Inloggen
NATO - ID 4469

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5304310
Nat. Official Number: 1931 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 51
Launch Date: 1939-06-18
Delivery Date: 1939-08-02
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10004 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 274.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28400 Cubic Feet
 
Length 1: 48.87 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.65 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.22 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 3.13 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-09-1968
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk Stork Type (210x300)

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-08-09 NATO
Manager: K. Wyrdeman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. tot Exploitatie van het Motorkustvaartuig 'Nato', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kasper Roelf Bosma, K. Wyrdeman, Sjoerd Dost, B. & J. Smit
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGCW

Date/Name Ship 1953-00-00 NATO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. tot Exploitatie van het Motorkustvaartuig 'Nato', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kasper Roelf Bosma, K. Wyrdeman, Sjoerd Dost, B. & J. Smit
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGCW

Date/Name Ship 1960-04-13 WOTAN
Manager: August & Walter Meyer, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: August & Walter Meyer, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DAQW

Date/Name Ship 1963-01-00 SABINE H
Manager: Günter Hagenah, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Günter Hagenah, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DAQW

Date/Name Ship 1971-00-00 SABINE H
Manager: Alex Reshuan, Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Alex Reshuan, Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Guayaquil / Ecuador
Callsign: HCSH

Date/Name Ship 1973-00-00 SABINE H
Manager: Alex Reshuan, Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Alex Reshuan, Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5896

Date/Name Ship 1976-00-00 SABINE H
Manager: Creart Compañia Ltda., Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Creart Compañia Ltda., Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Guayaquil / Ecuador
Callsign: HCSH

Ship Events Data

1939-08-10: Op 10-08-1939 als NATO, zijnde een motorvrachtschip, groot 1129.70 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02-08-1939 no. 6050, liggende te Foxhol, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1931 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot W.C. bemanning.
1939-08-18: NvhN 18-08-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. NATO, welk schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Foxhol" dir. Muller en Broërken te Foxhol, voor rekening van de reederij N. V. tot exploitatie van het motorschip Nato te Groningen, onder klasse Lloyds Register en Scheepvaart-Inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is voorzien van een dubbelen bodem en heeft twee stalen masten met twee stalen laadboomen voor lasten tot drie ton. De motorlier voor de bediening van den voorsten laadboom is op het bakdek geplaatst, terwijl de achterste zich bij de achtermast bevindt. De motorlieren worden aangedreven door een Lister motor van 16 p.k. De ankerlier wordt aangedreven door een Lister motor van 8—10 p.k. Het schip is van het raised-quarter dek type en de geheele bemanning is in het achterschip gehuisvest. Het schip heeft een lengte van 48.50 M. en een breedte van 8.22 M. en het meet bruto 447.95 Reg. ton en netto 297.00 Reg. ton, terwijl het d.w. plm. 560 ton bedraagt. In de motorkamer is voor het voortstuwen een direct omkeerbare Brons motor van 360 p.k. geplaatst, terwijl hier verder als hulpmotor een Brons motor van 15 p.k. opgesteld is. Het is verder modern en gerieflijk ingericht met electrisch licht en centrale verwarming, terwijl het ook zeer net is afgewerkt. Het behaalde een snelheid van 10,6 mijl.
1940-05-16: Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee te Londen. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië.) 08-06-1944 vertrek Barry in konvooi met in totaal 36 schepen o.a. de “Brandaris” 1938, ”Cresendo” 1938, de “Njord” 1939 en de “Patria” 1938 op weg naar Seine Bay 11-06-1944 aankomst aldaar Konvooi genaamd Convoy EBC.5 Tevens wordt de “NATO” ook genoemd met deelname aan Convoy EBC.7 met vertrek van deze konvooi van 28 schepen op 09-06-1944 vanuit Barry met o.a. de “Evertsen” 1928 en de “Njord” 1939. De “NATO” en de “Njord” hebben zich aangesloten bij Convoy EBC.7. Aankomst Seine Bay 13-06-1944 met 30 schepen. Op 31-08-1945 terug aan de eigenaar.
1978-02-10: Classes LR until 10/2/78.
1991-00-00: Final Fate:
Gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: NATO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Onder de Duitse vlag als SABINE H.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SABINE H. - foto Delfzijl 1968.
Gemaakt door: Unknown