Inloggen
NEDERLAND II - ID 4514


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1926-00-00 / 1939-03-09 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 7366 GRON 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1910-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 85.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 23.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.13 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.20 Meters Depth, moulded
Draught: 1.90 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1939
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1939 gemotoriseerd: 2 tew 2 cil 50 Pk Moes diesel.

Ship History Data

Date/Name Ship 1910-02-01 NEDERLAND II
Manager: Jan Tabak, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Tabak, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1913-01-22 NEDERLAND II
Manager: Sibrand Wijnhold, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sibrand Wijnhold, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Additional info: Binnenvaart. Aankoopprijs HFl. 7.000,--

Date/Name Ship 1917-03-20 NEDERLAND II
Manager: Firma Schaik & Hoffman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Schaik & Hoffman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Binnenvaart. Aankoopprijs HFl. 9.300,--

Date/Name Ship 1918-07-12 NEDERLAND II
Manager: Reinard Tabak, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Reinard Tabak, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PMLC
Additional info: Tot 1926 binnenvaart. Aankoopprijs HFl. 13.200,--

Date/Name Ship 1933-10-30 NEDERLAND II
Manager: Dirk Broekhuizen, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Dirk Broekhuizen, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJsselmonde / Netherlands
Callsign: PMLC

Ship Events Data

1910-02-01: Dagregister deel 28, nummer 593, den eersten Februari 1900 en tien. De ondergetekende Jan Tabak, schipper gedomicilieerd te Hoogezand verklaart de eenige eigenaar te zijn van de ijzeren klipperaakschip genaamd “Nederland II”, groot ongeveer 150 tonnen, hebbende een dek en een mast, gebouwd te Groningen, aan de werf van Scheepsbouwer Jan Vos, thans aldaar liggende en gevoerd wordende door hem ondergetekende als schipper. Getekend Januari 1910. Jan Tabak. In de kantlijn staat bijgeschreven 7366.
1910-02-16: Op 16-02-1910 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G1176N. Lengte: 25 m 55 cm, breedte:5 m 02 cm, waterverplaatsing: 144,447 ton. Eigenaar: Jan Tabak, domicilie: Hoogezand.
1913-01-22: Het schip wordt op 22-01-1913 in het "Bonte Huis" te Sappemeer publiekelijk verkocht.
1926-00-00: In de Wad- en Sontvaart. Het schip wordt op 04-03-1927 bij het Kadaster teboekgesteld met brandmerk 170 Z GRON 1927. Omschrijving: zeilklipperaak met 1 dek, 1 mast, een klein- en een groot laadruim, eigendom van Reinard Tabak, schipper te Delfzijl. Ze wordt op 21-10-1927 als NEDERLAND II, liggende te Medemblik, door B. Botter, scheepsmeter te Amsterdam van haar brandmerk 170 Z GRON 1927 voorzien door het inbeitelen van 170 Z GRON 1927 in verschansing s.b. boven den spiegel op het achterschip. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen oudere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1933-11-00: De Eemsbode, 03.11.1933: Het te Delfzijl thuisbehorende klipperschip "NEDERLAND II", groot 144 ton, toebehorende aan schipper R. Tabak, is onderhands verkocht aan schipper Broekhuizen van IJsselmonde.
1939-03-09: Uit de Wad- en Sontvaart. Op 09-03-1939 wordt de Kadasterinschrijving als zeeschip doorgehaald. Het wordt als binnenschip teboekgesteld met brandmerk 1900 B GRON 1939, eigenaar Cornelis Bakker Gerritszn., makelaar in schepen, te Sliedrecht. Het wordt omschreven als NEDERLAND II, een stalen motorschip met 1 dek, 1 ruim, motorkamer, roef op het achterdek, stuurhut, motor MD Moes, 2 cil. 50 Pk. Ze wordt op 13-03-1939 als NEDERLAND II, thans genaamd RISICO, zijnde een stalen motorschip, groot 146.707 m3 verplaatsing volgens meetbrief Gent, 13-09-1938 no. GD4834B, liggende te Kralingscheveer, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1900 B GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde achter in het herft. (Opm.: De vroegere merken 170 Z GRON 1927 zijn vernietigd.) Op 15-03-1939 verkocht aan Pieter Blonk, schipper te Oudekerk aan de IJssel, hernoemd in RISICO. Op 07-07-1975 verkocht aan de C.V. Firma J.H. van Leusden en Zonen, gev. te Utrecht, waarvan de enige beherende vennoten zijn Gerardus Franciscus van Leusden, handelaar in bouwmaterialen te Nijkerk, Jacob Zwiers, handelaar in bouwmaterialen te Driebergen en Franz Heinrich van Leusden handelaar in bouwmaterialen te Utrecht. Het wordt dan omschreven als: stalen motorschip met 1 dek, 1 ruim, motorkamer, roef op het achterdek, stuurhut voortbewogen door een 40 Pk Mercedes Benz dieselmotor nr. M 202 202/91 21060/47 vermeld op de cyl. Voorzien van een complete zandlosinstallatie met een 14 P.K. Claysdieselmotor. Op 24-08-1980 van C.V. J.H. van Leusden & Zn. C.V. m/o EKU Handelsonderneming, EKU Shopspecials, EKU Bouwmaterialen, EKU Doe het zelf, EKU machinehandel, gevestigd te Utrecht, waarvan de beherend vennoot EKU B.V. is.(naamwijziging). Op dezelfde dag verkocht aan Roel Klijzing, docent te Utrecht en hernoemd in RIBOET. Omschrijving: stalen motorschip, bestemd tot woonschip, met 1 dek, 1 ruim, motorkamer, roef op het achterdek, stuurhut, voorzien van een 2 cyl. 4 tact. 23 Pk Ruston losmotor, type 2YWA, motonr. 1062-0900-211 aangebracht op het motorblok, voortbewogen door een 4 cyl. 4 tact 116 PK MWM dieselmotor, type RHS 518, motornr. 98082, nummer aangebracht op motorblok S.B. zijde. Het schip is gebouwd in Groningen in het jaar 1910.
2009-00-00: Final Fate:
2009: De klipper ligt al jaren in de woonschepenhaven boven de stuw van Hagestein en is nog steeds van Roel Klijzing. (Staat 02-2013 nog zo bij het Kadaster teboekgesteld.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Nederland II 1910 in de Leidsche Rijn in Utrecht.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown