhandelingen van Wasi Hassan met de piraten om hem met rust te laten. De deadline om het losgeld te betalen stond op 9 mei, doch die verstreek zonder dat er veel gebeurde. De Suez voer op maandag 23 mei 2011 weg van de kust naar een afgesproken punt en keerde terug naar de kust bij Ceel Dhanaane. De Pakistaanse media verwezen naar Ansar Burney, die verklaarde dat het losgeld op 2 juni betaald zou worden en de bemanning op 8 juni vrij zou komen. Kashan, de broer van bemanningslid Muzamil, vertelde een persbureau dat ze zeer bezorgd waren dat vertraging bij de uitbetaling van het geld zou kunnen leiden tot ernstige gevolgen. "Nu dat het geld is verzameld, waarom zijn er dan zoveel belemmeringen? Het wachten is ondraaglijk. Mijn broer en de anderen aan boord van het schip zijn gemarteld door de piraten."De Pakistaanse tussenpersoon geprobeerde om zijn handen in onschuld te wassen door elke verantwoordelijkheid af te wijzen en te verklaren dat 2.1 miljoen dollar was gestort op de bankrekening van de scheepvaartmaatschappij. Nadat de betaling op 21 mei 2011 op dek van het schip landde, verwachtte meerdere bronnen dat het schip en de bemanning spoedig vrij zouden komen. MP K.D. Singh uit India verklaarde “Hoewel de vertragingstactiek mij dwong vijfhonderd duizend dollar meer te verzamelen, wat we succesvol deden met de vriendelijke medewerking van gouverneur Dr. Ishrat-ul-Ebad Khan van Pakistan, is dit door het humanitaire Fonds overgemaakt op de bankrekening van de scheepvaartmaatschappij te Egypte. De bal ligt nu bij de scheepvaartmaatschappij die daarop de onschuldige 22 levens uit de klauwen van piraten moet redden” voegde hij aan zijn persverklaring toe. Echter, hij voelde zich een paar dagen verplicht te verklaren dat alles op zijn plaats was gekomen en dat zijn eerder gedane belofte dat de zeelui op 8 juni vrij zouden zijn niet gehaald kon worden en is verschoven naar 20 juni. Blijkbaar betaalde de maatschappij het losgeld op 10 juni 2011 en een dag later (11 Juni 2011) lieten de piraten het schip gaan. Vanaf twee dagen na de vrijlating begeleidde een Indiaas oorlogsschip de SUEZ naar de haven van Salalahte Oman met een ETA van 17 juni 2011. Of het cement nat werd is niet duidelijk geworden. Nadat de piraten de SUEZ lieten gaan lieten de piraten het schip gaan op 11 juni 2011,kreeg het 2 dagen laten escorte van het Pakistaanse oorlogsschip PNS BABAR. Ondanksdie escorte probeerden 4 bewapende piraten in een skiff op 15 juni 2011 het schip te overmeesteren. De marine schoot te hulp maar het lukte de bemanning om de aanval af teslaan waarbij 1 piraat gewond raakte.De ETA te Salalah, Oman veranderde naar 18-6-2011 met nog maar weinig brandstof in de bunkers en in slecht weer. Daardoor kon op zee ook niet worden gebunkerd. De eigenaar besloot een sleepboot uitOman te bestellen om eventueel het laatste stuk (circa 50 mijl) te laten slepen. De HASIK (9178977,Salalah Port Services, Oman, bouwjaar 1999, 304 BRT) voer de SUEZ tegemoet maar kreeg zelftechnische problemen en kon niet vastmaken toen de SEUZ de snelheid zag teruglopen van 15 naar 8knopen. Aan boord bevond zich nog 8 ton dieselolie, een ketel die uitviel en de hoofdmotor die er meestopte. Op zondag 19-6-2011 begon het schip water te maken in het slechte weer en begon te zinken. De 22 bemanningsleden zijn gered door het Pakistaanse fregat PNS BABUR en daarna over gezet op de Pakistaanse F-22P class frigate PNS ZULFIQUAR. De bemanning bestond uit 11 Egyptenaren, 6 Indiase, 4 Pakistani en 1 man uit Sri Lanka. Op 22 juni 2011 maakte men te Muscat, Oman officieel bekend dat de SUEZ zonk op 20 juni 2011 in 4.900 meter diep water. De bemanning arriveerde op 23-6-2011 te Karachi om vandaar verder naar het land van herkomst te reizen

Afbeeldingen


Omschrijving: RAHIM 11 augustus 1984 Antwerpen
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RAHIM 3 november 1984 Antwerpen
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RAHIM, Bremerhaven
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Nedlloyd Amsterdam
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NEDLLOYD AMSTERDAM
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NEDLLOYD AMSTERDAM
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: NEDLLOYD AMSTERDAM 21.8.1986
Gemaakt door: Warrick, Mick
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NEDLLOYD AMSTERDAM t.h.v. Vlaardingen op 31.03.1986- Thuishaven Nassau.
Gemaakt door: Zee, Teun van der
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Amsterdam
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: AMSTERDAM
Gemaakt door: Deijs, Hans
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Sevastaki
Gemaakt door: Oost, J. van (Jan)

Omschrijving: AMSTERDAM charter HAPAG-Lloyd
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: SEVASTAKI
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: SEVASTAKI Antwerpen
Gemaakt door: DDGHansa
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SEVASTAKI Hamburg 27.2.1991
Gemaakt door: Frafo
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SEVASTAKI
Gemaakt door: Fisher, Brian
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: EVI Houston 6.9.2006
Gemaakt door: Christian
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: EVI Rio Haina 29.11.2007
Gemaakt door: Laktikov, D (Dmitriy)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: EVI Quebec 6.6.2008
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname