Inloggen
NEDERLAND - ID 4511

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5248487
Nat. Official Number: 2916 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 170
Launch Date: 1953-04-16
Delivery Date: 1953-06-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10147 Type 3ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 335.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 158.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19000 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 1: 43.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.77 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.22 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Draught: 2.75 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1995
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot vuilwatertanker, de laadbomen verwijderd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1953-06-25 NEDERLAND
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Huizenga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDN

Date/Name Ship 1972-07-03 REINA ELISENDA
Manager: Sea Lion Development S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Sea Lion Development S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7488

Date/Name Ship 1974-00-00 ARIBEL
Manager: Spacia Maritime Co. Ltd.
Eigenaar: Compañia de Navegación Aribel, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7488

Date/Name Ship 1983-00-00 ELCOMEC I
Manager: Selouan Halim Co., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Selouan Halim Co., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon

Date/Name Ship 1984-05-00 ELCOMEC I
Manager: Menahem Ophir, Haifa, Israel
Eigenaar: Menahem Ophir, Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel
Callsign: 4XGF
Additional info: Aangekocht via gerechtelijke verkoping.

Date/Name Ship 1985-07-00 ARIBEL
Manager: Haifa Chemicals Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Haifa Chemicals Ltd., Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel
Callsign: 4XGF

Ship Events Data

1953-03-26: Op 26-03-1953 als schip in aanbouw bij het Kadaster teboekgesteld als NEDERLAND. Eigendom van de Commanditaire Vennootschap onder firma A. Apol, gevestigd te Wirdum. Ze wordt op 31-03-1953, als motorschip in aanbouw en nog zonder naam (bouwnummer 170) en liggende te Wirdum, door J. Matthijssen, ambtenaar van de scheepsmetingdienst te Groningen van haar brandmerk (2916 Z GRON 1953) voorzien. Op 17-04-1953 van Hendrik Huizenga, reder te Delfzijl. Voltooid op 23-06-1953.
1953-04-16: NvhN 16-04-1953: Tewaterlating m.s. NEDERLAND. Bij de Scheepswerf A. Apol te Wirdum (Gr.) werd heden met goed volg te water gelaten het nieuwe kustvaartuig Nederland, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. Huizenga te Delfzijl. De Nederland is van het gladdektype, meet 405 ton 333 bruto reg.ton) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 43,90 m, lengte tussen de loodlijnen 40,25 m, breedte 7,18 m. en holte 3 m. De beladen diepgang is 2.77 m. De voortstuwing zal geschieden door een 195 pk motor terwijl in de machinekamer tevens een hulpmotor van 20 pk zal worden geplaatst. De uitrusting zal bestaan uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, laad- en ankerlieren, waarbij drie hulpmotoren van 10 tot 15 pk, radiotelefonie, richtingzoeker en centrale verwarming, electrische lichtinstallatie van 48 volt, warm en koud stromend water enz. De Nederland is voorts uitgerust met een Vandam Paragon Oilgland, de nieuwe Nederlandse olieafdichting voor schroefaskokers. De bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor Grote Kustvaart (letter F) en speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 440 ton dw. voor rekening van de heer F. Drijfhout te Delfzijl. Dit schip zal worden uitgerust met een 240 pk motor.
1953-06-26: NvhN 26-06-1953: Proefvaart m.s. „NEDERLAND”. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig „Nederland", dat bij de scheepswerf A. Apol CV. te Wirdum (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer H. Huizinga te Delfzijl. Het schip krijgt Groningen als thuishaven. De "Nederland" is van het gladdektype, meet 405 ton d.w. en is uitgerust met een 195 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 8 mijn. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de grote kustvaart (letter F) en speciaal certificaat voor de houtvaart.
1953-08-15: NNO 07-12-1953: De stranding van de kustvaarder NEDERLAND. Behandeld door de Raad voor de Scheepvaart. De inspecteur voor de Scheepvaart heeft de Raad voorgesteld de 45-jarige kapitein-eigenaar H. H. uit Delfzijl van de spiksplinternieuwe kustvaarder, het m.s. NEDERLAND, de bevoegdheid om als kapitein te varen te ontnemen voor de tijd van drie maanden. Ten aanzien van de 21-jarige stuurman E. M. V. uit Roodeschool, verzocht hij de Raad de berisping uit te spreken. Op 15 augustus van dit jaar liep het schip twee uur na middernacht in de Botnische Golf (bij Hudiksvall) vast en kwam later op eigen kracht vlot. De schade was gering. De kapitein vertelde, dat hij te middernacht een vuur schattend had op een afstand van 7 mijl. De stuurman, die de hondenwacht had. kreeg opdracht op de gebruikelijke wijze op de vuren langs de kust verder te varen. Het was goed weer met helder zicht. Later bleek, dat het schip zeven mijl naar de kust toe was ingezet. De stuurman deelde mee, dat hij twee uur had gevaren, geen lichten meer had gezien, goed had uitgekeken en het kompas gecontroleerd, doch niets van het land had waargenomen. Tenslotte liep het schip aan de grond. Het zat zo dicht onder de wal. dat men deze, zoals de kapitein meedeelde, met een flinke loopplank zou hebben kunnen bereiken. De inspecteur voor de Scheepvaart bleek van oordeel, dat de kapitein een kardinale fout had gemaakt op navigatorisch gebied. Ook zijn geschatte afstand was mis. Voorts zei hij van mening te zijn, dat het kompas fout heeft gewezen en dat er een streek fout was gestuurd.
1957-01-14: Op 14-01-1957 om 19.00 uur is de “NEDERLAND” tijdens de reis van Blyth naar Vejle met een lading kolen aan de grond gelopen nabij Bagø. Het weer was nevelig in de wind kwam uit Noord-Oostelijke- richting. 15-01-1957, nadat een deel van de lading is gelost, is de “NEDELAND” met behulp van een bergingsvaartuig vlotgekomen om 12.45 uur. Oorzaak van de stranding is dat er verwarring was onder de wacht-hebbenden op de brug.
1984-02-00: Onderweg van Beirut naar Alexandrië ter hoogte van Netanya motorschade en door de bemanning geabandonneerd. Op sleeptouw genomen en op 10 februari Haifa binnengesleept. Werd in mei 1984 gerechtelijk verkocht.
1998-06-18: Was doel van een Greenpeace protestactie buiten Haifa omdat het schip zuren van Haifa Chemicals overboord pompte met o.a zware metalen zoals zink en cadmium. De Israelische overheid had het bedrijf een vergunning voor het dumpen van 60.000 ton in de Middellandse Zee verleend.
2005-00-00: Final Fate:
Volgens www.haifaport.org.il/ van 28 augustus 2005 is het schip in Kishon Port, Haifa aangekomen. Er zijn foto’s van het schip gemaakt op 29 augustus 2005 in zinkende toestand in Haifa. Ligt volgens Haifaport maart 2009 nog steeds gezonken in Haifa. In 08.2010 in 4 stukken gesneden en op de kade gezet en afgevoerd naar de sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: NEDERLAND vlak voor tewaterlating
Gemaakt door: Willemsen, A.
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: NEDERLAND tewaterlating
Gemaakt door: Willemsen, A.
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De NEDERLAND op proefvaart en overdracht
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NEDERLAND ingaand sluis te Kiel-Holtenau.
Gemaakt door: Ploeg, P.K. van der

Omschrijving: NEDERLAND
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: REINA ELISENDA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ARIBEL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ARIBEL gezonken in Kishon Port, Haifa, Israel.
Gemaakt door: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: NEDERLAND. liggend in het Damsterdiep bij de bouwwerf, een schilderij van Jannes de Vries, Delfzijl