Inloggen
NEDERLAND - ID 4507


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-05-24 / 1928-05-19 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 777 APPING 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Aak
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Moet zijn G. Lanting, Delfzijl

i.p.v. G. Lansing (Bert)

Scheepsbouwer: Scheepswerf G. Lanting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 100.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 24.89 Meters Registered
Beam: 5.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.24 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-05-24 NEDERLAND
Manager: Jan Stam, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Stam, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMKS

Date/Name Ship 1912-07-10 NEDERLAND
Manager: Harm Cornelis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Cornelis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PMKS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 9.500,--

Date/Name Ship 1918-03-20 NEDERLAND
Manager: Jan Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMKS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 12.000,--

Date/Name Ship 1920-07-09 AMBULANT
Manager: Jan Hulshof, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hulshof, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMKS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 18.000,--

Ship Events Data

1907-05-17: Dagregister deel 13, nummer 72, den vierentwintigsten Mei 1900zeven. Eigendomsverklaring. Ondergetekende, Jan Stam, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart te zijn eigenaar van het aakschip genaamd “Nederland”, groot circa eenhonderdtachtig ton draagvermogen, in 1907 volbouwd en nieuw te water gebracht van der werf van G. Lanting, thans liggende aan de werf te Delfzijl, welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoek bij deze den Heer Bewaarder der Scheepsbewijzen te Appingedam dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen name te willen stellen. Delfzijl, den 17 Mei 1907. Geteekend J. Stam. In de kantlijn staat bijgeschreven 777.
1907-05-27: Eerste meting te Delfzijl op 27-05-1907. Meetnummer: Dz47N. Lengte: 27 m 52 cm, breedte: 5 m 20 cm , waterverplaatsing: 170,264 ton. Eigenaar: Jan Stam, domicilie: Groningen.
1912-09-00: NRC 18.09.1912: Delfzijl, 17 september:
De zeilschepen “NEDERLAND", schipper Wildeman en “EETJE”’ schipper Bos, zijn nabij Cuxhaven in aanvaring geweest. De sleepboot “Afina Frater”, van hier, bracht ze te Cuxhaven binnen.
1928-05-19: Op 19-05-1928 als AMBULANT, zijnde een motoraakschip, groot 163.225 ton, liggende te Groningen, ten verzoeke van Jan Hulshof, schipper te Vreeswijk, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, van nieuw brandmerk 20 B APPING 1928 voorzien door het inbeitelen op 't achterschip, achter midden op het roefdek. Opm.: Brandmerk 777 APPING 1907 is verwijderd. Omschrijving: IJzeren motoraakschip, hebbende een dek, een mast, een vooronder, een laadruim, een motorkamer, een achteronder voorzien van een 45 PK Deutz Bronsmotor.
1930-00-00: Final Fate:
Op 25.09.1930 van Lammert Leininga, schipper te Hoogezand. Op 13.12.1930 op een klip gelopen bij Andijk en lek geworden. Een deel van de lading werd gelost en het schip werd vlotgebracht en naar Enkhuizen gesleept om gekalefaterd te worden. In 19?? voorzien van een drie cylinder HMG motor van tachtig paardekrachten, motornr. 6466 vermeld op de cylinder. Op 12.04.1960 eigendom van Trijntje Kars, weduwe van Lammert Leininga. Op 10.02.1961 eigendom van Hendrik Leininga, schipper te Hoogezand. Op 07.09.1970 GIDEON, eigendom van Klaas Hendrik Pot, schipper gedom. te Groningen. Op 18.06.1976 verkoop aan Richard Noel Anthony Weldon, leraar te Feltham, Middlesex, Engeland. Dezelfde dag wordt de teboekstelling bij het Kadaster doorgehaald.