1939-03-09: |
Uit de Wad- en Sontvaart. Op 09-03-1939 wordt de Kadasterinschrijving als zeeschip doorgehaald. Het wordt als binnenschip teboekgesteld met brandmerk 1900 B GRON 1939, eigenaar Cornelis Bakker Gerritszn., makelaar in schepen, te Sliedrecht. Het wordt omschreven als NEDERLAND II, een stalen motorschip met 1 dek, 1 ruim, motorkamer, roef op het achterdek, stuurhut, motor MD Moes, 2 cil. 50 Pk. Ze wordt op 13-03-1939 als NEDERLAND II, thans genaamd RISICO, zijnde een stalen motorschip, groot 146.707 m3 verplaatsing volgens meetbrief Gent, 13-09-1938 no. GD4834B, liggende te Kralingscheveer, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1900 B GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde achter in het herft. (Opm.: De vroegere merken 170 Z GRON 1927 zijn vernietigd.) Op 15-03-1939 verkocht aan Pieter Blonk, schipper te Oudekerk aan de IJssel, hernoemd in RISICO. Op 07-07-1975 verkocht aan de C.V. Firma J.H. van Leusden en Zonen, gev. te Utrecht, waarvan de enige beherende vennoten zijn Gerardus Franciscus van Leusden, handelaar in bouwmaterialen te Nijkerk, Jacob Zwiers, handelaar in bouwmaterialen te Driebergen en Franz Heinrich van Leusden handelaar in bouwmaterialen te Utrecht. Het wordt dan omschreven als: stalen motorschip met 1 dek, 1 ruim, motorkamer, roef op het achterdek, stuurhut voortbewogen door een 40 Pk Mercedes Benz dieselmotor nr. M 202 202/91 21060/47 vermeld op de cyl. Voorzien van een complete zandlosinstallatie met een 14 P.K. Claysdieselmotor. Op 24-08-1980 van C.V. J.H. van Leusden & Zn. C.V. m/o EKU Handelsonderneming, EKU Shopspecials, EKU Bouwmaterialen, EKU Doe het zelf, EKU machinehandel, gevestigd te Utrecht, waarvan de beherend vennoot EKU B.V. is.(naamwijziging). Op dezelfde dag verkocht aan Roel Klijzing, docent te Utrecht en hernoemd in RIBOET. Omschrijving: stalen motorschip, bestemd tot woonschip, met 1 dek, 1 ruim, motorkamer, roef op het achterdek, stuurhut, voorzien van een 2 cyl. 4 tact. 23 Pk Ruston losmotor, type 2YWA, motonr. 1062-0900-211 aangebracht op het motorblok, voortbewogen door een 4 cyl. 4 tact 116 PK MWM dieselmotor, type RHS 518, motornr. 98082, nummer aangebracht op motorblok S.B. zijde. Het schip is gebouwd in Groningen in het jaar 1910. |