Inloggen
NASSAUBORG - ID 4466

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5247586
Nat. Official Number: 3804 Z GRON 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Three masts
Rig: 6 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 224
Date Laid Down: 1961-03-08
Launch Date: 1961-09-07
Delivery Date: 1961-12-14
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 883
Eng. additional info: Industrie nr. 4328 Type 6D8OD Nr. 4328 (400x600)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 507.00 GRT (open)
Gross Tonnage 2: 1085.00 GRT (closed)
Net Tonnage: 316.00 NRT (open)
Net Tonnage 2: 663.00 NRT (closed)
Deadweight: 995.00 tons deadweight open (1016 kg)
Deadweight 2: 1294.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Grain: 82985 Cubic Feet
Bale: 72050 Cubic Feet
 
Length 1: 69.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.04 Meters Depth, moulded
Draught: 3.68 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-01-1969
Type: Lengthened
Omschrijving: In 01.1969 verlengd en verbouwd tot eendekschip bij Scheepswerf de Noord N.V. te Alblasserdam. Brt 1385, Nrt 929, Dwat 2245, Loa 81,86 Ll 74,43. De drie masten werden vervangen door twee met drie laadbomen, elk 5 ton.

Ship History Data

Date/Name Ship 1961-12-07 NASSAUBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCW

Date/Name Ship 1973-02-02 NASSAUBORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCW

Date/Name Ship 1980-04-16 ATTIKI
Manager: Pondo Chartering Inc., Panama R.P.
Eigenaar: Pondo Chartering Inc., Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3193

Date/Name Ship 1985-00-00 ATTIKI
Manager: Safari Tours, Male, Maldive Islands
Eigenaar: Safari Tours, Male, Maldive Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Male / Maldive Islands
Callsign: 8QMB

Date/Name Ship 1991-00-00 VILA MOOSUM
Manager: Villa Shipping & Trading Co. Pte, Male, Maldive Islands
Eigenaar: Villa Shipping & Trading Co. Pte, Male, Maldive Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Male / Maldive Islands
Callsign: 8QMB

Date/Name Ship 1995-00-00 FANAM
Manager: Villa Shipping & Trading Co. Pte, Male, Maldive Islands
Eigenaar: Villa Shipping & Trading Co. Pte, Male, Maldive Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Male / Maldive Islands
Callsign: 8QMB

Date/Name Ship 1995-11-00 CHAMAN TRUST
Manager: Chaman Enterprises (Pvt) Ltd., Male, Maldive Islands
Eigenaar: Chaman Enterprises (Pvt) Ltd., Male, Maldive Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Male / Maldive Islands
Callsign: 8QMB

Ship Events Data

1961-09-08: NvhN 08-09-1961: Bij de fa. C. Amels en Zn., Scheepswerf Welgelegen te Makkum, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Nassauborg, dat wordt gebouwd voor rekening van Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Nassauborg is van het shelterdektype en meet ca. 1020 ton d.w. (499 b.r.t.). De voortstuwing zal geschieden door een 1200/1320 pk motor. De kiel zal worden gelegd voor een gladdekcoaster. groot 800 ton d.w. eveneens voor Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf.
Friese koerier 08-09-1961: Amels, Makkum, laat schip te water. Makkum — In Makkum heeft gister de echtgenote van burgemeester A. Oosterhof het nieuwe motorschip de „Nassauborg" te water gelaten. Het schip is gebouwd op de werf van C. Amels en Zn. De scheepswerf „Welgelegen" in Makkum is bijna klaar met een tweede motorschip „Quarta". De „Nassauborg" is 69 m lang en 10.50 m breed. Met de diepgang van ruim 3.50 i het schip in staat 12.5 mijl te maken. Het schip is uitgerust met moderne navigatiemiddelen, waaronder radar. Behalve de hoofdmotor van 1200—1320 pk kreeg de „Nassauborg" twee hulpmotoren. Het schip heeft drie masten, zes laadbomen, een ankerlier, een kaapstander en zes hydraulische laadlieren.
1961-12-11: Op 11-12-1961 als "NASSAUBORG", zijnde een motorschip, metende 1413.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12379 d.d. 05-12-1961, liggende te Harlingen, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3804 Z GRON 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis trappenhuis op kampanje, 12.00 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1961-12-14: Leeuwarder courant 14-12-1961: „Nassauborg" maakt vandaag proefvaart. Het motorschip „Nassauborg", dat bij de firma C. Amels en Zn, te Makkum is gebouwd voor rederij n.v. E. Wagenborg te Delfzijl zou gisteren een proefvaart maken van Harlingen uit. Die tocht is uitgesteld tot vandaag in verband met het slechte weer. Het is de bedoeling dat het schip tijdens de proefvaart officieel zal worden overgedragen en vervolgens in Delfzijl zout zal laden voor Oslo. De „Nassauborg" is berekend op een bemanning van zestien koppen en meet 1000 ton d.w. Het is gebouwd onder klasse Veritas en de Scheepvaartinspectie. Dit shelterdekschip is 69.75 meter lang, de grootste breedte is 10.50 meter, de diepgang 3.68 meter. Het schip is uitgerust met een Industriemotor van 1200 pk en twee hulpmotoren van 150 en 75 pk. De snelheid loopt tot 12% mijl. De navigatiemiddelen zijn onder meer radar, een richtingzoeker, echolood, radio- en zendinstallatie. Er is een hydro-pilot stuurmachine. Het schip heeft drie masten met zes laadbomen en nog een achterlaadboompje. Er zijn zes cargolieren, die hydraulisch zijn, evenals de achterlier, de kaapstander en de drie pompsets.
1977-01-18: Leeuwarder courant 21-01-1977: Met grote droefheid geven wij kennis van het overlijden van onze collega, matroos L. J.C. HEK aan boord van ons schip Wij hebben in hem een kameraad verloren, die te jong van ons is heengegaan. Officieren en bemanning m.s. „Nassauborg" Delfzijl, 18 januari 1977. Als gevolg van een tragisch ongeval bij ons m.s. „Nassauborg" te Delfzijl is overleden matroos L.J.C. HEK op de leeftijd van 21 jaar. Directie en personeel Wagenborg Scheepvaart B.V. Delfzijl. Delfzijl, 18 januari 1977.
2010-09-00: In 09.2010 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: NASSAUBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NASSAUBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NASSAUBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NASSAUBORG op proefvaart na verlenging
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De NASSAUBORG op proefvaart na verlenging
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NASSSAUBORG op proefvaart na verlenging
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: NASSAUBORG in het Kielerkanaal
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ATTIKI
Gemaakt door: Unknown