Inloggen
ZWOLLERKARSPEL - ID 4485


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-11-09 / 1923-12-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Three masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 32
Launch Date: 1919-03-00
Delivery Date: 1919-11-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Gloeikop, 15 3/4-17 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 382.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 278.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.61 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.96 Meters Registered
Depth: 3.72 Meters Depth, moulded
Draught: 3.40 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1939
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Sinds 1939 nieuwe motor vermeld, mogelijk al in 1928 geplaatst.

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-11-09 ZWOLLERKARSPEL
Manager: N.V. Algemeen Scheepvaart Kantoor Bertus Bernhard, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Commerciële Maatschappij tot Exploitatie van Vaartuigen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QDVK

Date/Name Ship 1922-02-00 SLOTERMEER
Manager: N.V. Industrieele Handel- & Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Industrieele Handel- & Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSJD

Date/Name Ship 1922-07-00 SLOTERMEER
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PSJD

Date/Name Ship 1923-12-04 RAYMONDE NAVAL
Manager: Richard Heckmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Naval Reederei A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1927-08-08 SISSIE
Manager: Richard Heckmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Naval Reederei A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1928-06-08 SISSIE
Manager: Richard Heckmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Atwater Shipping Co. G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1930-10-18 SISSIE
Manager: Adria S.A. di Navigazione, Fiume, Italy
Eigenaar: Adria S.A. di Navigazione, Fiume, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Fiume / Italy

Date/Name Ship 1931-00-00 VIRTUS
Manager: B. & G. Apollonio, Trieste, Italy
Eigenaar: B. & G. Apollonio, Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy

Date/Name Ship 1943-09-00 VIRTUS A. 310
Manager: Schiffahrts-Abteilung
Eigenaar: Schiffahrts-Abteilung
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1919-00-00: Gebouwd als NAVIS IV voor N.V. Handelsmaatschappij & Technisch Scheepvaartbureau 'Navis', Groningen. Na de proefvaart verkocht.
1919-11-05: NvhN 06-11-1919: Delfzijl, 5 Nov. Alhier ligt voor vertrek gereed de nieuwe driemast motorschoener genaamd „Zwollerkarspel", gebouwd op de werf van de heeren K. J. Smit en Zn. te Hoogezand voor rekening van de commerciëele maatschappij tot exploitatie van vaartuigen, gevestigd te Amsterdam. Het is gebouwd onder hoogste klasse Germ. Lloyd en is voorzien van een Kromhoutmotor van 140 P.k. Het schip vertrekt in ballast van hier naar Liverpool.
1922-01-00: NRC 19.01.1922: De driemastschoener 'Slotermeer' is gisteren in Delfzijl begonnen tarwe en rogge te laden voor Rusland.
1922-07-26: Scheepvaart 26-07-1922: Hamburg, 22 Juli. Het Nederl. motorschip Slotermeer, van Riga naar Rotterdam met hout, is te Holtenau binnengekomen met motorschade. Het schip vervolgt de reis onder zeil. Een certificaat van zeewaardigheid is afgegeven.
1922-08-07: Het Volk 07-08-1922: Men schrijft ons uit de prov. Groningen: De schoener „Slotermeer," die een der eensten ladingen koren uit ons land naar Rusland bracht, is nu teruggekomen te Delfzijl met een lading erwten en haver. Een goed teeken.
1922-08-11: Rotterdamsch Nieuwsblad 12-08-1922: Delfzijl, 11 Aug. De Nederlandsche motorschoener Slotermeer, kapt. J. Hijlkema, welke voor een paar dagen alhier is binnengekomen, met een lading granen van Riga en bestemd voor Rotterdam, lost ziin lading hier in lichters, wegens zware broei der lading.
1923-10-05: Opgelegd door de Veenkoloniale Bank, Sappemeer. 8 Oktober gerechtelijk verkocht.
NRC 11.10.1923: Delfzijl, 10.10.1923: De Nederlandse motorschoener 'Slotermeer', vroeger bevaren door kapitein Hijlkema, is verkocht aan de Naval-rederij te Hamburg: prijs geheim.
1943-09-00: Final Fate:
In door de Duitsers bezet Italiaans gebied. Op 27 maart 1944 door bommen getroffen en gezonken in het vaarwater tussen de eilanden Diat en Sebenik tijdens een geallieerde luchtaanval te Selenko.

Afbeeldingen


Omschrijving: Onbekend casco, wellicht de latere NAVIS IV.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: NAVIS IV
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De SLOTERMEER op de werf bij Gebr. Niestern te Farmsum.
Collectie: Kruidhof, Bert
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf